به گزارش درآمد نیوز برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید منطقه سنگان واقع در استان خراسان، بخشی از ذخایر سنگ‌آهن ایران را در خود جای داده است که این ذخایر از دو نوع مگنتیتی (عیار بالا) و هماتیتی (عیار متوسط) هستند. اغلب واحدهای تولید کنسانتره، خصوصا در منطقه سنگان، سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از ذخایر مگنتیتی […]

به گزارش درآمد نیوز برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید منطقه سنگان واقع در استان خراسان، بخشی از ذخایر سنگ‌آهن ایران را در خود جای داده است که این ذخایر از دو نوع مگنتیتی (عیار بالا) و هماتیتی (عیار متوسط) هستند. اغلب واحدهای تولید کنسانتره، خصوصا در منطقه سنگان، سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از ذخایر مگنتیتی که عیار بالاتری نسبت نوع هماتیتی دارد، تامین می‌کنند، اما باید در نظر داشت که اغلب ذخایر باقی‎مانده در نزدیکی سطح زمین از نوع هماتیتی و عیار متوسط یا پایین هستند. علاوه بر این باطله کنسانتره سنگ‌آهن مگنتی نیز حاوی مقداری سنگ آهن با عیار پایین‌ است که استحصال و فرآوری ماده معدنی از آن به تکنولوژی جدیدتری نیاز دارد. بنابراین احداث کارخانه‌های فرآوری با قابلیت تولید کنسانتره از سنگ‎آهن‌ عیار پایین و متوسط برای تامین مواد اولیه واحدهای گندله‌سازی یک امر ضروری به شمار می‌آید. در همین راستا شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای خود، احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌‎آهن از ذخایر هماتیتی با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن را در دستور کار دارد. این طرح توسعه که اقدام ارزشمندی در راستای تامین خوراک واحدهای صنعتی و افزایش بهره‌مندی از باطله و ذخایر کم‌عیار سنگ‌آهن محسوب می‌شود، پس از ماه‎ها بررسی و کارشناسی دقیق در دست اقدام قرار گرفته است و سرمایه مورد نیاز برای احداث کارخانه تولید کنسانتره هماتیتی، ۱۰۰ میلیون یورو و به ارزش ریالی ۴۵ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. با توجه به افزایش ظرفیت تولید کنسانتره در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، این شرکت احداث واحد گندله‎سازی با ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله در سال را نیز در برنامه‌های توسعه خود قرار داده است و به این ترتیب ظرفیت تولید گندله در مجموعه فولاد سنگان خراسان به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ارتقا می‎یابد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در پروژه‌های سرمایه‌گذاری خود با نگاهی همه‌جانبه روند توسعه را دنبال می‌کند و در این خصوص از سرمایه‌گذاری برای ساخت تجهیزات استراتژیک مورد نیاز در واحدهای تولید غافل نمانده است. از آنجایی که گلوله‌های فلزی آسیاب‌های گلوله‌ای از کالاهای مصرفی مهم و استراتژیک در فرایند خردایش سنگ‌آهن در کارخانه‌های تولید کنسانتره به شمار می‌آیند و تامین به موقع گلوله فلزی آسیاب نقش به‌سزایی در افزایش سرعت تولید و کیفیت محصول نهایی دارد، این شرکت با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان مطالعات خود را در خصوص احداث کارخانه تولید گلوله‌های فلزی آسیاب آغاز کرد. پس از بررسی‌ و مطالعه، سرانجام برنامه احداث کارخانه گلوله فلزی آتیه فولاد سنگان با سرمایه‌گذاری بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی در دستور کار قرار گرفت. این کارخانه که اکنون آماده بهره‌برداری است، ظرفیت تولید سالانه ۱۵ هزار تن گلوله فلزی را دارد که در مراحل بعدی نیز قابلیت افزایش ظرفیت را نیز داراست. باید یادآور شد که شرکت آتیه فولاد سنگان نه‌تنها گلوله‌های فلزی مورد نیاز شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان را تامین می‌کند، بلکه فعالیت این شرکت گام بلند شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان برای حضور در بازارهای صادراتی نیز به شمار می‌آید.

سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه

افزایش ریسک انرژی و چالش‌های تامین پایدار برق و گاز زنجیره فولاد در چند سال‌ گذشته، عدم‌النفع فراوانی را برای فعالان این زنجیره به همراه داشته و منجر به عدم تحقق برنامه‌‌های تولید در اغلب واحدهای صنعتی شده است. بنابراین سرمایه‌گذاری برای احداث زیرساخت‌های انرژی یکی از رویکردهای مهمی است که اغلب فعالان زنجیره فولاد به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند. در همین راستا شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان نیز بخشی از برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود را معطوف به توسعه زیرساخت‎های انرژی برق کرده است. این شرکت پس از بررسی و مطالعات تکمیلی در خصوص ایجاد زیرساخت‌های برق و با توجه به قرارگیری سنگان در بخش کویری و بادگیر، احداث نیروگاه بادی را در دستور کار خود قرار داد. این اقدام را می‌توان یک رویکردی دوجانبه و هدفمند از سوی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان قلمداد کرد، زیرا از یک سو احداث نیروگاه می‌تواند نقش موثری در کاهش ریسک مواجهه با محدودیت‌های انرژی داشته باشد و از سوی دیگر نیروگاه بادی یک اقدام هوشمندانه و در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار و برنامه‌های زیست‌محیطی این شرکت بر شمرده می‌شود.

البته باید در نظر داشت شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان فعالیت‌های خود را در حوزه توسعه زیرساختی محدود به احداث نیروگاه برق نکرده و بخشی از برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های این شرکت به ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل اختصاص یافته است. در همین راستا، این شرکت از ابتدای فعالیت خود تاکنون در پروژه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به بارگیرخانه ریلی و کامیونی هر یک با ظرفیت ۵ میلیون تن اشاره کرد. پروژه بارگیری حمل‌ونقل ریلی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان نیز سال‌های گذشته در راستای همسو شدن با نیاز مشتریان به بهره‌برداری رسید و به منظور سرعت‌بخشی به بارگیری، احداث بارگیرخانه کامیونی نیز در دستور کار قرار گرفت. یکی از دلایل در اولویت قرار گرفتن این پروژه تاثیر حمل‌ونقل در تحقق برنامه‌ها و عملکرد تولید است. کاهش انباشت، دپوسازی و بارگیری محصول، تاثیر مثبت در کیفیت نهایی آن دارد. به علاوه برخورداری از سیستم حمل‌ونقل با ظرفیت مناسب، زمان سرویس‌دهی و خدمات به مشتریان را به حداقل می‌رساند. این اقدام شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان نه‌تنها یک گام ارزشمند در جهت بهبود و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در منطقه سنگان و افزایش قدرت رقابت این شرکت محسوب می‌شود، بلکه می‌توان آن را به نوعی یک رویکرد مهم در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی تلقی کرد.

علاوه بر موارد یاد شده نیز، بخشی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان به پروژه‌های زیست‌محیطی اختصاص می‌یابد. احداث شبکه جمع‌آوری فاضلاب فاز یک و دو، تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تایباد و پروژه انتقال آب از جمله پروژه‌های بزرگ در دست اقدام شرکت فولاد سنگان خراسان برشمرده می‌شوند که علاوه بر تامین آب مورد نیاز کارخانه‌ها، نقش مهمی در جمع‌آوری پساب و حفظ منابع آبی منطقه و در نهایت حفظ محیط‌زیست ایفا می‌کند.

باید یادآور شد که شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار و به حداقل رساندن آلودگی‌های زیست‌محیطی در پروژه سیستم مکانیزه انباشت باطله نیز سرمایه‌گذاری کرده است. این سیستم مکانیزه برای اولین بار در خاورمیانه اجرا می‌شود و پیش از این فقط دو کشور برزیل و استرالیا چنین سیستمی را در اختیار داشتند. با بهره‌برداری از پروژه مذکور شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، ایران سومین سیستم مکانیزه انباشت باطله را در اختیار خواهد داشت. سرمایه‌گذاری پروژه مذکور ۲۳٫۵ میلیون یورو ارزی و بیش از ۶ هزار میلیارد ریالی برآورد شده است و راه‌اندازی آن گام دیگری در جهت تحقق اهداف زیست‌محیطی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان به شمار می‌آید.

