بازار مسکن همچنان دچار آشفتگی است و کارشناسان مسکن بارها اعلام کرده اند که عرضه و تقاضا در بخش مسکن همخوانی ندارد

درآمد نیوز / بازار مسکن همچنان دچار آشفتگی است و کارشناسان مسکن بارها اعلام کرده اند که عرضه و تقاضا در بخش مسکن همخوانی ندارد.

کارشناسان مسکن معتقد هستند که تاکنون از سوی دولت هیچ عزم جدی برای رفع اثر از شرایطی که در بازار مسکن حکم‌فرماست، دیده نمی‌شود. این در شرایطی است که به نظر می‌رسد شیب تند رشد قیمت مسکن در ماه‌های اخیر باعث شده که دولت طی ۵ ماه گذشته انتشار آمار رسمی تحولات بازار مسکن شهر تهران را متوقف کند که همین موضوع، خود را در شکل آشفتگی در نحوه قیمت‌گذاری و همچنین سلب امکان کشف قیمت واقعی در معاملات مسکن منعکس کند.

بررسی‌ها از بازار اجاره بها نشان می‌دهد که تورم و گرانی، بازار مسکن را به‌گونه‌ای مخرب تحت‌تأثیر قرار داده است؛ به‌طوری که به همان اندازه که دیگر ساخت‌وساز برای انبوه‌سازان سودی ندارد، مستأجران هم سرگردان هستند.

راهکار قیمت گذاری دلخواه در دست دولت ها

سعید لطفی؛ عضو هیات مدیره و خزانه دار اتحادیه املاک تهران درخصوص قیمت های سلیقه ای گفت: قیمت گذاری های دستوری باید از سایت های مجازی برداشته شود یکبار این اتفاق افتاد و بازار به ثبات رسید این را هم دولت می تواند انجام دهد از سوی دیگر کمبود ساخت و ساز هم یک علت دیگر قیمت های دلخواه است که در هر دو مورد دولت باید اینکار را انجام دهد.

کمترین قیمت هر متراژ ۴۰ میلیون تومان در پایتخت است

در عین حال، فرهاد بیضایی؛ کارشناس مسکن دنیز درخصوص بازار مسکن گفت: آمارهای معاملات فصلی از سوی بانک مرکزی و آمار منتشر می شود اما با توجه به اینکه تاکنون آماری برای فصل پاییز ارائه نشده است باید این نکته را گفت که در ترهان خانه هر متر بالای ۴۰ میلیون تومان معامله می شود.

وی در خصوص چرایی افزایش قیمت مسکن بیان کرد: افزایش قیمت به انتظارات تورمی بستگی دارد با توجه به اینکه در فصل جابه جایی نیست اما قیمت ها دلخواهی است. کمبود مسکن و اشتباهات ریاست های پولی و بانکی که این دو باعث شده تا تورم در بازار مسکن دیگر به فصل ها مربوط نشود از سوی دیگر قیمت ارز نیز یکی از عوامل اساسی افزایش قیمت مسکن بوده است.

این کارشناس مسکن در ادامه اظهارداشت: در چندماه اخیر قیمت مسکن کمی ثبات بوده است و اینکه پس از چندماه دوباره روند افزایشی پیدا کرده است به دلیل قانون عرضه و تقاضا ؛ رشد نقدینگی و قیمت ارز است.

فرهاد بیضایی درخصوص قیمتهای دلخواهی از سوی مالکان گفت: وقتی مصالح تمام شده ساختمانی با قیمت گران به فروش می رسد و همه مصالح با قیمت ارز تعیین روزانه یا هفته ای تعیین می شود راهی جز گران فروشی یا افزایش قیمت از سوی مالکان نمی ماند این چرخه گرانی مصالح بر زندگی ها تاثیر گذاشته است برای کنترل باید این چرخه گرانی ها به تعادل برسد.

بازار بی ثبات

مرتضی افقه؛ کارشناس اقتصادی هم درخصوص چرایی گرانی مسکن گفت: اتفاقی در بازار مسکن رخ داده یک اتفاق نادر است البته در گذشته بازار مسکن برای سرمایه گذاری بوده است و اینکه در یک دهه بحران زایی مسکن این اتفاق گرانی در فصلی غیر از جابه جایی تعجب آور نیست.  در حال حاضر مردم به خرید مسکن فکر نمی کنند چرا که این بازار با مشکلات زیادی رو به رو است.

این کارشناس اقتصادی درباره اینکه چرا هرکس قیمت دلخواه برای مسکن درنظر می گیرد اظهارداشت: وقتی بازاری ثبات ندارد هر کس قیمت خود را می گوید این واقعیت را باید در نظر گرفت که عرضه و تقاضا یک سو از سوی یگر قیمت ارز است که بر این بازار تاثیر خواهد گذاشت.