صندوق امانات بانک ایران زمین به عنوان یکی از ایمن ترین و مجهزترین مکانها برای نگهداری و محافظت از اموال ارزشمند و اسناد، می‌تواند خیال شما را در برابر خطرات احتمالی دزدی، آتش سوزی و بلایای طبیعی راحت کند.

به گزارش درآمد نیوز، گاوصندوقها یکی از ابزارهایی است که طی دهها های گذشته به عنوان ابزاری برای نگهداری وسائل و اشیا قیمتی افراد مورد استفاده قرار گرفته است. اما با وجود تجهیز شدن این وسیله طی سالیان اخیر، باز هم احتمال سرقت و آسیب دیدن در حوادثی همچون آتش سوزی، سیل، زلزله و … در آن وجود دارد به همین دلیل نیاز است که برای نگهداری از وسایل و اسناد ارزشمند خود از ابزار مطمئن تری استفاده کنیم.

بانکها یکی از مکانهایی هستند که امنیت اشیا ارزشمند را تامین می کنند. امروزه به دلیل پیشرفت در صنعت بانکداری و توجه به امنیت بانکها، تحولات زیادی در این زمینه ایجاد شده است. لذا اگر به دنبال جایی مطمئن برای نگهداری از اموال خود در برابر دزدی ، آتش‌سوزی، بلایای طبیعی و دیگر حوادث میگردید صندوق امانات بانکی یکی از ایمن ترین و مجهزترین مکانها برای نگهداری و محافظت از اموال ارزشمند و اسناد شماست و می‌تواند خیال همه را در این خطرات احتمالی راحت کند چرا که تدابیر امنیتی در صندوق‌های امانات و همچنین سیستم‌های ضدحریق و دیگر موارد حفاظتی و امنیتی در سطح بالایی است.

در حال حاضر تمامی بانکهای کشور این خدمت را به مشتریان خود ارائه می دهند. در این بین بانک “ایران زمین” به منظور ارزش آفرینی هرچه بیشتر برای مشتریان و همچنین ارائه خدمات نوین و تکمیل زنجیره عرضه خدمات شایسته به مشتریان، اقدام به راه اندازی صندوق امانات با مجهزترین و ایمن ترین امکانات الکترونیکی کرده است.

برهمین اساس مشتریان این بانک می تواند اشیاء و اسناد ارزشمند خود به استثناء اشیاء و اسناد غیر قانونی و غیر متعارف و هرآنچه نگهداری آن از نظر قوانین و مقررات غیر مجاز و یا جرم شناخته می شود، شامل مواد اشتعال زا، فساد پذیر، اسلحه سرد و گرم، مهمات، مواد مخدر و نظایر آن را در صندوق مربوط به خود نگهداری کند.

شرایط واگذاری صندوق امانات بانک ایران زمین

هر شخص حقیقی یا حقوقی اگر در بانک ایران زمین حساب داشته باشد، می‌تواند از خدمات صندوق‌های اجاره‌ای امانات استفاده کند. در ضمن اجاره این صندوق‌ها کاملاً شخصی و اسمی بوده و غیرقابل انتقال به دیگران است. یعنی فقط شخص اجاره‌کننده می‌تواند از آن استفاده کند. در صورتی‌که مشتری بخواهد امکان باز کردن صندوق، گذاشتن و برداشتن اشیا و اسناد و… را به کسی بدهد، باید وکالت رسمی ارائه و سطح دسترسی فرد را هم مشخص کند. بانک هم برای احراز اعتبار وکیل و امنیت بیشتر مشتریان، از دفترخانه اسناد رسمی و همین‌طور سامانه ثبت‌احوال استعلام می‌کند و سپس اجازه دسترسی به فرد معرفی‌شده می‌دهد.

از دیگر ویژگیهای این صندوق امانات، امکان دسترسی مشتری به صندوق در تمام ساعات اداری روز است .البته به همین دلیل، محتویات صندوق هم قابل تغییر است و در نتیجه بانک مسئولیتی در قبال محتوای صندوق ندارد و نمی‌تواند آن را بیمه کند.

سطح امنیت صندوق امانات ایران زمین

صندوق امانات بانک ایران زمین با مجهزترین و به‌روزترین سیستم‌های امنیتی الکترونیکی رصد می‌شود. ضد آتش‌سوزی و زلزله بوده و در برابر حوادث طبیعی و سرقت، ایمن است.

صندوق اجاره‌ای ابعاد مختلفی دارد (کوچک، متوسط و بزرگ) و هر کدامشان به دو قفل مجهز است؛ یک قفل در اختیار مشتری است و قفل دیگر در دست بانک است. صندوق تنها در صورتی باز می‌شود که هر دو کلید همزمان با هم صندوق را باز کنند. در غیر این‌صورت هیچکس نمی‌توان این صندوق امانات را باز کند.

در صورتی‌ که مشتری کلید صندوق را به هر دلیلی گم کند، باید بلافاصله به بانک اطلاع دهد و سپس با حضور در محل صندوق، قفل تغییر می‌کند. البته مشتری باید مبلغی بابت بهای کلید و هزینه این تغییر پرداخت کند. در صورتی‌که بانک ناچار به شکستن قفل صندوق شود، مشتری باید هزینه‌های مربوط به این عمل را مطابق تعرفه‌های مشخص شده پرداخت کند.

