تهران- درآمدنیوز- رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: این سازمان توسط مدیریت زمین‌شناسی دریایی یک برنامه ۱۰ ساله را برای فعالیت و شناسایی منابع اقتصادی غیر زنده دریایی در پهنه‌های آبی کشور در شمال و جنوب تهیه کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، «علیرضا شهیدی» در جلسه کمیته منابع غیرزنده دریایی که همزمان با هفته پژوهش به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود:‌ افزایش جمعیت جهان میزان مصرف منابع طبیعی را افزایش می‌دهد، به‌طوری که بر اساس پیش‌بینی‌ها جمعیت جهان از ۷.۵ میلیارد نفر کنونی به بیش از ۸.۵ میلیارد نفر در سال ۲۰۳۰ و نزدیک به ۱۰ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.

به گفته وی، نیاز به انرژی و غذا در سال‌های آینده افزایش می‌یابد و کمبود و عدم دسترسی، اتمام منابع طبیعی همچون نفت‌خام موجب چالش‌های جدید می‌شود و از سویی، دریاها و اقیانوس‌ها یکی از منابعی هستند که تاکنون همه پتانسیل‌های آن ناشناخته مانده است.

شهیدی با بیان این‌که مرزهای آبی سهم زیادی از مرزهای ایران را تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: دریای خزر در شمال و دریای عمان و خلیج فارس در جنوب، ایران را به کشوری دریایی تبدیل کرده است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خاطرنشان‌کرد: یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که ما می‌توانیم در کمیته منابع غیر زنده دریایی انجام دهیم، موضوع زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی است زیرا مزیت نیروهای آموزش‌دیده و متخصص و همچنین تاسیس و تجهیز آزمایشگاه‌ها و اعتلای سطح دانش و ارتباطات میان پژوهشگران از طریق چاپ و انتشارات مقالات است.

وی ضمن تاکید بر توجه به موضوع پارک‌های علم و فناوری که نقش مهمی در افزایش سطح علمی دارد، افزود: در این کمیته همچنین باید به موضوعات سیاست‌گذاری در حوزه منابع غیر زنده دریایی، ایجاد و بهبود زیرساخت‌های تحقیق و توسعه همکاری‌های بین‌المللی، ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و مشارکت ذینفعان در سیاستگذاری آمایش سرزمین و از همه مهمتر تامین مالی تحقیق و توسعه پرداخته شود.