بازارهای گاز طبیعی اروپایی و جهانی هنوز از خطری که به دلیل کاهش تحویل گاز توسط روسیه به وجود آمده است خارج نشده‌اند. تاکنون شرایط متلاطم بوده و قیمت‌ها نیز به شدت بی‌ثبات بوده است.

پایگاه خبری درآمد نیوز -بازارهای گاز طبیعی اروپایی و جهانی هنوز از خطری که به دلیل کاهش تحویل گاز توسط روسیه به وجود آمده است خارج نشده‌اند. تاکنون شرایط متلاطم بوده و قیمت‌ها نیز به شدت بی‌ثبات بوده است.

تقاضای کلی گاز اتحادیه اروپا قرار است در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰ درصد کاهش یابد که حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب (میلیارد متر مکعب) خواهد بود و نزدیک به ۱۰ میلیارد متر مکعب از این کاهش به دلیل کاهش تولید است تا افزایش بهره‌وری یا تعویض سوخت مورد استفاده در اتحادیه اروپا. اما وضعیت برای اتحادیه اروپا می‌تواند بدتر شود.

سیاست‌های اتحادیه اروپا، بازارها، اقدامات مصرف‌کننده، تامین‌کنندگان غیرروسی و آب‌وهوای معتدل همگی در جبران محموله‌های گازی از دست رفته روسیه نقش داشته‌اند تا از اوایل دسامبر، سطح ذخیره‌سازی گاز اروپا بالاتر از میانگین پنج ساله خود باقی بماند.

چندین عامل کلیدی می‌تواند سال ۲۰۲۳ را به آزمونی سخت‌تر تبدیل کند

در سال ۲۰۲۳ ممکن است ذخایر گاز روسیه در اتحادیه اروپا بیش از پیش کاهش یابد. مجموع حجم گاز تحویلی از روسیه به اتحادیه اروپا در طول سال ۲۰۲۲ حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب خواهد بود درحالیکه تحویل خط لوله روسیه احتمالاً در سال ۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و ممکن است به صفر برسد و حفره بزرگتری در عرضه گاز اروپا و جهان ایجاد کند.

عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) نیز محدود خواهد بود. اتحادیه اروپا به طور کلی قرار است تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۴۰ میلیارد متر مکعب ظرفیت واردات LNG خود را اضافه کند. در همین حال، افزایش تقاضا برای واردات از طرف چین می‌تواند از سطوح پایین غیرمعمول مشاهده شده در سال ۲۰۲۲ بهبود یابد و رقابت برای محموله‌های LNG تشدید شود. این نکته نباید فراموش شود که افزایش توانایی اروپا برای تضمین واردات LNG در سال ۲۰۲۲ تا حد زیادی با کاهش تقاضای واردات از چین امکان‌پذیر شد.

دمای معتدل غیر فصلی که در ابتدای زمستان امسال مشاهده شد ممکن است تا سال آینده دوام نیاورد. بر اساس برآوردها، آب و هوای معتدل اروپا در پاییز ۲۰۲۲ تقاضا برای گاز را بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب کاهش داده است. این موضوع یادآور می‌شود که هیچ تضمینی وجود ندارد که دما برای باقی زمستان یا برای سال ۲۰۲۳ به طور کلی همینقدر بخشنده باشد.

اگر واردات از طریق خط لوله به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ به صفر برسد و تقاضای LNG چین به سطح سال ۲۰۲۱ بازگردد، اتحادیه اروپا با شکاف جدی عرضه و تقاضا در سال ۲۰۲۳ مواجه خواهد شد. 

از مجموع شکاف عرضه-تقاضای ۵۷ میلیارد مترمکعبی که ممکن است در سال ۲۰۲۳ ایجاد شود، حدود ۳۰ میلیارد مترمکعب آن توسط اقداماتی پوشش داده می‌شود که به وضوح در حال انجام هستند. مجموعه‌ای از اقدامات توسط اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی برای افزایش امنیت عرضه گاز اتخاذ شده است. این اقدامات به بهبود فرآیندهای جدید در بهره‌وری انرژی، نصب ظرفیت‌های تجدیدپذیر، نصب پمپ‌های حرارتی و …. کمک خواهند کرد. بهبود تولید انرژی هسته‌ای و برق آبی از سطوح پایین دهه ۲۰۲۲ نیز باید به کاهش شکاف در سال ۲۰۲۳ کمک کند.

جبران کسری ۲۷ میلیارد مترمکعبی مستلزم مجموعه‌ای از اقدامات و سیاست‌های کوتاه مدت است. این گزارش اقدامات عملی را عنوان می‌کند که دولت‌ها و سایرین می‌توانند برای پر کردن شکاف عرضه و تقاضا در سال ۲۰۲۳ و جلوگیری از اعمال فشارهای بیش از حد برای مصرف‌کنندگان اروپایی و بازارهای بین‌المللی انجام دهند. این تجزیه و تحلیل شامل نمونه‌های واقعی از اقداماتی است که می‌تواند اجرا شود.

اقدامات کلیدی برای کاهش تقاضا 

– ایجاد انگیزه برای بهبود در بهره‌وری انرژی

– استقرار سریع‌تر انرژی‌های تجدیدپذیر

– تسریع در الکتریکی شدن وسایل گرمایشی

– تشویق تغییرات رفتاری در بین مصرف‌کنندگان

سرمایه‌گذاری اضافی مورد نیاز برای اجرای اقدامات عنوان شده در این گزارش حدود ۱۰۰ میلیارد یورو است. این کمتر از یک سوم از ۳۳۰ میلیارد یورویی است که توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته در بسته‌های اضطراری برای محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر قیمت‌های بالا ارائه شده است. ۱۰۰ میلیارد یورو اضافی در هزینه‌های اولیه، با حمایت عمومی که به سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و خانوارها کمک می‌کند، منجر به کاهش پایدار تقاضای گاز می‌شود و مقدار مشابهی در حدود دو سال پس انداز خواهد شد.