افشین پروین‌پور اگر نقدینگی از بازار بورس خارج و به وارد بازار دیگری نظیر مسکن یا بازارهای موازی شود، قطعا افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت. تقاضای موجود در بازار مسکن به‌هیچ عنوان تقاضای مصرفی نیست. از طرفی با افزایش سرمایه، قیمت یا میانگین قیمتی هم دیگر مطرح نخواهد بود، چراکه به امید افزایش […]

افشین پروین‌پور

اگر نقدینگی از بازار بورس خارج و به وارد بازار دیگری نظیر مسکن یا بازارهای موازی شود، قطعا افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت. تقاضای موجود در بازار مسکن به‌هیچ عنوان تقاضای مصرفی نیست. از طرفی با افزایش سرمایه، قیمت یا میانگین قیمتی هم دیگر مطرح نخواهد بود، چراکه به امید افزایش قیمت در این بازار حضور پیدا می‌کنند.

براساس آنچه اعلام شده هر مترمربع مسکن در تهران به‌طور میانگین ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد، ورود سرمایه به این بازار باعث خواهد شد تا این میانگین به اعداد بالاتری هم برسد. این پیش‌بینی محتمل است و اگر سرمایه از بورس خارج و وارد بخش مسکن شود باز هم باید شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

باید به این نکته توجه داشت که هیچ حدی برای افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن وجود ندارد و این عرضه و تقاضاست که قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

چه کسی پیش‌بینی می‌کرد که میانگین قیمت مسکن در اردیبهشت ۹۷-۹۸ و ۹۸-۹۹ بیش از دو و نیم برابر رشد کند. یعنی هیچ زمانی چه در دوران رکود و چه در دوران رونق افزایش قیمت با این شیب و در این دوره کوتاه‌مدت را نداشتیم و یقینا اگر عددهای بزرگی از بورس بسته به حجم و میزان، به بازار مسکن منتقل شود، باز هم ممکن است جهش‌های قیمتی سنگینی را تجربه کنیم که حتی میانگین امروز را بالاتر ببرد.

نمی‌توان سقفی برای افزایش قیمت در بازار مسکن تعیین کرد و همه اینها بسته به عددی است که امکان ورود به بازار مسکن را دارد. افزایش قیمت اتفاق خواهد افتاد و شاید شاهد رکود معاملاتی هم باشیم ولی این رکود همراه با تورم است. درست است که معاملات کمتر شده، اما معاملات با قیمت‌های بالاتری صورت ‌می‌گیرد و عملا باعث می‌شود تورم در بخش مسکن و رشد میانگین قیمت همچنان ادامه پیدا کند. یعنی شاید قبلا با ۱۲ هزار معامله به میانگین ۲۰ میلیون تومان می‌رسیدیم، اما الان با تعداد معاملات کمتر به میانگین قیمت بعدی خواهیم رسید. بخشی از مشکلات در خود بورس است، یعنی تصمیم‌گیری در بورس نیاز به ثبات دارد، اگر قرار است دارا دوم عرضه یا اوراق قرضه منتشر شود، باید این اتفاق بیفتد،‌ ولی وقتی تصمیمات با تزلزل گرفته می‌شود،‌ یعنی امروز اعلام، فردا تکذیب و بعد تایید می‌شوند سرمایه‌گذاران در بورس را به این اطمینان می‌رساند که بازار شرایط مطلوبی برای ادامه ندارد و باعث خروج خیلی از سرمایه‌ها خارج شد. ولی در کل بورس شرایط مناسبی ندارد، یعنی حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار شده و با توجه به اینکه ارزش واقعی و اسمی دارایی‌ها هم مشخص است و بعضا خیلی از سهام‌ها بیش از اندازه متورم و حباب پیدا کرده‌اند ممکن است خطراتی را از ناحیه بورس به سمت بازار مسکن شاهد باشیم که لازم است دولت برای ثبات بورس تدبیری بیاندیشد.

کارشناس بازار مسکن