پیوندگاه علم و صنعت

امروزه با توجه به حرکت پرشتاب صنایع به سمت انقلاب صنعتی چهارم، تقویت علوم فنی و مهندسی در بخش معدن و صنایع معدنی در راستای تولید محصولات با کیفیت بالاتر و رقابتی یک اصل مهم و ضروری به شمار می‌آید. در همین راستا شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در صدد احداث پردیس صنایع معدنی فولاد در منطقه است و سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی آن نیز یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود. اساس راه‌اندازی این پردیس گسترش ارتباط میان صنعت فولاد و مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان است، به طوری که با تقویت و پیوند علم و صنعت بتوان از دستاوردهای علمی و فنی در هر حوزه، در جهت بهبود عملکرد و رفع مشکلات صنعت بهره‌مند شد. با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌‎شده در حوزه تقویت دانش، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان به قطب دانش‌بنیان در شرق کشور تبدیل شده است.

در مجموع باید اذعان داشت که کلیه پروژه‌های شرکت فولاد سنگان خراسان گام‌های ارزشمندی در خصوص ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در منطقه نیز محسوب می‌شوند و با آغاز فرایند ساخت پروژه‌های مذکور بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر در دوران ساخت مشغول به کار خواهند شد. بدیهی است که پس از راه‌اندازی هر یک از پروژه‌ها نیز مشاغل پایداری در منطقه ایجاد می‌شود که نقش به‌سزایی در محرومیت‌زدایی در منطقه سنگان خواهد داشت.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران زنجیره فولاد در ‌شرق کشور، همواره در مسیری گام نهاده است تا با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه‌‎های مختلف، شاخص‌های عملکردی خود را بهبود ببخشد و نقش‌آفرینی موثرتری در زنجیره فولاد داشته باشد. سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در قالب پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید، احداث زیرساخت‌های انرژی، آب و حمل‌ونقل و پروژه‌های زیست‌محیطی انجام شده است، به طوری که بهره‌برداری از آن‌ها نه‌‎تنها عملکرد این شرکت را در حوزه تولید محصول و ارائه خدمات به مشتریان بهبود می‌بخشد، بلکه گام بلندی در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار محسوب می‌شود. باید یادآور شد که شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان به منظور حرکت همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی بخشی از سرمایه‌گذاری‌‎های خود را نیز به احداث پردیس فناوری صنایع فولادی اختصاص داده است.

در هر بنگاه اقتصادی مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها باید به نحوی انجام شود که منجر به افزایش کارایی و بازدهی گردد و سازمان بتواند ضمن کنترل ریسک، حافظ منافع سهامداران باشد. شناسایی پتانسیل‌ها و استفاده از فرصت‌های مناسب، از ملزومات اساسی برنامه‌‎ریزی و هدف‌گذاری برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آیند. با توجه به این مسئله شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان به عنوان یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان مواد اولیه زنجیره فولاد کشور، راهبردهای اساسی و همه‌جانبه‎ای را برای توسعه کسب‌وکار خود، حفظ منافع سهامداران و کسب سود بیشتر در دستور کار قرار داده است. برنامه‌های سرمایه‌گذاری این شرکت در حوزه‌های اساسی طرح‌های توسعه و احداث واحدهای صنعتی جدید، ایجاد زیرساخت‌های انرژی، حمل‎‌ونقل و …، مسائل زیست‌محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی تدوین شده‌اند.

برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید

منطقه سنگان واقع در استان خراسان، بخشی از ذخایر سنگ‌آهن ایران را در خود جای داده است که این ذخایر از دو نوع مگنتیتی (عیار بالا) و هماتیتی (عیار متوسط) هستند. اغلب واحدهای تولید کنسانتره، خصوصا در منطقه سنگان، سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از ذخایر مگنتیتی که عیار بالاتری نسبت نوع هماتیتی دارد، تامین می‌کنند، اما باید در نظر داشت که اغلب ذخایر باقی‎مانده در نزدیکی سطح زمین از نوع هماتیتی و عیار متوسط یا پایین هستند. علاوه بر این باطله کنسانتره سنگ‌آهن مگنتیتی نیز حاوی مقداری سنگ‎آهن با عیار پایین‌ است که استحصال و فرآوری ماده معدنی از آن به تکنولوژی جدیدتری نیاز دارد. بنابراین احداث کارخانه‌های فرآوری با قابلیت تولید کنسانتره از سنگ‎آهن‌ عیار پایین و متوسط برای تامین مواد اولیه واحدهای گندله‌سازی یک امر ضروری به شمار می‌آید. در همین راستا شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای خود، احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌‎آهن از ذخایر هماتیتی با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن را در دستور کار دارد. این طرح توسعه که اقدام ارزشمندی در راستای تامین خوراک واحدهای صنعتی و افزایش بهره‌مندی از باطله و ذخایر کم‌عیار سنگ‌آهن محسوب می‌شود، پس از ماه‎ها بررسی و کارشناسی دقیق در دست اقدام قرار گرفته است و سرمایه مورد نیاز برای احداث کارخانه تولید کنسانتره هماتیتی، ۱۰۰ میلیون یورو و به ارزش ریالی ۴۵ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. با توجه به افزایش ظرفیت تولید کنسانتره در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، این شرکت احداث واحد گندله‎سازی با ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله در سال را نیز در برنامه‌های توسعه خود قرار داده است و به این ترتیب ظرفیت تولید گندله در مجموعه فولاد سنگان خراسان به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ارتقا می‎یابد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در پروژه‌های سرمایه‌گذاری خود با نگاهی همه‌جانبه روند توسعه را دنبال می‌کند و در این خصوص از سرمایه‌گذاری برای ساخت تجهیزات استراتژیک مورد نیاز در واحدهای تولید غافل نمانده است. از آنجایی که گلوله‌های فلزی آسیاب‌های گلوله‌ای از کالاهای مصرفی مهم و استراتژیک در فرایند خردایش سنگ‌آهن در کارخانه‌های تولید کنسانتره به شمار می‌آیند و تامین به موقع گلوله فلزی آسیاب نقش به‌سزایی در افزایش سرعت تولید و کیفیت محصول نهایی دارد، این شرکت با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان مطالعات خود را در خصوص احداث کارخانه تولید گلوله‌های فلزی آسیاب آغاز کرد. پس از بررسی‌ و مطالعه، سرانجام برنامه احداث کارخانه گلوله فلزی آتیه فولاد سنگان با سرمایه‌گذاری بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی در دستور کار قرار گرفت. این کارخانه که اکنون آماده بهره‌برداری است، ظرفیت تولید سالانه ۱۵ هزار تن گلوله فلزی را دارد که در مراحل بعدی نیز قابلیت افزایش ظرفیت را نیز داراست. باید یادآور شد که شرکت آتیه فولاد سنگان نه‌تنها گلوله‌های فلزی مورد نیاز شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان را تامین می‌کند، بلکه فعالیت این شرکت گام بلند شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان برای حضور در بازارهای صادراتی نیز به شمار می‌آید.

سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه

افزایش ریسک انرژی و چالش‌های تامین پایدار برق و گاز زنجیره فولاد در چند سال‌ گذشته، عدم‌النفع فراوانی را برای فعالان این زنجیره به همراه داشته و منجر به عدم تحقق برنامه‌‌های تولید در اغلب واحدهای صنعتی شده است. بنابراین سرمایه‌گذاری برای احداث زیرساخت‌های انرژی یکی از رویکردهای مهمی است که اغلب فعالان زنجیره فولاد به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند. در همین راستا شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان نیز بخشی از برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود را معطوف به توسعه زیرساخت‎های انرژی برق کرده است. این شرکت پس از بررسی و مطالعات تکمیلی در خصوص ایجاد زیرساخت‌های برق و با توجه به قرارگیری سنگان در بخش کویری و بادگیر، احداث نیروگاه بادی را در دستور کار خود قرار داد. این اقدام را می‌توان یک رویکردی دوجانبه و هدفمند از سوی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان قلمداد کرد، زیرا از یک سو احداث نیروگاه می‌تواند نقش موثری در کاهش ریسک مواجهه با محدودیت‌های انرژی داشته باشد و از سوی دیگر نیروگاه بادی یک اقدام هوشمندانه و در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار و برنامه‌های زیست‌محیطی این شرکت بر شمرده می‌شود.

