تهران- درآمد نیوز- معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی شورای پول و اعتبار، به‌منظور هدایت و تخصیص منابع بانکی در راستای برنامه‌های «جهش تولید» مصوب شد.

به گزارش روز چهارشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سعید زرندی» با اشاره به دو تفاوت این منابع با سایر تسهیلاتی که تاکنون به بخش صنعت، معدن اختصاص یافته، افزود: نخست، این منابع با توجه به برنامه‌های وزارتخانه و به صورت هدفمند اختصاص می‌یابد.
وی بیان‌داشت: مقرر شده منابع ۵۰ هزار میلیارد تومان به هفت محور فعال کردن ظرفیت‌های‌ خالی محصولات صنعتی منتخب، نهضت ساخت داخل، فعال‌سازی واحدهای راکد، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، پیشران و گلوگاهی، توسعه مناطق محروم و کمتر برخوردار، اصناف تولیدی و همچنین احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس پرداخت شود.
وی گفت: متقاضیان این تسهیلات باید در قالب یکی از این محورها درخواست داشته و در این زمینه‌ها فعالیت داشته باشند.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت در تشریح تفاوت دوم این تسهیلات، خاطرنشان‌کرد: مطابق مصوبه کارگروه رفع موانع جهش تولید و شورای پول و اعتبار، این تسهیلات از طریق فرایند سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت می‌شود.
وی گفت: وقتی تسهیلات از طریق سامانه وزارتخانه پرداخت شود، شفاف خواهد شد که چه مقدار از مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومانی به چه واحدهای تولیدی و چه پروژه‌هایی ارائه شده است.
زرندی ادامه‌داد: به این ترتیب، هم میزان دقیق پرداخت‌ها مشخص می‌شود و هم وزارتخانه می‌تواند پیگیری‌های لازم را برای تحقق کامل تعهدات نظام بانکی به منظور اجرای برنامه جهش تولید انجام دهد.
وی افزود: در مصوبه دیگر در شورای پول و اعتبار، مقرر شد سقف اعطای تسهیلات برای بنگاه‌های تولیدی افزایش یابد.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت گفت: به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، نیازمند تغییر در سقف پرداخت‌های بانک‌ها به بخش صنعت و معدن بودیم و بر اساس این مصوبه، سقف مانده تسهیلات سرمایه در گردش اعطایی به بنگاه‌های تولیدی تا ۹۰ درصد فروش سال گذشته بر مبنای اعتبارسنجی بانک‌ها افزایش یافت.
وی اظهار داشت: همچنین مصوب شد سقف اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات یک بانک برای یک بنگاه‌ تولیدی از سه درصد به پنج درصد سرمایه ثبتی بانک مشمول افزایش یابد و با این مصوبه، امکان افزایش سقف تسهیلات به یک واحد تولیدی فراهم شد.
زرندی خاطرنشان‌کرد: به‌زودی با هماهنگی بانک مرکزی فرآیند ثبت‌نام واحدهای تولیدی در سامانه بهین‌یاب برای دریافت تسهیلات ایجاد و اطلاع‌رسانی خواهد شد.