کارشناسان صنعت هوایی بر این باور هستند که این صنعت با مشکلات زیادی رو به رو است و از این رو باید این مشکلات یک به یک تغییر کند.

درآمد نیوز / کارشناسان صنعت هوایی بر این باور هستند که این صنعت با مشکلات زیادی رو به رو است و از این رو باید این مشکلات یک به یک تغییر کند.

مشکل اصلی صنعت هوایی فرسودگی در بخش ناوگان است که با توجه به تحریم های موجود برطرف کردن آن کمی سخت به نظر می رسد اما به مرور برطرف خواهد شد.

کمبود و فرسودگی در بخش ناوگان هوایی

نادی کارشناس صنعت هوایی از مشکلات این صنعت به خبرنگار ما گفت:  که خیلی مشهور و معروف است کمبود و فرسودگی و تحریم ناوگان و قطعاتی که این موضوع باعث شده است که شرکتهای هوایی هر نوع هواپیمایی که امکان خرید شون در بازار وجود دارد سراغش بروند و بخرند که باعث شده تنوع ناوگان افزایش پیدا کنه که این ناوگان قطعاً هزینه شرکتها را به مراتب افزایش داده است چون برای هر نوع هواپیمای جدید که وارد سیستم می شود خلبان جدید، نیروی فنی جدید، انبار جدید، استاک جدید که بسیار هزینه زا است، تعریف بشود باعث میشود که هزینه های شرکت هواپیمایی را به مراتب افزایش بدهد و دچار چالشهای اقتصادی و مالی زیادی شرکتهای هواپیما را بکند.

وی در ادامه افزود:  کاهش جدی درآمد و منابع درآمدی است که از یک طرف ما منابع درآمدی شرکتها را فقط اختصاص دادیم به فروش بلیط، بار و اینها از طرفی دیگر که هزینه ها در داخل متورم شده یعنی هزینه ها افزایش پیدا کرده است و درآمدها کاهش پیدا کرده است. من فکر می کنم که علاوه بر فروش بار و مسافر و اینها، پلت فرمهای متعدد دیگری هستند که می شود روی اینها کار کرد و تأثیر تحریم و فرسودگی ناوگان در آن کمتر باشد مثل کترینگ که می تواند منبع درآمدی خوبی باشد، مثل خدمات هندلینگ و فرودگاهی که اینها همه منبع درآمد هستند. امکانات لازم اگر در اختیار کترینگ فرودگاهی و خدمات قرار بگیرد می تواند درآمدزایی آنها افزایش پیدا کند.خدمات فنی و مهندسی هم همینطور منابع درآمدی خوبی می توانند باشند پلت فرمهای زیادی هست که علاوه بر فروش بار مسافر ممکن است یا تقویتشون در درون و ارائه تسهیلات توسط اینها منشا درآمد و خیر و برکت شوند.

محدودیت های ناشی از تحریم ها

این کارشناس صنعت هوایی درخصوص محدودیت ها نیز گفت: بحث محدودیتهای ناشی از تحریمی که منجر به ایجاد نقصان در زیر ساختهای اجرایی شده است مانند تهیه، نصب و بروز رسانی نرم افزارهای مورد نیاز مثل نرم افزارهای فروش بلیط و بار و اینها قراردادهای بین الملل مثل قراردادهای فرودگاهی، قراردادهای کدشرینگ، قراردادهای کترینگ و خدمات فنی و مهندسی که اینها به خاطرم محدودیتهای ناشی از تحریم باعث نقصان شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است. به بیان دیگر ما از نظر نرم افزاری هم با این صنعت فاصله پیدا کردیم و به روز نیستیم.

وی در ادامه بیان کرد: تربیت نیروی انسانی کارآمد، متخصص و مجرب است که بیشتر به خاطر صرفه جویی ها و بعضاً برگزاری های دوره آموزشی، اعزام کارکنان به شعب دیگر و کارهای دیگر از رشد و شکوفایی بخش منابع انسانی جلوگیری شده یا ضعیف شده و این چالش هر روز هم دارد عمیق تر می شود. به نظر من به عنوان یک کارشناس الان خیلی عمیق شده است.

این کارشناس صنعت هوایی در بخش دیگر چالش دیگر این صنعت را بررسی کرد:  چالشی است که ما چند سال پیش مطرح کردیم عدم هماهنگی نرخ رشد تورم از ابتدای برنامه پنج ساله اول تا کنون است یعنی نرخ رشد درآمد شرکتهای هوایی با نرخ رشد هزینه ها هم خوانی و هم راستایی نداشته است. نرخ رشد هزینه ها ی آخرین آماری که ما چند سال پیش دادیم نزدیک ۵۴% از نرخ رشد درآمد شرکتهای هوایی بیشتر بوده است. این آماری که دارم به شما عرض می کنم مربو به تا آخر و برنامه پنج ساله چهارم است یعنی شما اگر نرخ رشد هزینه ها را از مراکز معتبر بگیرید با نرخ رشد افزایش قیمتهای بلیط یا خدمات شرکتهای هواپیمایی مقایسه کنید می بینیم که این نرخ رشد تا آخر برنامه پنج ساله چهارم ۵۴% عقب تر بوده است یعنی ما مرتب هزینه هایمان با سرعت بیشتری افزایش کرده است. ولی درآمدها به آن سرعت رشد نکرده است و این تفاوت نرخ رشد چالش جدی را برای اقتصاد شرکتهای هواپیمایی ایجاد کرده است.در واقع مربوط به ساختارسازمانی است ساختارهای سازمانی ما با شرایط روز دنیا و کشور تطبیق پیدا نکرده است انعطاف پذیری و چابکی خوب را پیدا نکرده است. برای همین در تعاملاتش با شرکتهای کوچک و بزرگ داخلی و خارجی دچار مشکل شده است اگر بخواهیم ایران ایر یا برخی از شرکتهای هوایی را روی منحنی عمر سازمانی ببریم مطمئناً می بینیم که در مرحله پیری قرار دارند و شاخص های پیری در شرکتهای هوایی مثل ایران ایر کاملاً مشهود است.

چالش هفتم: تصمیم گیریهایی که در سطح شرکتهای هوایی می شود غالباً بر مبنای مشکلات روزمره صورت می گیرد ولی بعضی از مشکلات در واقع روشی در استراتژیک را می طلبد تا حل شوند یعنی باید یک راه حلی را استراتژیک طراحی کرد و بر اساس مطالعات دقیق و بنیادین طی یک یا چند دوره از عوارض آن مشکل کم کرد. اینکه مدیران ما متأسفانه با مشکلات روزمره دست و پنجه نرم می کنند و توانشون کاهش پیدا می کند یکی از معضلات است که باعث شده است از برنامه های استراتژیک بلند مدت دور بیفتند. این باعث می شود منبع یک مشکل که یک منبع استراتژیک است آن مشکلات را مرتب تولید کند و هر روز باهاش درگیر باشند. مشکلات متعدد دیگری مسلماً وجود دارند ولی این چند چالش، چالشی اصلی است که شرکتهای هوایی بویژه ایران ایر با آن درگیر هستند.

  • نویسنده : آقاگلی