درآمد نیوز – کلیه روش های قراردادی تجارت متقابل را پوشش دهد و معاملات نقدی را نیز خارج کند، امر ساده ای نیست، زیرا هر کدام از انواع تجارت متقابل، در فضای خاص خود و در پاسخ به نیازهای خاصی شکل گرفته است.

درآمد نیوز – دکتر محمدرضا ناری ابیانه، تعریف تجارت متقابل به دلیل فقدان تعریفی استاندارد و پذیرفته شده از تجارت متقابل، تعاریف متفاوتی برای تجارت متقابل ارائه شده است. ارائه تعریفی دقیق که بتواند کلیه روش های قراردادی تجارت متقابل را پوشش دهد و معاملات نقدی را نیز خارج کند، امر ساده ای نیست، زیرا هر کدام از انواع تجارت متقابل، در فضای خاص خود و در پاسخ به نیازهای خاصی شکل گرفته است.

بنابراین، هر تعریفی از تجارت متقابل ممکن است جامع و مانع نباشد. برای نمونه، بعضی از تعاریف در ادامه بیان می شود:

– تجارت متقابل در ساده ترین شکل، معاوضه یک کالا با کالای دیگر است و در پیچیده ترین شکل، نوعی سرمایه گذاری خارجی تلقی می شود.

– تجارت متقابل در یک معنای گسترده، عملی است که مطابق آن فروش به یک کشور خارجی تنها در صورتی امکان دارد که فروشنده قبول کند کالاهایی را از کشور خریدار، به ارزش معامله اول خریداری کرده، از کشور خریدار صادر نماید.

 – تجارت متقابل شامل آن دسته از معاملاتی است که بر اساس آن، یک طرف معامله، کالاها، خدمات، تکنولوژی، یا چیزهای با ارزش اقتصادی دیگر را به طرف مقابل می فروشد و متقابلا تعهد می نماید که کالاها، خدمات، تکنولوژی یا چیزهای با ارزش اقتصادی دیگر را از طرف مقابل خریداری کند. در بعضی از تعاریف پیش گفته، کارکرد تجارت متقابل در تعریف آمده است. مثل اینکه تجارت متقابل یک روش سرمایه گذاری غیر مستقیم است. در صورتی که اصولا نباید کارکرد در تعریف ذکر شود. بعضی دیگر از تعاریف گفته شده فقط صورت های خاصی از تجارت متقابل را پوشش می دهند و جامع کلیه روش های تجارت متقابل نیستند.

– تجارت متقابل ممکن است به طور کلی به معاملاتی اطلاق شود که بر اساس آن، صادر کننده متعهد می شود تا علاوه بر تعهداتی که صادر کننده به طور معمول در یک معامله نقدی می پذیرد، تعهدات اضافی و متقابلی را به نفع وارد کننده تقبل نماید. تعهدات عادی یک صادر کننده یا فروشنده معمولا شامل تحویل کالای خریداری شده، مطابق با مشخصات قراردادی و تحویل آنها در زمان مقرر به خریدار است.