درآمد نیوز – بازار تهاتری یا پایاپای، بازار مبادله کالا در مقابل کالاست و در آن به جای مبادله کالا در مقابل پول، طرفین کالاهای خود را با هم مبادله می کنند.

به گزارش درآمد نیوز – دکتر محمدرضا ناری ابیانه،  بازار تهاتری یا پایاپای، بازار مبادله کالا در مقابل کالاست و در آن به جای مبادله کالا در مقابل پول، طرفین کالاهای خود را با هم مبادله می کنند.

معاملات تهاتری امروزی، توسعه یافته معاملات سنتی تهاتری است. با گسترش دامنه محصولات، نیازها و خدمات و گسترش جغرافیایی جوامع بشری، امکان انجام مبادلات به صورت کاملا پایاپای وجود ندارد و باید زنجیره های تولید و مصرف گسترده تری بین اعضای جامعه برای انجام مبادلات بوجود آید.

 معاملات تهاتری این امکان را می دهند که شرکت ها همزمان با مصرف پول کمتر به رشد خود ادامه بدهند و با وجود آن برای تولید بیشتر، نیازی نیست مبالغ نقدی بیشتری بکار گرفته شود.

روند رو به رشد مبادلات تهاتری در کشورهای توسعه یافته ای مثل ایالات متحده و آلمان نشان می دهد که علیرغم مزایای فراوان مبادلات بوسیله پول، هنوز بسیاری از خدمات و کالا ها از طریق مبادلات غیر پولی انجام می شود.

این نوع مبادله یک حالت دوجانبه دارد البته احتمال سه‌جانبه بودن و چندجانبه بودن نیز وجود دارد. و در کشورهای پیشرفته به صورت همسان و متشابه در کنار نظام پولی آن کشور قرار می‌گیرد. البته معمولاً این حالت وجود دارد و کاربرد آن به صورت محدود می‌باشد.

 در مطالعات انجام شده پیشین بیشتر تلاش محققان بر نشان دادن کمیت های مبادله شده بوده و روش های عملی برای انجام این مبادلات ارائه نشده است.

 نگاهی به مطالعاتی که تا قبل از سال ۱۹۹۸ میلادی  در خصوص تجارت متقابل انجام شده است، نشان می دهد که این پژوهش ها نگاهی جامع به این قضیه نداشته اند.

این مطالعات عمدتأ محدود به چند کشور اروپایی و امریکای شمالی بوده و علاوه بر آن هیچ گونه بررسی در خصوص اینکه در این بازارها چه کالاهایی با یکدیگر مبادله می شوند، صورت نگرفته است هدف معرفی مزایای مبادلات تهاتری و ارائه روشی عملی برای انجام این مبادلات است.

درک چند موضوع در نحوه عملکرد بازار تهاتری بسیار مهم است:

– کارکرد سیستم های تهاتری در شرایط عادی و بحرانی (تورم های پی در پی، شرایط تحریم وکمبود نقدینگی)

– قابلیت های سیستم های تهاتری در کنترل نقدینگی و افزایش قابلیت رقابت پذیری در بازارهای رقابتی

– بهره وری برای رشد اقتصادی بدون رشد نقدینگی