حدود ۴۰۰ روز از بازداشت دو روزنامه نگار می گذرد و همه نگران حال دو روزنامه نگار بودند چندی پیش یکی از مسوولین اعلام کرد که این دو روزنامه نگار به دلیل ماجرای سال گذشته بازداشت نشده اند اما دلیلبازداشت این دو روزنامه نگار را نگفته اند.

روزنامه نگاران در تیر رس مسوولین

خبرنگاران در خط مقدم

درآمد نیوز – مونا ربیعیان/ حدود ۴۰۰ روز از بازداشت دو روزنامه نگار می گذرد و همه نگران حال دو روزنامه نگار بودند چندی پیش یکی از مسوولین اعلام کرد که این دو روزنامه نگار به دلیل ماجرای سال گذشته بازداشت نشده اند اما دلیلبازداشت این دو روزنامه نگار را نگفته اند.

۱۷ مرداد روز خبرنگار روزی که برای همه مهم است خبرنگار یکی از ارکان های اصلی هر کشور است و خبرنگاران هستند که حامی مردم و دلسوز آنها هستند و این خبر است که اتفاقات روز دنیا را به گوش مردم می رسانند. رساله هر خبرنگاری است که اتفاقات را به عین و بدون کم و کاستی به گوش مردم برساند، این اتفاقات می تواند رخدادهای بد یا خوب باشد مهم اطلاع رسانی برای مردم است که در جریان اتفاقات روز قرار گیرند.

حال دو روزنامه نگاری که به رسالت خود عمل می کردند در بند بازداشت هستند و در حدود دو هفته گذشته این دو روزنامه نگار در دادگاه اعلام کردند که فقط به رسالت خود عمل کرده بودند و در حال حاضر از این امر پشیمان نیستند و بعد از رسیدگی به پرونده به گفته مسوولین این دو به دلیل اتفاقات سال گذشته نیست که بازداشت شده اند.

* برخوردها در شان خبرنگاران نیست/ وزارت فرهنگ و ارشاد حامی خبرنگاران نیست

داریوش قنبری؛ نماینده سابق مجلس در خصوص امنیت شغلی خبرنگاران به « درآمد نیوز»  گفت: متاسفانه برای خبرنگاران معیشتی باقی نمانده است در صورتی که در کشورهای پیشرفته مهمترین عنصر گردش آزاد اطلاعات از سوی خبرنگاران است و این قشر نقش موثری در توسعه کشورها ایفا می کند همچنین اطلاع رسانی از طرف خبرنگاران یکی از ارکان های سلامت سیاسی و اقتصادی هر کشوری محسوب می شود.

وی در ادامه اظهارداشت:  جایگاه این قشر در کشورما فرو دست است و وضعیت معیشتی مناسبی هم ندارند البته برخی خبرنگاران که در رسانه های معتبر ملی کار می کنند وضعیت بهتری دارند اما رسانه های مستقل به دلیل عدم حمایت و متکی بودن به خودشان این قشر را نابودکرده اند با شیوع کرونا و پاندومی ایجاد شده حرفه خبرنگاری در حال تضعیف است.

این نماینده سابق در بخش دیگر از مصاحبه خود ابراز کرد: عدم فروش روزنامه ها، نداشتن بیمه درمانی درست خبرنگاری و عدم حمایت خبرنگاران از سوی وزارت ارشاد و نداشتن قوانین سفت و سخت باعث شده تا این قشر روز به روز فرو دست تر شود.

داریوش قنبری در پایان اظهارداشت: خبرنگاران اقشاری هستند که که آبرومندان کار خود را دنبال می کنند و معیشت خود را تامین می کنند اما در ایران با آنها آنطور که شایسته باشد برخورد نمی شود.

وقت آن رسیده که مسئولان دستگاه‌ها با وظایف خبرنگاران بیشتر آگاه شوند!

اهمیت نقش رسانه برای برخی مسئولان دستگاه‌های مختلف آنچنان که باید شناخته شده نیست تا جایی که رسالت رسانه را تا حد روابط عمومی دستگاه خود نزول داده و در برابر نقد هم دست به شکایت و تهدید می‌برند!

خبرنگاری شغل جذابی است و زندگی‌ات هر روز متفاوت از روز دیگر است و هر روز با اتفاقات و ماجرای جدید مواجه می‌شوی… اما جذابیت خبرنگاری فقط به این ماجراجویی‌های جدید نیست بلکه احساس دوست داشتنی از مؤثر بودن است؛ خبرنگار همچون محقق در میدان عمل جست‌وجو می‌کند، چشم می‌اندازد و بررسی می‌کند تا بتواند هم اطلاع‌رسانی درست داشته باشد و هم آنکه در جهت حل مشکل گامی بر دارد.

اخبار و اطلاعاتی که هر روز از صدا و سیما، مطبوعات و خبرگزاری‌ها به گوش مردم می‌رسد ماحصل تلاش خبرنگاران است و این روزها که فضای مجازی با دنیای انبوهی از پیام‌رسان ها، نرم‌افزارها و شبکه‌های ارتباطی پا به میدان گذاشته و دنیای اطرافمان پر از اخبار فِیک، جعلی، زرد و دروغین شده است نقش و اهمیت رسانه و کار خبرنگاران کاربلد بیش از پیش نمایان می گردد!

البته حواشی رفتاری مسئولان در خصوص این قضیه بعد از آن رخ داد که ماحصل همان ناآشنایی مدیران با رسانه است زیرا به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که مسئولان دستگاه‌ها با وظایف و عملکرد خبرنگاران و رسانه‌ها بیشتر آگاه شوند و بازنگری در نوع ارتباطات صورت گیرد.