هزارا هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور توزیع می شود که برا ی دهک های پردرآمد است نه دهک های کم درآمد و این باعث میشود که ماشاهد تجدید فقر اقتصاد باشیم.

درآمد نیوز/ قیمت کالای اساسی روز به روز بیشتر می شود و نیمی از مردم فقیر تر از نان قسطی گرفته تا گوشت مرغ قسطی نکته جالب این است که قبل از این مردم کالای لوکس یا وسایل خانه را قسطی خریداری می کردند اما حال می بینیم که مردم مواد خوراکی خود را نیز به صورت اقساطی خریداری می کنند.

این ماجرا یک نکته دارد این است که مردم برای اینکه قسطی خرید می کنند باید سود هم بدهند؛ سود برای کالای اساسی که جزو ضروریات است و درحال حاضر سفره های مردم کوچک و کوچک تر می شود چرا که زیاده خواهی عده ای باعث شده تا عده ای برای تهیه مایحتاج زندگی خود به این روز دربیاییند.

تشدید فقر در اقتصاد ایران

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی درخصو اینکه قدرت خرید مردم به شدت پایین امده به خبرنگار ما گفت: در دهه ۹۰ بطور میانگین ۴ درصد تورم داشتیم و سرآمد درآمد ها حدود ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده و آمارها نشان می دهد که در سال ۹۷ ۳۱ درصد تورم و در سال ۹۸ ۴۱ دردصد و درسال ۹۹ برآوردها نشان می دهد حدود ۳۵ درصد تورم وجود داشته که در مجموع سه سال اخیر بیش از ۱۰۷ درصد تورم بوده است این درحالی است که حقوق کارگر سالانه ۲۰ درصد افزایش داشته و کارمند حداکثر ۱۵ درصد افزایش داشته است این افزایش های حقوق کارگران در مجموع سه سال حدود ۶۰ درصد بوده است این درحالی است که تورم ۱۰۷ درصد بوده و این به این معنی است که یک فاصله حدود ۴۰ درصدی بین رشد حقوق کارگران و تورم وجود دارد.

وی در ادامه افزود: درصورتی که در این مدت بررسی ها نشان داده اقلام اساسی مثل مسکن، مواد غذایی و.. از تورم بالاتری برخوردار بوده و این فشار سنگین بر دهک های کم درآمد وارد کرده است چرا ما نظام توزیع ثروتمان هم مشکل دارد نظام توزیع مثل اخذ مالیت ها و… نظام یارانه ای معیوب هم داریم چرا که هزارا هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور توزیع می شود که برا ی دهک های پردرآمد است نه دهک های کم درآمد و این باعث میشود که ماشاهد تجدید فقر اقتصاد باشیم.

این کارشناس اقتصادی درخصوص اینکه چرا مردم مایحتاج خود را به صورت قسطی خریداری می کنند بیان کرد:  از طرفی در این دهه رشد اقتصادی کشور صفر بوده است و رکود تورمی سنگینی در دهه نود شاهد بودیم چرا که رشد سرمایه گذاری صفر بوده مشاغل روز به روز تعطیل شدند و کارگران بیشتری بیکار کرونا هم بر این تعطیلی ها و بیکاری ها مضاعف شد. بنابر این وقتی سبد خانوار کوچک می شود خانوار مجبور به خرید قسطی کالای اساسی می شود چرا که راهی وجود مدارد وقتی فقر در اقتصاد تشدید می شود خانواده باری مایحتایج خود مجبور به خرید قسطی می شود.

نان حلال درآوردن زحمت دارند

مصطفی اقلیما، پدر مددجویان اجتماعی درخصوص اینکه چهره شهر پر شده از غم به خبرنگار ما گفت: وقتی که در جامعه ما میزان تورم بیش از حقوق افراد است و بیکاری بیداد می کنند چه توقعی دارید از مردم مردم برای درآوردن نان حلال دست به دستفروشی می زنند.

وی در ادامه افزود: مگر بازنشستگان چقدر حقوق دریافت می کنند که توقع داریم بعدبازنشستگانی در خانه بشینن باید کار کنند تا بتوانند مایحتاج زندگی خود را تهیه کنند، مردم توان این را ندارند که قسطی حتی خرید کنند یا در صف بایستند که آیا کالای دولتی گیرشان بیاید یا نه.

پدر مددجویان اجتماعی در ادامه از دستفروشان تقدیر کرد و گفت: دستفروشی شریفترین کاری است که مردم این روزها برای گذران زندگی خود می توانند انجام دهند وقتی علت گرانی ها را گردن دیگران میاندازیم جای اینکه به دنبال حل مشکل باشیم مگر حقوق کارمند و کارگر در سال چند بار افزایش پیدا می کند که ما روزانه گرانی داریم کارگر از کجا بیاورد اجاره خانه ای که در این مدت ۳ برابر شده را پرداخت کند و مایحتاج زندگی را هم تامین کند.

وی در ادامه افزود: به طور مثال درحال حاضر ۵۰ درصد خبرنگاران بیکار شدند تاحالا کسی سراغی از آنها گرفته است نه چرا که برای دیگران بیکار شدن اهمیتی ندارند مثال دیگر فروشنده ها در حال حاضر تقریبا ماهی ۹۰۰ می گیرند با یان ۹۰۰ تومان می توانند زندگی بچرخانند . توقع بی جایی است که بخواهیم بگویم که با این حقوق ها می تواند مخارج زندگی ها را بچرخاند.

مصطفی اقلیما درادامه اظهارداشت:  در کل می توان گفت وقتی کار نیست دستفروشی عیب نیست وقتی مردم ندارند نمی توان آنها را از بیماری ترساند و خانه نشین کرد به جای نسخه پیچیدن ها به فکر نان مردم باشیم که مردم برای نان شب محتاج هستند شب عید را چطور سر کنند.

هیچکس در جایگاه خودش کار نمی کند

پدر مددجویان اجتماعی در باره اینکه هیچ کس درجایگاه خودش نیست گفت: وقتی چند آدم هستند که سمت هایشان فقط تغییر می کند نمی توان توقع داشت که زندگی مردم وضع بهتری داشته باشند چرا که تخصصی در کاری که هستند ندارند باید به دنبال کسی باشیم که برای آینده برنامه داشته باشد اشتغال مهمترین آنها است چرا که برای رفع این معلول ها باید علت برطرف شود و این علت با وجود افرادی که پاسخگو نیستند و متخصص هم نیستند امکان پذیر نخواهد بود.

وی در پایان بیان کرد: به امید روزی که ما کسی را نبینم که برای خوردن لقمه نانی در سطل زباله فرو رفته باشد تا ته مانده غذای مردم را بخورد اگر اشتغال باشد چنین صحنه های ناهنجاری در شهر دیده نخواهد شد.

  • نویسنده : آقاگلی