نماینده سابق مجلس مباحثی مانند کرونا،‌معیشت، بیکاری،نقدینگی،‌تورم، تقویت ارزش ریال،مناسبات اقتصادی بین‌المللی و خروج سرمایه از کشور در قالب رمزارزها را از چالش‌ها و مسائل مهم اقتصادی دولت آینده دانست.

ایرج ندیمی، نماینده سابق مجلس و کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره اولویت‌های اقتصادی دولت آینده گفت: هر دولتی با هر اسم، گرایشی و عنوانی که عهده‌دار مسئولیت چهار یا هشت سال آینده ‌شود، باید به عناوین زیر اعتقاد داشته باشد.

وی عناوین مورد اشاره را چنین مطرح کرد: کشورها به طور طبیعی دارای قوانین عادی و دائمی مانند قانون برنامه یا موارد دیگر که تحت عنوان فرادست و عادی در کشور وجود دارد، هستند که باید در جهت اجرای آن کوشش شود. مسائلی مانند محیط زیست، کارمندی و هزار عنوان دیگر، عناوینی به حساب می‌آید که تعیین کننده نیست و اولویت خاصی به شمار نمی‌رود.

این نماینده مجلس در ادامه چنین توضیح داد: بخش دیگر قوانین اولویت‌هایی دارد که یا مقطعی و نوآمد و یا مزمن است. به تعبیر دیگر باید توجه داشت بر فرض مسئله بیکاری موضوع ده‌ها سال اخیر ایران محسوب می‌شود زیرا هم سطح تحصیلات افزایش یافته و هم اینکه در یک دوره‌ای به خصوص دهه ۶۰ تولید نسل زیاد بوده یا در راستای مسائل مربوط به حوزه آموزش عالی، در این رابطه دختران به روی کار آمدند و نصاب‌ها به هم خورد. به این معنا که در حقیقت اکنون باید برای ۱۰۰ واحد فکر کرد، در حالی که گذشته برای ۵۰ واحد برنامه ریزی می‌شد.

ندیمی در این رابطه تاکید کرد: مسئله بیکاری، موضع دائمی کشور است و نمی‌توان نسبت به آن اعتنا نداشت. بحث معیشت در تمام دوران‌ها به خصوص ۴ سال اخیر با عنایت به سطح تورم، کرونا، تحریم، سوءمدیریت‌ یا ناهماهنگی‌ها  افزایش پیدا کرده، بنابراین موضوع معیشت یا تراز بین زندگی از جهت درآمد و هزینه می‌تواند مهم باشد که به راحتی هم قابل رفع نیست، چرا که در رابطه با سیاست‌های مربوطه برای حل معضل باید عنایت داشت که گرفتار چاله دیگر مانند انبساط نقدینگی یا کاهش ارزش پول نشویم.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: نکته دیگر مباحث مربوط به موضوعات بین‌الملل است. دوستانی که اصرار دارند تمام مشکلات به داخل ربط دهند، استدلال قوی برای این ادعای خود ندارند زیرا که به هر صورت نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار رابطه بین ایران و جهان بوده، این مبلغ چه حاصل عایدات نفتی و گازی و میعانات و چه حاصل فعالیت‌های بخش خصوص باشد، امروز با بحران روبرو شده و چه آورد از باب واردات و چه برد از سوی صادرات می‌تواند موضوع بسیار مهم و اثرگذار در زندگی مردم از جهت مواد، قطعات، کالاهای مصرفی، تراز تجاری و مانند آن باشد.

وی در خصوص چهارمین نکته در این رابطه تصریح کرد: بحران آب مسئله مهم دیگر است که باید مورد توجه قرار گیرد. اکنون مشاهده می‌شود که مسائل مختلفی چه درباره هرز رفتن آب و چه در خصوص کمبود نزولات آسمانی در جای جای ایران وجود دارد که در ۵ سال آینده به صورت وحشتناکی خود را نشان خواهد داد. 

این نماینده سابق مجلس در ادامه یادآور شد: باید توجه داشته باشیم مسائلی مانند پسماندها، زباله‌ها، هزینه‌های جمع‌آوری یا عدم تکنیک‌های صنعتی به جای سنتی می‌تواند مسئله مهمی به حساب آید. در همین رابطه موضوع سرمایه انسانی و اجتماعی بحث پُراهمیت دولت آینده تلقی می‌شود زیرا نوع اداره امور به خصوص انتخابات به گونه‌ای شده که مدام سرمایه‌سوزی صورت می‌گیرد، همه دچار مسئله شدند و هر روز تعریف جدیدی از بی‌اعتمادی مشاهده می‌شود، بنابراین بازگرداندن اعتماد ملی در بُعد سرمایه اجتماعی و حفظ آن مهم است. 

ندیمی در ادامه اضافه کرد: مسئله مهم دیگر بحث خروج سرمایه است که در گذشته وجود داشته و اکنون به شکل حادتری درآمده است. نمونه آن هم مسئله بیت‌کوین است که براساس آن میلیاردها دلار در حال خروج از کشور است و پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال ۱۴ میلیون به ۳۰ میلیون نفر برسد. 

این کارشناس مسائل اقتصادی در این رابطه افزود: رئیس‌جمهور آینده باید بیش از آنکه دعوای حزبی، گروهی و جناحی سردهد از تمام سرمایه‌ها و تجارب بهره ببرد و یک هدف ملی داشته باشد. چپ و راست مشکل کشور نیست، معیشت، فرهنگ، اقتصاد و  … مسئله به حساب می‌آید.