کرمان – درآمد نیوز – معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کارخانه ها به میزان تولیدشان مواد اولیه دریافت می کنند اما تولید خود را باید در سامانه وارد و صمت استان‌ها آن تایید کند.

به گزارش ایرنا، عباس قبادی عصر چهارشنبه در نشست جمع بندی بازدید از کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان افزود: بانک ها و مسئولان به وزارت صمت در تولید و تامین کالاهای اساسی دولت را یاری کنند.

وی تاکید کرد: بازار را رها نکردیم اما بزرگترین اقتصاد دانان نیز نمی‌توانند در شرایط فعلی کشور کاری کنند و دولت مسائل و مشکلات این حوزه را پیگیری می‌کند.

معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دشمن با همه توان جنگ اقتصادی بزرگی را علیه کشور آغاز کرده و محاصره اقتصادی جدی و هر کشوری را می تواند دچار چالش کند و در این شرایط تاب آوری خوبی برای ایران شاهد هستیم.

وی بیان داشت: کارخانه روغن نباتی گلناز که زمانی به تعطیلی کشیده شده بود، در شرایط تحریم‌ها آغاز به کار و فعالیت خود را آشروع کرد و خوشبختانه با فعالیت واحدهای تولیدی کشور به اندازه کافی کالا موجود است و از نظر فراوانی کالای اساسی مشکلی نداریم.

قبادی افزود: هم اکنون ۵۰۰ هزار تن روغن خام از جمله نیمی از مصرف سال آینده کشور را در کشور موجود داریم و ما از جهت مواد روغن خام و تولید محصولات مشکلی نداریم.

وی تصریح کرد: مشکلات در بدنه اقتصادی کشور موجب گرانی ها شده ‌و در این زمینه قوانین بالادستی بورس را داریم که بورس نیز باید کار خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه مواد خام روغن افزایش قیمت نداشته گفت: نیروی انسانی، افزایش حقوق ها و قوطی و جعبه رشد قیمت داشته و این مشکل در مورد تمامی کالاهای اساسی وجود دارد و موجب گرانی می‌شود.

معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: قیمت جهانی نیز به علت کرونا و تعرفه های وارداتی افزایش یافته و مواد اولیه روغن از ۷۰۰ دلار به یکهزار و ۳۴۰ دلار رسیده است.

وی یادآور شد: چارچوب‌های کاری در موضوعات تنظیم بازار به وجود آمده که کنترل آن دشوار است که در این زمینه دولت نیازمندی را در سفره مردم تامین می‌کند.