افتخار می‌کنم در دورانی کار می‌کنم که دولتی مثل رئیسی آنقدر شجاع بود که غده سرطانی چند ده ساله کشور را جراحی کرد؛ اما متاسفم که این جراحی در اتاق عمل انجام نشد، درواقع جراحی اقتصادی به فضای تمیز و مقدمات نیاز دارد تا زمانی که جراحی انجام می‌شود میکروبی وارد نشود، یک جراحی ساده در اتاق غیرتمیز و آلوده ممکن است باعث مرگ شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان قزوین گفت: افتخار می‌کنم در دورانی کار می‌کنم که دولتی مثل رئیسی آنقدر شجاع بود که غده سرطانی چند ده ساله کشور را جراحی کرد؛ اما متاسفم که این جراحی در اتاق عمل انجام نشد، درواقع جراحی اقتصادی به فضای تمیز و مقدمات نیاز دارد تا زمانی که جراحی انجام می‌شود میکروبی وارد نشود، یک جراحی ساده در اتاق غیرتمیز و آلوده ممکن است باعث مرگ شود.

درآمد نیوز: محمدرضا ماشااللهی با حضور در برنامه گفت‌وگو محور استودیو ضلع سوم درباره تولید و راه‌های سخت و موانع صادرات گفت: تمام پلن‌های تولیدی در کشور ما و سایر نقاط دنیا براساس برنامه‌ریزی انجام می‌شود و هر واحد تولیدی مستلزم ورودی و زمینه مساعد برای رسیدن به اهداف است که معمولا از نظر استاندارد جهانی تا حدودی انحراف از برنامه ریزی‌های مدنظر طبیعی است اما این انحراف در کشور ما بسیار زیاد است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان قزوین ادامه داد: برنامه‌ای که ما از بیست سال پیش برای تولید داشتیم تولید برای بازار داخلی، خاورمیانه و فعالیت در بازار جهانی بود، در بخش داخلی علی‌رغم مسائلی که پیش رو داشتیم، موفق شدیم اما در بخش صادرات با چالش‌های زیادی مواجه بودیم و می‌توانم بگویم برنامه‌های پیش بینی شده در این بخش اجرا نشد.

وی عنوان کرد: صادرات یک کشور شبیه کوه یخ است، اگر قسمت بیرونی آن را صادرات در نظر بگیریم باید پیکره بزرگی از یخ هم زیر آب باشد و این بخش زیر آب زمینه‌های بزرگی هستند که باید در کشور فراهم باشد تا صادرات موفق باشد، واحدهای تولیدی صرفا نمی‌توانند صادرات محور باشند، بلکه لازم است در بخش داخلی هم موفق باشند و سودسازی صورت گیرد تا بتوانند در بازار جهانی رقابت کنند.

این فعال اقتصادی و بازرگانی استان با تاکید بر این نکته که رویکرد نسبت به بیان مشکلات و موانع حوزه صادرات باید ریشه‌ای باشد، گفت: اگر از نظر ریشه‌ای به موضوع نگاه کنیم، نوع رویکرد دولت به صادرات مهم و تاثیرگذار است، باید دید در سطح جهانی به صادرات به چه شکل نگاه می‌شود؛ در سطح دنیا اگر هر دلار و یورو و پولی که غیر از واحد پول خود آن کشور است از کشور خارج شود برای تمام کشور ارزشمند است، درواقع ارزش تبدیل سرمایه و اشتغال به ارز یک توانایی و امکان در بخش نقدینگی و تورم بوده و در تمام محورها اثر دارد.

وی ادامه داد: در کشور ما این رویکرد وجود دارد که صادرات خوب و افتخار آفرین و اقتصادی است، اما در سطح دنیا تبدیل انرژی و اشتغال و ماده اولیه داخلی به ارز صادراتی ارزش است و همین مورد خیلی از معادلات را حل می‌کند.

