رئیس کل بانک مرکزی مانع تراشی‌های دولت ترامپ برای خرید واکسن را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در گفت‌وگویی به تشریح مانع تراشی‌های دولت ترامپ برای خرید واکسن کرونا پرداخت و گفت: اساساً خرید کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی به هیچ عنوان نباید مشمول تحریم باشند و نباید نیازمند دریافت هیچ مجوزی باشند. البته تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران از نظر ما نامشروع و خلاف حقوق بین الملل است و هیچ مبنای قابل قبولی برای آنها وجود ندارد؛ اما دولت ترامپ در راستای سیاست فشار حداکثری یا به عبارت بهتر زورگویی و یکجانبه گرایی حداکثری، تمام قواعد حقوق بین الملل را زیرپا گذاشته که یکی از آنها تحریم کل نظام مالی ایران و تمام بانک‌های ایرانی است. همین که آمریکا بانک مرکزی و تمام بانک‌های ایرانی را تحریم می‌کند و صادرات نفت، محصولات پتروشیمی و سایر اقلام صادراتی ایران را تحریم می‌کند، نشان دهنده این است که هیچ حد و مرزی در اعمال فشار علیه مردم ایران قائل نیست.
 
وی افزود: دروغگویی آمریکا در این ادعا که واردات دارو و غذا و اقلام بشردوستانه برای ایران تحریم نیست، با کمی تأمل روشن می‌شود. فرض کنیم آمریکایی‌ها در اعمال سیاست فشار حداکثری موفق می‌شدند و می‌توانستند صادرات نفت و سایر اقلام را به صفر برسانند (البته مشخص شد که موفق نشدند و هیچ وقت موفق نخواهند شد)، اما اگر این اتفاق می‌افتاد، واردات دارو و غذا با چه منابعی باید انجام می‌شد؟ کشور برای اینکه بتواند واردات انجام دهد نیاز به صادرات دارد. بدون صادرات چگونه میتوان واردات انجام داد؟ آمریکایی‌ها از سوی دیگر اعلام کرده‌اند که تمام بانک‌ها و موسسات مالی ایران تحریم هستند. واردات اقلام بشردوستانه نیاز به بانک دارد. بدون بانک چگونه می‌توان واردات انجام داد؟ البته همانطور که گفتم، تمام سیاست‌های تحریمی دولت ترامپ تاکنون شکست خورده است و اگرچه مشکلاتی برای مردم عزیز کشورمان ایجاد شده اما اهدافی که از این سیاست دنبال می‌کردند هیچکدام محقق نشده است.  

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه برای خرید واکسن کرونا مانعی برای پرداخت پول از طرف ایران وجود دارد؟   گفت: وزارت بهداشت ایران، برای خرید واکسن کرونا توافقاتی با کوواکس داشته است. مبلغ مشخصی هم باید از طرف ایران پرداخت شود که بخشی از آن به عنوان پیش پرداخت باید به حساب ذینفع در یک بانک اروپایی پرداخت شود. علی‌الاصول، همین که این پرداخت برای واکسن کروناست و فرستنده و ذینفع پول هم مشخص است باید کفایت کند و نباید هیچ دلیل و سند دیگری برای این موضوع نیاز باشد. مورد مصرف واکسن کرونا مشخص است و هیچ کارکرد دیگری ندارد. اما به دلیل فشارهایی که آمریکایی‌ها بر بانک‌های مختلف اروپایی آورده‌اند و آنها را از کار با ایران ترسانده‌اند و جریمه‌های بسیار سنگینی را علیه آنها تحمیل کرده‌اند، بانک مقصد در صورتی حاضر است پول را دریافت کند که مجوز اختصاصی و موردی توسط آمریکا صادر شود و تمام مراحل انتقال پول به صراحت در آن ذکر شود.