درآمد نیوز / آسیب‌های اجتماعی پدیده‌هایی واقعی است، گرچه در زیر عناوین کلانی چون اعتیاد، کودکان کار و خیابانی، حاشیه نشینی، طلاق، بزه، خشونت‌های خانگی، کودک آزاری، خشونت‌های اجتماعی و… دسته بندی می‌شود اما این پدیده‌های آسیب‌زا در دوران‌های مختلف متغیر هستند.

درآمد نیوز / آسیب‌های اجتماعی پدیده‌هایی واقعی است، گرچه در زیر عناوین کلانی چون اعتیاد، کودکان کار و خیابانی، حاشیه نشینی، طلاق، بزه، خشونت‌های خانگی، کودک آزاری، خشونت‌های اجتماعی و… دسته بندی می‌شود اما این پدیده‌های آسیب‌زا در دوران‌های مختلف متغیر هستند.

اولویت رسیدگی به آنها و همچنین انعطاف در برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت و فوریت در داشتن برنامه‌های کوتاه مدت را می‌طلبد.

از سوی دیگر موضوع مهم در بحث آسیب‌های اجتماعی قابل کنترل و پیشگیری بودن آنهاست. در واقع آنچه اصل است، داشتن برنامه برای پیشگیری از آسیب است و در هنگام ایجاد شدن بحران مداخله‌ها تنها می‌تواند از ابعاد آسیب‌زا بودن آنها بکاهد. اصل این است اعتیادی ایجاد نشود، کودک کاری به جامعه اضافه نشود و حاشیه نشینی شکل نگیرد.

افزایش آسیب های اجتماعی به صورت روزانه

این روزها اما جامعه ما با انواع آسیب‌ها دست به گریبان است و حالا مسئولان دولتی باید برنامه‌هایی برای مداخله در وضعیت موجود، کاستن از آمارها و آسیب‌ها و در نهایت برنامه‌هایی درازمدت برای پیشگیری داشته باشند.

کارشناسان اعلام می‌کنند که تقریباً در کشور ما چیزی حدود ۱۵ درصد افراد بالای ۱۵ سال، تمایل دارند که مصرف کنند. یعنی اگر برای این افراد شرایط مصرف مهیا باشد احتمال رفتن آنها به سمت اعتیاد هست. بر اساس آخرین آماری که معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است: دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد در کشور داریم و تخمین زده می‌شود که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز معتاد شناسایی نشده وجود داشته باشد.

طرح هایی که اجرایی نشد

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص افزایش حاشیه نشینی در کلانشهرها به خبرنگار ما گفت: تا وقتی که قطب های صنعتی و به اصطلاح کارخانه برخلاف طرح آمایش سرزمین جمهوری اسلامی (بعداز انقلاب اسلامی) و طرح ستیران (قبل از انقلاب توسط فرانسوی ها نوشته شده بود) اجرایی نشود و ساختارها برخلاف همیشه در کلانشهرها باشد تا اینکه توزیع عادلانه در مناطق و شهرستان ها صورت گیرد تا مهاجرت به کلانشهرها کمتر شود.

۱۴ میلیون حاشیه نشین که روزانه افزایش پیدا می کند

وی در ادامه اظهارداشت: مطالعه ساختار ها باید منطقه ای صورت گیرد و از استعدادها استفاده شود تا مشکلات روستاها نیز حل شود و اگر شهرک های صنعتی بیشتر شود و توزیع عدالت عادلانه باشد کلانشهرها دیگر حاشیه نشین خواهد داشت اما وقتی کارخانه ها و کارگاه های تولیدی در کلانشهرها تاسیس می شود بنابراین مردم روستا تصمیم به مهاجرت به شهرها می کنند و این یک امری است برای ایجاد حاشیه نشینی در کلانشهرهای کشور.

این جامعه شناس در پایان اظهارداشت: در حال حاضر۱۴ میلیون حاشی نشین وجود دارد و تا وقتی که امکانات به صورت عادلانه توزیع نشود حاشینه نشینی بیشتر خواهد شد چرا که مردم به خاطر امکانات به کلانشهرها می آیند.

  • نویسنده : مونا رمضانپور