ماشااللهی بیان کرد: در چند سال گذشته کشور در تحریم بوده و ارسال ارز به مشکل می‌خورد و کمبود ارز داشتیم، اما دولت و تصمیم‌گیرها به این توجه دارند که مشکلات خودشان را حل کنند و با همین رویکرد چون کمبود ارز داشتیم قانون شد که هر کس کالایی را صادر می‌کند باید ارز آن را در اختیار دولت قرار دهد، در هیچ جای دنیا نگاه به این کوتاهی نیست بلکه رویکردها بلند مدت است، مگر می‌شود کالایی تولید و صادر شود و اشکال مختلف آثار تقویت پول ملی روی آن محقق نشود، بنابراین اینکه حتما باید ارز آوری داشت نگاه اشتباهی است.

وی ادامه داد: در گذشته اتفاقی رخ داد که بیشتر شبیه یک جوک بود، بر اساس آن قانون افراد را مقید می‌کرد ارز خود را به بانک مرکزی بدهند و بعد مجبور می‌شدند برای تهیه مواد اولیه در صف قرار بگیرد و از بانک مرکزی پول دریافت کنند که البته این نگاه اصلاح شد.

نگاه منفعتی دولت به صادرات لطمه می‌زند

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: دولت باید نگاه منفعتی خود را از صادرات بردارد و اینطور نباشد که اگر صادرات موفق شد اول منافع خود را در نظر داشته باشد، باید ارز کالا را بگیرد نه کالاهای سوبسیدی که از کشور منافع می‌برند و در دنیای امروز جزء مزایای صادراتی هستند.

وی ادامه داد: اولین اقدام این است که بخش خصوصی و تنها ان جی او باقی مانده جاندار از نقش مشاور خارج شده و تصمیم ساز باشد، یعنی دولت نباید در تصمیمات با بخش خصوصی مشورت کند؛ بلکه باید تصمیم‌گیری را به بخش خصوصی واگذار کند و خود در مقام مشاوره قرار گیرد؛ البته باید به نوعی عمل شود که منافع ملی و محورهای اصیل که وظایف دولت است تحت کنترل باشد.

این فعال اقتصادی استان گفت: اگر نگاه ما ارز محور و مبتنی بر حل مشکل دولت باشد و دولت و مسائل آن تصمیم‌گیر اصلی باشد موضوع حل نشده باقی می‌ماند و مانند این روزها هر کس صادرات انجام می‌دهد باید ارز خود را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد؛ اما در مقابل جلوی قاچاق کالا گرفته نمی‌شود.

دولت‌ها نتوانستند مشکل قاچاق را حل کنند

ماشااللهی ادامه داد: آنچه که در جراحی اقتصادی ممکن است به اتفاقات بد منجر شود، عدم کنترل قاچاق است، نمی‌توانیم قاچاق را کنترل نکنیم و به واحد تولیدی بگوییم جراحی کردیم، انرژی و نیروی انسانی زیاد شده و ورود مواد اولیه از قبل هم سخت‌تر شده، اما باید همچنان ارز را برگردانی، این دیدگاه به این معنا است که موانع برداشته نشده است و حذف قاچاق که حکم اتاق تمیز را دارد اجرایی نشده است.

وی بیان کرد: دولت‌ها نتوانستند مشکل قاچاق را حل کنند من چندین بار طرح‌های خوبی دراین باره مطرح کردم که مورد توجه قرار نگرفت، نکته اصلی این است که ما باید اتاق را تمیز کنیم، کشوری که قوانین سخت دارد باید مقابل قاچاق هم بایستد، در حوزه کاری ما، در حال حاضر که چندین سال است ورود سی دی و دی وی دی ممنوع است و شرکت ما تنها تولید کننده این محصول در کشور و خاورمیانه است اما با یک مراجعه ساده به سایت‌های خرید اینترنتی کالا می‌توانیم به راحتی کالاهای قاچاق را ببنیم و خرید کنیم، نکته اصلی این است که اگر اتاق تمیز را درست نکنیم معلوم است که بیمار می‌میرد