تهران- درآمد نیوز- نمایشگاه های بین‌المللی در حوزه‌های نساجی، پوشاک و فرش ماشینی با حضور مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با رویکرد افزایش صادرات و با حضور ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی آغاز به‌کار کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، نمایشگاه های مزبور از امروز تا چهارشنبه (۲۲ بهمن‌ماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده و شرکت‌کنندگان در آن که بزرگترین صنعتگران و تولیدکنندگان این حوزه‌ها محسوب می شوند، تازه ‌ترین صنایع، تجهیزات و ماشین‌آلات تولیدی و خدمات خود را ارائه و در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهند.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی، هشتمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران و دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی، کف پوش، موکت و صنایع وابسته، نمایشگاه‌های برپاشده، از مشارکت بیش از ۱۲۰ شرکت داخلی و برخی کشورها از جمله آلمان، ترکیه، هند و چین برخوردارند.

 بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی انواع تجهیزات، صنایع و ماشین‌آلات نساجی، قطعات، چرخ خیاطی، ماشین‌های گلدوزی و دوخت و برش، انواع منسوجات خانگی شامل پارچه، انواع نخ و الیاف، انواع مواد اولیه صنایع نساجی و لوازم و قطعات وابسته عرضه و به نمایش گذاشته می‌شود.

همزمان هشتمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران نیز از سوی بنیاد ملی مد و لباس کشور، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران و انجمن صنایع پوشاک ایران برپا شده و در آن ده‌ها شرکت و واحد تولیدی انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچه‌گانه در قالب طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون و همچنین دستگاه‌ها و تجهیزات تولید پوشاک و نوین‌ترین طرح‌ها و مدل‌های طراحی و تولید پوشاک را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده اند.

نمایشگاه فرش نیز برای نخستین بار فرش‌های ضدلک، ضد میکروب، فرش آنتی باکتریال اکریلیک و فرش‌های با عرض بلند که در کارخانه‌های ایرانی تولید شده به نمایش گذاشته اند.

نمایشگاه‌ها یاد شده با رعایت کامل مقررات بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا برپا شده، فرصت بسیار مناسبی در اختیار تولیدکنندگان، بازرگانان و سایر دست اندرکاران صنعت نساجی، پوشاک و فرش ماشینی کشور قرار خواهد داد تا ضمن رقابت با شرکت‌های خارجی و بهره‌مندی از آخرین پیشرفت‌های این حوزه، با استفاده از دانش و تخصص خود، چهره شایسته‌ای از محصولات ایرانی را به جامعه نشان داده و توانمندی‌های صنعتگران داخل را در معرض قضاوت مخاطبان قرار دهند.

معرفی دستاوردها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کارخانه‌ها و شرکت‌های داخلی، نمایش آخرین تحولات و دستاوردهای علمی، فنی و صنعتی داخلی و خارجی این حوزه‌ها، ایجاد رقابت و تبادل اطلاعات بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان، ارتقای سطح تولید داخلی کشور، کمک به توسعه اشتغال، بازاریابی و صادرات و افزایش بازدهی تولید داخلی، از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه‌ها اعلام شده است.

آمارهای هفت ساله در حوزه‌های پوشاک، نساجی و فرش ماشینی

به گزارش ایرنا، و برپایه آمار رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید (سال های ۹۲ تا ۹۸ ) تولید نخ پلی استر با رشد ۲۲.۱ درصدی از ۲۴۲.۵ هزار تن در سال ۹۲ به ۲۹۶.۲ هزار تن در سال ۹۸ رسید.

همچنین در تولید الیاف پلی استر رشد ۳۸.۹ درصدی را شاهد بودیم و سال گذشته کارخانجات داخلی ۲۳۹.۹ هزار تن تولید داشتند، در تولید نخ سیستم پنبه‌ای از ۱۹۲ هزار تن در سال ۹۲ با رشد ۲۴.۱ درصدی به ۲۳۸.۳ هزار تن در سال گذشته دستیافتیم.

علاوه براین در تولید فرش ماشینی که مهمترین کالای صادراتی این صنعت به شمار می رود، آمارها حاکی از رشدی کند است. تولید فرش ماشینی از ۸۰ میلیون و ۶۳۱ هزار مترمربع در سال ۹۲ به ۸۹ میلیون و ۴۰۹ هزار مترمربع در سال ۹۷ افزایش یافت.

 آمارهای این بخش از صنعت گویای آن است که در بخش‌های چرم و تولید انواع کفش و پایپوش چشمگیر است، به طوری که از تولید ۹.۵ میلیون فوت مربعی چرم در ابتدای دولت تدبیر و امید با رشد ۴۱۵ درصدی به ۴۹ میلیون مترمربع در سال گذشته رسیدیم.

در حالی که آمارها حاکی از تولید بیش از ۳.۴۵ میلیون زوج کفش در سال ۹۲ است، پارسال این رقم با افزایش بیش از ۴۰ برابری به ۱۳۹.۳ میلیون زوج کفش و پاپوش رسید.

در الیاف اکریلیک، اما برخلاف دیگر تولیدات شاهد افت شدید تولید بودیم. به طوری که از ۱۷.۶ هزار تن تولید در سال ۹۲ به ۱.۷ هزار تن در سال گذشته رسید و افت ۹۰.۳ درصدی را تجربه کرد.