مساله اصلی در ارتباط بخش معدن و راهآهن و بندر و در جهت افزایش عملکرد و تعامل آن به توسعه خطوط ریلی برنمیگردد.
به گزارش درآمد نیوز ؛ بهطورمعمول ظرفیت حمل بار واگنهای باری متصل به بنادر جنوبی بین ۵۵ تا ۸۵ تن است و این مقدار ظرفیت با توجه به وزن و حجم بار معدنی کافی نیست. بنابراین یا باید تعداد واگنها را زیاد کرد یا ظرفیت واگنها را به بیش از این مقدار افزایش داد تا حمل بار معدنی توسط ریل اقتصادی بشود.
به زعم کارشناسان ریلی، مساله اصلی در ارتباط بخش معدن و راهآهن و بندر و در جهت افزایش عملکرد و تعامل آن به توسعه خطوط ریلی برنمیگردد، چون خطوط ریلی به شکل مناسب در آنجا وجود دارد بلکه بیشترین مشکل در تعداد ناکافی واگنها و قدرت لوکوموتیوها است.
لکوموتیوهای موجود در خطوط ریلی کشور، بهطور کلی قدیمی هستند اما از آنجا که وزن بار مواد معدنی و محمولههایی که با کشتی جابهجا میشوند، بالا است باید از لوکوموتیوهایی استفاده شود که قدرت کشش تعدادی واگن را داشته باشد.
سال گذشته نیز در راستای تحقق انتظارات وزیر راه و شهرسازی کارگروه ریلی-بندری با حضور مسئولان شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی و برای استفاده از ظرفیتهای راه آهن برای حمل کالا در مجاورت بنادر بزرگ تجاری ایران در بندر شهید رجایی تشکیل شد که این کارگروه بهمنظور ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر بین سه دستگاه بندر، گمرک و راهآهن در راستای تسهیل حمل ریلی کالا و کانتینر در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی بندر شهید رجایی برگزار شد تا به این وسیله زمینه هماهنگی بیشتر این دو حوزه حمل ونقلی فراهم شود.
استفاده از تمام ظرفیت بنادر کشور در گروی توسعه خطوط ریلی
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم ۱۰ درصدی حمل و نقل ریلی در حوزه حمل بار گفت: دولت باید به صورت جدی به موضوع حمل و نقل ریلی و ترانزیت کالا ورود کرده تا از ظرفیت بالقوه کشورمان درحوزه صادرات و ترانزیت کالا به نحوه مطلوبی استفاده کنیم.

اسماعیل حسین زهی در خصوص وضعیت حمل و نقل ریلی از بنادر جنوب شرقی کشور گفت: به دلیل نداشتن زیرساخت مناسب امکان استفاده از تمامی ظرفیت های بنادر جنوب را نداریم چرا که استانی مانند سیستان و بلوچستان با وجود ظرفیت بسیار زیاد در ترانزیت کالا به شدت در راه و جاده فقیر است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمل و نقل از مهمترین عوامل در رشد و توسعه کشورها به شمار میآید، عنوان کرد: متاسفانه نه تنها در حوزه جاده بلکه درحوزه حمل و نقل ریلی و احداث خطوط ریلی نیز عملکرد مناسبی نداشتیم.
وی با بیان اینکه استفاده ایران از حمل ونقل ریلی تنها ۱۰ درصد است، افزود: با توجه به اهمیت حمل نقل ریلی در توسعه هر کشور، لازم است بیش از پیش به این مهم بها داده شود. اگر بنا استفاده از تمام ظرفیت کشور در حوزه بنادر است باید به زیر ساخت های اصلی و وابسته به آن نیز مانند حمل و نقل ریلی نیز توجه ویژه ای داشته باشیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت باید به صورت جدی به موضوع حمل و نقل ریلی و ترانزیت کالا ورود کرده تا از ظرفیت بالقوه کشورمان درحوزه صادرات و ترازیت کالا به نحوه مطلوبی استفاده کنیم. هم اکنون بسیاری از شرکت های خصوصی فعال در حوزه حمل نقل ریلی با مشکلات مالی مواجه هستند و دولت نیز به این موضوع کم توجهی میکند. باید با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان داخلی برای نهایت استفاده را برای توسعه خطوط ریلی داشته باشیم
ظرفیت حمل بار واگنهای باری متصل به بنادر جنوبی باید افزایش یابد
محمد ساطعی کارشناس صنعت ریلی در اینباره گفت: بهطور معمول ظرفیت حمل بار واگنهای باری متصل به بنادر جنوبی بین ۵۵ تا ۸۵ تن است و این مقدار ظرفیت با توجه به وزن و حجم بار معدنی کافی نیست. بنابراین یا باید تعداد واگنها را زیاد کرد یا ظرفیت واگنها را به بیش از این مقدار افزایش داد تا حمل بار معدنی توسط ریل اقتصادی بشود.
افزایش خطوط ریلی به بنادر کمکی برای تجارت
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در اینباره گفت: اگر توسعه خطوط ریلی کشور طبق برنامه پیش برود، میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر افزایش پیدا خواهد کرد.

ولی ملکی همچنین درباره توسعه بنادر و نیازهای زیرساختی آن گفت: ایران در زیرساختهای بندری با مشکلاتی روبهرو است که فراسازمانی است. سازمان بنادر و دریانوردی نمیتواند مشکلات این حوزه را برطرف کند چراکه نیازمند همکاری سایر سازمانها است. وی با بیان اینکه سازمان سرمایهگذاری خارجی، سازمان برنامه و بودجه و زیرمجموعههای وزارت راه میتوانند به توسعه زیرساخت بنادر کمک کنند، اظهار کرد: بنادر زمانی دسترسی به ریل پیدا خواهند کرد که زیرمجموعه وزارت راه بودجه کافی برای تکمیل و توسعه آن داشته باشد و یا اینکه بتوانند سرمایهگذار جذب کنند.
ملکی اضافه کرد: اگر هر کدام از موارد یادشده فراهم نباشد، فرایند توسعه در تمام بخشها آهنگ کندی پیدا میکند.
او با بیان اینکه آمار تخلیه و بارگیری کالا در بنادر نشان از پیشرفت ایران در این حوزه دارد ولی کافی نیست، تصریح کرد: ایجاد خطوط ریلی برای تمامهای مسیرهای منتهی به بنادر ضروری است چرا که این امر باعث افزایش حجم تجارت کشور میشود. زمانیکه زیرساختهای مورد نیاز فراهم شود میتوان توسعه همه جانبه بنادر را انتظار داشت.















Monday, 10 November , 2025