یک مدرس دانشگاه و کارشناس مدیریت توسعه با اشاره به پایان انتخابات شورها گفت: تهران همیشه با چالش‌های مختلفی مواجه بوده اما مدیریت شهری در حل بخشی از مطالبات مردم نیز موفق عمل نکرده.

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: شاهرخ رضایی فر، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد، نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۰ به پایان رسید تا دوره‌ی جدیدی در حیات سیاسی ایران آغاز ش شود. انتخابات ۱۴۰۰ ورای هر نتیجه و پیروزی فردی، نشان داد مسئولان برای جلب رضایت مردم کار سختی در پیش دارند و باید تمام تلاش خود را به کار بندند تا اعتماد و رضایتی که کمرنگ شده است را به جامعه بازگردانند. متأسفانه در چند سال گذشته با سیاست‌های نادرست دولت، فرصت‌سوزها و چشم‌دوختن به خارج به جای استفاده از ظرفیت‌های عظیم داخلی، جامعه‌ی ایران با مشکلات معیشتی و اقتصادی زیادی مواجه شد؛ هرچند مردم ایران همچنان که در سال‌های دفاع مقدس با ایستادگی و مقاومت باعث سربلندی کشور شدند، در دوران تحریم‌های ناجوانمردانه نیز مردانه پای وطن ایستادند و علیرغم همه ی کاستی‌ها و کمبودها و مشکلات در انتخابات شرکت کردند و فصل جدیدی را در تارک تاریخ این کشور به منصه‌ی ظهور رساندند.
اینک اما انتخابات به پایان رسیده و هم دولت و هم شورا و هم مدیریت شهری باید یک دوره‌ی چهار ساله را آغاز کنند. یکی از بارزترین شاخص‌های منتخبان مردم در این انتخابات بویژه در ریاست‌جمهوری و شورای شهر تهران، انتخاب چهره‌های ولایتمدار، جهادی و متعهد است که می‌توانند شعار «ما می‌توانیم» را جایگزین «نمی شود» ها و «نمی‌توانیم» ها کنند. تهران در همه این سال‌ها با چالش‌های مختلفی مواجه بوده اما متأسفانه مدیریت شهری حتی در حل حداقلی بخشی از مطالبات مردم نیز موفق عمل نکرده و زمینه نارضایتی شهروندان را فراهم کرده است. رأی مردم در این دوره از انتخابات نشان داد مردم بیش از آنکه تمایلی به جریان‌های سیاسی داشته باشند، از آنها توقع کار و آبادانی دارند. اقبال مردم به یک جریان سیاسی در یک دوره به منزله‌ی چک سفید امضا برای آن جریان نیست که با بی توجهی به مطالبات واقعی مردم به سیاست ورزی مشغول باشند! مردم خیلی زود و در چشم بر هم زدنی کارنامه‌ی مدیران را ارزیابی می‌کنند و همچنان که آرای بالای لیست امید در دوره‌ی گذشته به آمار زیر صدهزار رأی تبدیل شد، اگر برنامه مناسبی برای چهار سال پیش رو اندیشیده نشود، باز هم این امکان وجود دارد که اعتماد مردم بیش از پیش از بین برود.
تغییر رویکرد در دولت و مدیریت شهری شاید بهانه‌ای باشد برای عده‌ای که به تسویه حساب‌های شخصی و سیاسی مشغول شوند، اما ورود به چنین مسائلی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بر نارضایتی مردم خواهد افزود. شهروندان در کنار توسعه و آبادانی کشور و شهر معتقد به اخلاق‌مداری، شایسته سالاری و استفاده بهینه از نیروهای کاردان و توانمند هستند. مردم خسته از هرگونه نزاع و تشکیک و تشتت به دنبال حل مشکلات در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … هستند و چیزی جز کار نمی‌تواند این مردم را راضی کند! پرداختن به مسائل فرعی در این فرصت چهار سال یعنی فرصت‌سوزی و نادیده‌گرفتن مردمی که بیش از رفتار سیاسی و جناحی خواهان زندگی بهتر، رفاه بیشتر و آینده‌ای مطمئن‌تر هستند.
انتخابات به پایان رسیده و فصل، همدلی توأم با کار جهادی آغاز شده است! تاریخ سیاسی ایران نشان می‌دهد هرجا که مردم اعم از چپ و راست و مذاهب و قومتی ها کنار هم ایستاده‌اند، سربلندی ایران بزرگ رقم خورده است و هرکجا که به اختلافات و تمایزات پرداخته شده، جملگی زبان دیده‌اند!
خوشبختانه هم آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و هم منتخبان مردم در شورای اسلامی شهر تهران شهره به اخلاق‌مداری، دین‌مداری، تقوا و سعه صدر هستند و انتظار می‌رود این رویکرد در این چهار سال در فضای سیاسی و اداری حاکم باشد. سخنان هوشمندانه، منطقی و صریح آیت‌الله رئیسی در اولین نشست رسانه‌ای نشان داد ایشان همچنان که در قوه قضائیه در مدت کوتاهی منشأ تحول و اصلاح گردید، بسیار باانگیزه، جهادی و فسادستیزانه به دنبال حل مشکلات مردمند و می‌طلبد همه مدیران جهادی در این مسیر سخت، مسئولان را همراهی کنند. جامعه بسیار خسته‌تر و فرصت بسیار محدودتر از آن است که به جای جلب رضایت مردم، مدیران بخواهند به امور حاشیه‌ای مشغول باشند! قدر اعتماد مردم و این دوران کوتاه را بدانیم و برای توسعه‌ی ایران گام‌های بلند برداریم. آنچه مسلم است این است که مردم ایران در این روزهای سخت به امید نیاز دارند! مشی مقام معظم رهبری پس از هر انتخاباتی تاکید بر وحدت، انسجام، کنارگذاشتن منازعات سیاسی و کار برای مردم بوده و باور داریم که منتخبان ۱۴۰۰ در این مسیر روشن به پیش بروند.

حالیا دست کریم تو برای دل ما
سرپناهی ست در این بی سر و سامانی ها…