البته باید در نظر داشت شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان فعالیت‌های خود را در حوزه توسعه زیرساختی محدود به احداث نیروگاه برق نکرده و بخشی از برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های این شرکت به ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل اختصاص یافته است. در همین راستا، این شرکت از ابتدای فعالیت خود تاکنون در پروژه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به بارگیرخانه ریلی و کامیونی هر یک با ظرفیت ۵ میلیون تن اشاره کرد. پروژه بارگیری حمل‌ونقل ریلی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان نیز سال‌های گذشته در راستای همسو شدن با نیاز مشتریان به بهره‌برداری رسید و به منظور سرعت‌بخشی به بارگیری، احداث بارگیرخانه کامیونی نیز در دستور کار قرار گرفت. یکی از دلایل در اولویت قرار گرفتن این پروژه تاثیر حمل‌ونقل در تحقق برنامه‌ها و عملکرد تولید است. کاهش انباشت، دپوسازی و بارگیری محصول، تاثیر مثبت در کیفیت نهایی آن دارد. به علاوه برخورداری از سیستم حمل‌ونقل با ظرفیت مناسب، زمان سرویس‌دهی و خدمات به مشتریان را به حداقل می‌رساند. این اقدام شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان نه‌تنها یک گام ارزشمند در جهت بهبود و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در منطقه سنگان و افزایش قدرت رقابت این شرکت محسوب می‌شود، بلکه می‌توان آن را به نوعی یک رویکرد مهم در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی تلقی کرد.

علاوه بر موارد یاد شده نیز، بخشی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان به پروژه‌های زیست‌محیطی اختصاص می‌یابد. احداث شبکه جمع‌آوری فاضلاب فاز یک و دو، تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تایباد و پروژه انتقال آب از جمله پروژه‌های بزرگ در دست اقدام شرکت فولاد سنگان خراسان برشمرده می‌شوند که علاوه بر تامین آب مورد نیاز کارخانه‌ها، نقش مهمی در جمع‌آوری پساب و حفظ منابع آبی منطقه و در نهایت حفظ محیط‌زیست ایفا می‌کند.

باید یادآور شد که شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار و به حداقل رساندن آلودگی‌های زیست‌محیطی در پروژه سیستم مکانیزه انباشت باطله نیز سرمایه‌گذاری کرده است. این سیستم مکانیزه برای اولین بار در خاورمیانه اجرا می‌شود و پیش از این فقط دو کشور برزیل و استرالیا چنین سیستمی را در اختیار داشتند. با بهره‌برداری از پروژه مذکور شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، ایران سومین سیستم مکانیزه انباشت باطله را در اختیار خواهد داشت. سرمایه‌گذاری پروژه مذکور ۲۳٫۵ میلیون یورو ارزی و بیش از ۶ هزار میلیارد ریالی برآورد شده است و راه‌اندازی آن گام دیگری در جهت تحقق اهداف زیست‌محیطی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان به شمار می‌آید.

پیوندگاه علم و صنعت

امروزه با توجه به حرکت پرشتاب صنایع به سمت انقلاب صنعتی چهارم، تقویت علوم فنی و مهندسی در بخش معدن و صنایع معدنی در راستای تولید محصولات با کیفیت بالاتر و رقابتی یک اصل مهم و ضروری به شمار می‌آید. در همین راستا شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان در صدد احداث پردیس صنایع معدنی فولاد در منطقه است و سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی آن نیز یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود. اساس راه‌اندازی این پردیس گسترش ارتباط میان صنعت فولاد و مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان است، به طوری که با تقویت و پیوند علم و صنعت بتوان از دستاوردهای علمی و فنی در هر حوزه، در جهت بهبود عملکرد و رفع مشکلات صنعت بهره‌مند شد. با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌‎شده در حوزه تقویت دانش، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان به قطب دانش‌بنیان در شرق کشور تبدیل شده است.

در مجموع باید اذعان داشت که کلیه پروژه‌های شرکت فولاد سنگان خراسان گام‌های ارزشمندی در خصوص ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در منطقه نیز محسوب می‌شوند و با آغاز فرایند ساخت پروژه‌های مذکور بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر در دوران ساخت مشغول به کار خواهند شد. بدیهی است که پس از راه‌اندازی هر یک از پروژه‌ها نیز مشاغل پایداری در منطقه ایجاد می‌شود که نقش به‌سزایی در محرومیت‌زدایی در منطقه سنگان خواهد داشت.