قائم مقام بانک مرکزی گفت: بازار متشکل معاملات ارزی در مدت زمان اندک از آغاز فعالیت خود توانست موفقیت خوبی را در ساماندهی و انتظام بخشی به بازار اسکناس ارز کسب کند.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر کمیجانی در بازدید از شرکت بازار متشکل معاملات ارزی ضمن تقدیر از  این مجموعه و فعالیت‌های آن در راستای ثبات بخشی به بازار ارز عنوان کرد: خوشبختانه با ایجاد بازار متشکل معاملات ارزی طی حدود دو سال گذشته شاهد نظام بخشی به بازار اسکناس بودیم. در حال حاضر در بازار مذکور، ۳۶۸ کارگزار عضو هستند که مشتمل بر ۱۸ بانک، ۲۳ صرافی بانکی و ۳۲۷ صرافی تضامنی از سراسر کشور هستند. لذا این بازار توانسته در همین مدت زمان اندک، موفقیت خوبی را در ساماندهی و انتظام بخشی به بازار اسکناس ارز در سطح عمده فروشی داشته باشد.

قائم مقام بانک مرکزی درخصوص فرآیند فعالیت بازار متشکل معاملات ارزی عنوان کرد: در این زمینه خریداران و فروشندگان براساس سازوکار بازار و از طریق سامانه و خدماتی که این شرکت فراهم می‌کند، می‌توانند فعالیت های خود را انجام دهند و نیازهای خود را برطرف کنند.

دکتر کمیجانی با اشاره به اینکه نرخی که بر اساس سازوکار بازار ایجاد می شود نقش مرجع دارد، عنوان کرد: در این زمینه اطلاع‌رسانی عمومی به فعالان بازار و مردم عادی درباره نرخ ارز، کمک قابل توجهی را در بهینه‌سازی بازار داشته است.در حال حاضر دو نماد فعال در بازار وجود دارد که بر اساس اطلاعات موجود، حجم معاملات نماد اسکناس دلار آمریکا در بازار یاد شده از ابتدای فعالیت آن تا امروز بیش از یک میلیارد دلار و در نماد اسکناس یورو، حجم معاملات بالغ بر ۱۷۶ میلیون یورو بوده است.

این مقام مسئول افزود: با تعمیق بازار متشکل معاملات ارزی در سال جاری و استقبال بانک‌ها و صرافی به عنوان کارگزاران بازار و همچنین افزایش تمایل صادرکنندگان به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به صورت اسکناس و عرضه آن در بازار مذکور از طریق کارگزاران بازار، از ابتدای سال جاری تاکنون روزانه به طور متوسط بیش از ۵ میلیون دلار و یک میلیون یورو در بازار مذکور معامله شده است. همچنین با فعال شدن این بازار از تخلفات در بازارهای غیررسمی و تضییع حقوق افراد جلوگیری شده و فعالانی که به صورت رسمی در این بازار حضور می یابند می توانند با آرامش خاطر نسبت به انجام معاملات اقدام کنند.

دکتر کمیجانی ضمن تأکید بر تداوم برنامه‌های توسعه‌ای بازار متشکل معاملات ارزی تصریح کرد: امیدوارم این برنامه ها با بهره‌گیری از تجربیات کسب شده طی این مدت و هم‌راستا با سیاست های ارزی بانک مرکزی ادامه یابد و اهداف متعالی در این زمینه حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بازار در حال تعمیق است و در همان حال شفاف سازی در بازار ارز نیز به واسطه بازار متشکل معاملات ارزی محقق شده است. پیام و هدف از تشکیل این بازار روشن است و آن هم ایجاد بازار روشن، شفاف و کارآمدی است که فعالان بازار ارز بتوانند به واسطه کارگزاران بازار متشکل معاملات ارزی در این بازار حضور یابند.

دکتر کمیجانی ضمن اشاره به رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۹، گفت: خوشبختانه اقتصاد کشور در سال ۱۳۹۹ علی رغم تحریم‌های شدید بانکی و مالی و مواجهه با شیوع ویروس کرونا، در مقایسه با سایر کشورها که طی همین دوره رشد منفی اقتصادی را تجربه کرده‌اند، توانست با توسعه ظرفیت‌های داخلی و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط نه تنها از رشد منفی جلوگیری کند، رشد مثبت اقتصادی نیز حاصل نماید.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه بار روانی اخبار بر بازار ارز اثرگذار است، تصریح کرد: بازار متشکل ارزی باید تلاش کند در ایام ویژه و حساس کنونی مراقبت های لازم را از بازار ارز به عمل آورد تا بتوانیم نوساناتی را که از عوامل غیراقتصادی ناشی می شود را پشت سر بگذاریم. چراکه از نظر روانی این اخبار می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد و ضروری است تحت چنین شرایطی نقش بازار متشکل ارزی و فعالان آن از اهمیت بالایی برخوردار است تا با هدایت گری خود نوساناتی از این نوع را خنثی کند، چراکه این نوسانات بر روی سایر نرخ ها و شرایط کلان اقتصاد کشور نیز اثرگذار است.

همچنین دکتر کمیجانی از تلاش های رئیس کل سابق بانک مرکزی، معاون ارزی و اعضای هیأت مدیره بازار متشکل معاملات ارزی و تمام دست اندرکارانی که به پیشبرد امور در این بازار کمک کرده اند قدردانی کرد.

گفتنی است قائم مقام بانک مرکزی با حضور در اتاق معاملات از سامانه معاملاتی بازار متشکل ارزی بازدید و از نزدیک در جریان شرایط و سازوکار اجرایی این بازار قرار گرفت. یادآور می شود، در این دیدار معاون ارزی بانک مرکزی و همکاران ارزی  قائم مقام بانک را همراهی کردند.