مدارک لازم برای اجاره صندوق امانات بانک ایران زمین

همه اشخاص، حتی افراد بی‌سواد و روشندل هم امکان درخواست برای دریافت صندوق امانت را دارند. برای اجاره صندوق امانات بانک ایران زمین، ابتدا باید تقاضای کتبی اجاره صندوق به همراه عکس و دیگر اطلاعات هویتی و شناسنامه و کارت ملی را به بانک موردنظر ارائه دهید.

ضمنا امضای قرارداد مذکور به همراه ارائه نمونه امضا ضروری است. بانک شرایط مشتری را بررسی کرده و در صورت امکان، صندوق اجاره‌ای با قید شماره صندوقی که واگذار شده به مشتری اعطا می‌شود. البته شرایط عقد قرارداد با شخص حقوقی اندکی متفاوت است و نیاز به رونوشت اساسنامه و آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی کشور دارد.

لازم به ذکر است درصورتی که مشتری بیسواد و یا روشندل باشد، شخصی که مورد اعتماد متقاضی صندوق است، مفاد شرایط عمومی را برای وی قرائت می نماید. درصورت قبول شرایط عمومی و تعهدنامه، اوراق بایستی به تأیید، امضا و اثر انگشت وی برسد. چنانچه مشتری سواد نداشته و یا نتواند امضاء کند بایستی نمونه مهر خود را در روی برگ نمونه امضاء به بانک بدهد و درصورتیکه مهر مشتری مفقود شود، مشتری باید نمونه مهر جدید خود را به بانک تسلیم کند.

مدت اجاره و تعرفه صندوق اجاره ای

مدت زمان اجاره صندوق امانات بانک ایران زمین یک ساله است و اگر متقاضی برای کمتر از یکسال خواهان این خدمت باشد، باز هم باید اجاره ۱۲ ماه را پرداخت کند. همچنین پس از پایان یکسال، مدت اجاره، برای سال‌های بعد با موافقت بانک قابل تجدید است و در صورتی‌که زمان پایان قرارداد، مشتری برای گرفتن اماناتش مراجعه نکند، باید اجاره صندوق را مطابق تعرفه سالانه پرداخت کند.

اجاره‌بهای صندوق امانات بانک ایران زمین از این قرار است که مبالغ سالانه مشخص و به اطلاع مشتری می‌رسد گفتنی است اجاره بهای سالانه باید از پیش پرداخت شود:

  • تعرفه صندوق امانات کوچک: ودیعه یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومانی دارد و هزینه ۱۴۲ هزار و ۵۰۰ تومانی.
  • تعرفه صندوق امانات متوسط: ودیعه یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومانی دارد و هزینه ۲۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی.
  • تعرفه صندوق امانات بزرگ: ودیعه ۳ میلیون و ۵۴۰ هزار تومانی دارد و هزینه ۴۴۲ هزار و ۵۰۰ تومانی.

اقدام بانک ایران زمین در صورت پرداخت نکردن اجاره

هر بانکی برای ارائه خدمت صندوق امانت قوانین خود را دارد. بانک ایران زمین هم برای این مسئله قوانین خاصی را در نظر گرفته است.

در صورتی که به هر دلیلی مشتری اجاره بها را پرداخت نکند، بانک این مبلغ را از حساب مشتری برداشت می‌کند. اما اگر که این مبلغ در حساب مشتری موجود نباشد، این مبالغ جزو بدهکاری‌های مشتری به بانک محسوب می‌شود و در صورت تامین مبلغ امکان دسترسی به صندوق امانات بانک ایران زمین فراهم می‌شود. مشخص است که مبلغ ودیعه، بعد از پایان مدت اجاره و تحویل دادن کلید صندوق امانات و در صورتی‌که مشتری بدهی خاصی به بانک ایران‌زمین نداشته باشد، به مشتری پس داده می‌شود.

اقدام بانک ایران زمین در زمان عدم تمدید قرارداد

مشتریان حق دارند حداکثر تا ۱۰ روز بعد از انقضای قرارداد اجاره، نسبت به تمدید آن اقدام کند، در غیر این صورت بانک به دو روش اقدام خواهد کرد. اول اینکه بانک اجاره بها را از حساب سپرده قرض الحسنه جاری، پس انداز یا کوتاه مدت مشتری برداشت می‌کند. دوم اینکه اگر مشتری در حساب خود موجودی نداشته باشد، بانک از محل ودیعه سپرده صندوق، اجاره بهای یک را سال را گرفته و رسید آن را برای مشتری می‌فرستد.

البته بانک این حق را دارد بعد از انقضای مدت اجاره و عدم تمدید آن با حضور نماینده مرجع قانونی و کارکنان خود قفل صندوق مشتری را بشکند و محتویات آن را با ذکر مشخصات صورت برداری کند. محتویات صندوق مشتری در قالب یک صورت مجلس تنظیم شده و به امضای افراد حاضر خواهد رسید. در این خصوص هم مشتریان حق اعتراض ندارند. حتی در چنین شرایطی که فرد نسبت به تحویل کلیدها اقدام نکرده است، باید خسارت شکستن قفل، تاخیر در پرداخت اجاره، حق حفاظت و… را هم پرداخت کند.

اگر مشتری به بانک مراجعه نداشته باشد، بانک این حق را دارد که اشیای قیمتی وی را از طریق مزایده به فروش برساند تا بدهی‌های خود را دریافت کند. البته مابقی بهای دارایی فروخته شده را در یک حساب مطالبه نشده به نام مشتری نگهداری می‌کند تا هر زمانی که وی مراجعه کرد به او پرداخت شود.