یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه می‌توان نقدینگی سرگردان را به بازار سرمایه هدایت کرد، گفت: فرایند عرضه اولیه می‌تواند به عمق بازار و هدایت درست نقدینگی به تامین مالی صنایع و شرکت‌ها کمک کند.

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره دلایل عدم توان بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌های خُرد و تولیدکنندگان و تقسیم سهم متناسب با نظام بانکی در تامین مالی بنگاه ها، گفت: وظیفه بورس در تمام دنیا تامین مالی شرکت‌ها و صنایع است که این کار از طریق بازار عرضه اولیه انجام می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: بازار عرضه اولیه به بازاری گفته می‌شود که شرکت‌ها سهام خود را در آن عرضه می‌کنند و سهامداران خُرد بازارهای مالی از طریق خرید سهام، سهامدار محسوب می‌شوند و با ورود پول این گروه تامین مالی شرکت‌ها برای ادامه حیات، سرمایه در گردش یا تغییر و توسعه صورت می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بازار ایران اظهار داشت: بازار سرمایه ایران بازار اولیه تحت عنوان IPO یا عرضه اولیه سهام است، مرحله بعدی از طریق بازار ثانویه انجام می‌شود که در افزایش سرمایه‌های آتی با در نظر گرفتن حق تقدم‌ها و آورده‌های نقدی تاثیر دارد.

جیهانی در ادامه تاکید کرد: افزایش سرمایه شرکت‌ها و تامین مالی صنایع مختلف از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود که این مسئله روند قانونمند کار باعث رونق در بازار اولیه در راستای تامین مالی شرکت‌ها و در بازار ثانویه هم فعالیت‌های خرید و فروش روزانه سهام توسط فعالان بازار را در طول روز شکل می‌دهد.

وی در خصوص دلیل عدم پیشرفت در داخل کشور در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه طی سه سال اخیر در کشور رونق خوبی در منظر و مرآی مردم  به دست آورده است. به این شکل که توجه به بازار خوب شده و عرضه اولیه‌ها هم رونق خیلی زیادی پیدا کرده، مشکل در این بخش کم بودن سرعت سازمان بورس شاید در درج نمادها و معرفی شرکت‌ها به بازار اولیه است که قاعدتا تزریق پول از این سو به صنایع هم قابل توجه نخواهد بود. با این حال باید بر این نکته تاکید ورزید که فرایند عرضه اولیه و IPOها می‌تواند به عمق بازار و هدایت درست نقدینگی به تامین مالی صنایع و شرکت‌ها کمک کند.

جیهانی در رابطه با اقدامات میسر دولت سیزدهم جهت بهبود تامین مالی توسط بورس چنین توضیح داد: دولت تنها کاری که باید انجام دهد تا فرایند تامین مالی شرکت‌ها از طریق بورس صورت گیرد، برگرداندن اعتماد سهامداران و پویایی بازار سرمایه از طریق موضوعاتی مانند هدف تغییر دائمی ضوابط، جلوگیری از رانت‌خواهی و قیمت‌گذاری دستوری در برخی صنایع مولفه‌های دیگر است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: مردم علاقمند هستند در بورس به جای بانک و دریافت سود سپرده ۱۸ درصد، در صنایع کشور سرمایه‌گذاری انجام دهند و حجم نقدینگی سرگردانی هم که در اقتصاد طی چندساله اخیر تولید شده و هر کدام به یک سمت و سویی می‌رود، قاعدتا با قانون گذاری‌های جدید مانند مالکیت خانه‌های خالی می‌تواند به سمت بازار سرمایه سرازیر شود که هم رونق بازار ایجاد خواهد شد و هم روند رشد و توسعه اقتصاد کلان کشور را به ارمغان آورد.