ساری – درآمد نیوز – دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی روز پنجشنبه از شرکت صنایع چوب‌وکاغذ مازندران در ساری بازدید کرد.

به گزارش درآمد نیوز، وزیر مازندرانی دولت دوازدهم در این بازدید از نزدیک در جریان مشکلات کمبود اولیه و تجهیزات و امکانات این شرکت قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران وزیر اقتصاد را در این بازدید همراهی کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در این بازید مهم ترین مشکل را کمبود مواد اولیه و نقدینگی دانست و خواستار حمایت دولت شد.

علی اکبر صفریان گفت که شرکت چوب و کاغذ مازندران ۳۰ درصد سهم بازار کاغذ تحریر و روزنامه های کشور را تامین می کند و در فروش محصول مشکلی ندارد.

وی به صورت مشخص خواستار استفاده از چوب های افتاده جنگل برای فعالیت شرکت و برون رفت آن از مشکل کمبود مواداولیه و ضرر و زیان شد.

مدیرعامل جدید شرکت چوب و کاغذ مازندران همچنین گفت که این شرکت برای تامین مواد اولیه اش روزانه به ۴۰ میلیارد ریال نقدینگی نیاز دارد.

چوب و کاغذ مازندران که سال ۱۳۷۶ فعالیتش را آغاز کرد ، یک شرکت سهامی خاص است ۶۰ درصد سهام آن در اختیار شرکت آینده پویا ، ۲۰درصد صندوق بازنشستگی کشوری و ۲۰  درصد دیگر هم در اختیار شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است.

این شرکت سال گذشته با حمایت دولت و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مازندران از اعمال ماده ۱۴۱ قانون تجارت که به معنای اعلام ورشکستگی است ، نجات یافت.

بهمن ماه سال گذشته در پی بحرانی شدن وضعیت این شرکت ، چهارهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه جدید با حمایت معاون اول رئیس جمهوری ، وزیر اقتصاد ، بانک مرکزی و استاندار مازندران از طریق چندین هلدینگ سرمایه گذاری از جمله شستا ، آتیه صبا و بانک ملی به آن تزریق شد تا از زیر تیغ اعمال ماده ۱۴۱ خارج شود.

تیر ماه سال گذشته هم در نشستی با حضور معاون اول رئیس جمهوری پرداخت ۱۰ میلیون دلار ارز مورد نیاز کارخانه چوب و کاغذ مازندران با نرخ نیمایی تامین شد و قرار بود این کارخانه بر اساس تعهد مدیرانش ظرفیت تولید را ظرف یک ماه به طور کامل فعال کند. البته مدیریت قبلی این شرکت دی ماه امسال برکنار و مدیر جدید جایگزین شده است.

علاوه بر این ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مازندران هم تاکنون در چندین نشست خود مشکلات این شرکت را بررسی و برای حل آنها حمایت کرد که از جمله آن الزام سازمان تامین اجتماعی ، بانک ها و  امور مالیاتی و شرکت های خدمایت گاز و برق از این شرکت بوده است.

مشکل مواد اولیه برای شرکت چوب و کاغذ مازندران پس از اجرای قانون تنفس جنگل بروز کرد. این شرکت تا پیش از اجرای این قانون از بهره برداران جنگل شمال بود و مواد اولیه اش را از این راه تامین می کرد. طبق قانون تنفس جنگل که سه سال برای اجرای کامل زمان برد ، هرگونه برداشت از جنگل به مدت ۱۰ سال ممنوع است و شرکت ها و کارخانه ها باید مواد اولیه مورد نیازشان را از طریق زراعت چوب و یا واردات تامین کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران ۳۰ دی ماه امسال در جلسه معارفه مدیرعامل جدید این شرکت با تاکید بر این که مشکلات صنایع چوب و کاغذ مازندران در ستاد ملی تسهیل نیز مطرح شده است ، پیشنهاد کرده بود تا مدیران شرکت با توجه به حمایت همه جانبه دولت ، نوسازی و بهسازی ، کاهش  هزینه زاید  و سربار  و افزایش بهره وری را برای حل مشکلات آن مورد توجه قرار دهند تا شرکت از زیاندهی خارج شود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به  اصل ثبات مدیریتی در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ، از مدیران جدید شرکت خواسته بود تا برای تامین مواد اولیه در طرح زراعت چوب با کشاورزان استان همکاری مناسبی داشته باشد.

  • منبع خبر : ایرنا