تهران- درآمدنیوز- معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم مدیریت علمی کشور، گفت: طرح تاپ (توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) مانع مهاجرت سرمایه‌های انسانی جوان و نخبگان می‌شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، “برات قبادیان” در شانزدهمین همایش بین‌المللی توسعه منابع انسانی با بیان اینکه هر مساله راه حل علمی دارد، به بیان گزارشی از عملکرد طرح تاپ یا توانمندسازی نیروی انسانی نخبه در صنعت پرداخت.

وی، با مطرح ساختن شاخص تحقیق و توسعه کشورها و شاخص پژوهشگران تمام‌وقت کشورهای جهان، خواهان مدیریت علمی کشور شد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، راه حل تحول را در منابع انسانی توسعه یافته برشمرد و افزود: اگر بپذیریم دانشگاه را جامعه دانشمندان تشکیل می‌دهند و مدیران جامعه سالم، پویا و دارای ساختارهای نهادینه علمی از دانشگاه‌ها برآمده‌اند، نمی‌توان کشوری را در جامعه جهانی یافت که از راهی غیر از دانشگاه توسعه یافته باشد.

قبادیان، با تاکید بر برنامه‌ریزی برای دانشجویان از ابتدای ورود به دانشگاه، به تشریح قوانین علمی دانشگاه درخصوص کارورزی و رساله‌ها در توانمندسازی دانشجویان پرداخت و گفت: پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها باید برگرفته از نیاز جامعه باشند، با مدیریت دانش مسائل جامعه را حل کرده و تولید علم کند.

وی بیان‌داشت: شعاری که سال‌ها با عنوان رابطه صنعت و دانشگاه داده می‌شد، اکنون با عبور از رابطه به مرحله مشارکت عینی عملی و موثر رسیده است.

قبادیان ادامه‌داد: اکنون دانشگاه است که جامعه و صنعت را می‌سازد و بنابراین در مسائل جامعه نقش اساسی و کلیدی دارد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت افزود: پیش از این کشور از خارج علم وارد می‌کرده است، اما اکنون باید از سرمایه انسانی جوان خود استفاده کرده و مانع از مهاجرت نخبگان شود.

قبادیان تاکید کرد: با تامین امکانات مورد نیاز، امنیت و رفاه نخبگان و از طریق طرح تاپ می توان آنان را درگیر مسائل صنعت، معدن و اقتصاد کرد.

وی خاطرنشان‌کرد: با ثبت نیازهای بنگاه‌ها در سامانه طرح تاپ، نیازهای صنعت به صورت عنوان پایان نامه و رساله درآمده و در دانشگاه حل می شود، از سوی دیگر دانشجویان به کسب تجربه در صنعت می‌پردازند و هزینه‌های دانشگاه ها نیز تامین می‌شود.

این مقام مسوول اضافه‌کرد: طرح سرباز تاپ نیز که دارای مجوز از فرماندهی کل قوا است، به جذب دانشجویان نخبه سرباز می پردازد.

قبادیان، از قرارگیری سه‌گانه دولت، دانشگاه و صنعت در پلتفرم سامانه تاپ خبر داد.

وی افزود: در یک ماهه گذشته ۱۳ هزار واحد صنعتی در طرح تاپ ثبت نام کرده و به طرح مساله و پروژه پرداخته‌اند و این سامانه با هدف‌گذاری این طرح‌ها عملکرد را چند برابر کرده است.

قبادیان، از اساتید خواست تا با تقویت همکاری خود با صنعت و حل مشکلات این بخش به ارزش آفرینی بپردازند.

وی، راه‌حل ارتباط صنعت و دانشگاه را سناریوی برد- برد بر مبنای اعتماد و اعتقاد متقابل دانست که در این دوره زمانی در حال شکل گیری است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان، مدل مهارتی مشارکتی در حال اجرا در دانشگاه صنایع و معادن را برگرفته از دانشگاه DHBW آلمان خواند؛ در این مدل که بدون کنکور است دانشجو با مشارکت بنگاه پذیرفته می‌شود و در انتها در همان بنگاه مشغول به کار می شود و مدرک کم اهمیت باقی می ماند.

به گزارش ایرنا، طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ)، با محوریت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و ستاد کل نیروهای مسلح اجرا می شود.

هدف این طرح، توسعه دانش‌بنیان بنگاه‌ها از طریق بهره مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقای سطح مهارت فارغ التحصیلان مشمول خدمت سربازی، تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه با هدف کاربردی شدن دانش و یافته های جدید علمی و فناوری اعضاء هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، ارتقای توان فنی و مهندسی بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری و ظرفیت سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزودۀ جدید و تأمین اشتغال زایشی و پایدار است.