روز شنبه رئیس جمهور با استقبال از تمایل روسیه برای تقویت همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، گسترش پیوندهای زیرساختی از جمله تقویت و توسعه خطوط مواصلاتی در حوزه اوراسیا را موجب رونق روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی در منطقه دانست.

درآمد نیوز – روز شنبه رئیس جمهور با استقبال از تمایل روسیه برای تقویت همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، گسترش پیوندهای زیرساختی از جمله تقویت و توسعه خطوط مواصلاتی در حوزه اوراسیا را موجب رونق روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی در منطقه دانست.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از تمایل روسیه برای تقویت همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد و گسترش پیوندهای زیرساختی از جمله تقویت و توسعه خطوط مواصلاتی در حوزه اوراسیا را موجب رونق روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی در منطقه دانست.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش رفت و آمدهای دیپلماتیک و اقتصادی میان دو کشور، رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی را در ارتقای سطح روابط و تقویت همکاری‌های فیمابین حائز اهمیت دانست.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این مکالمه تلفنی با تاکید بر جایگاه ویژه جغرافیایی ایران، کریدور شمال –جنوب را در کاهش زمان و هزینه‌های حمل بار موثر دانست و گفت: این مسیر ترانزیتی به مسیری جذاب برای اقتصاد و تجارت در جهان تبدیل خواهد شد.

پوتین همچنین با اشاره به سفر هیئت ۱۰۰ نفره تجاری روسیه به تهران به‌عنوان سفر سومین هیئت بزرگ اقتصادی روسی به ایران خاطرنشان کرد: ایران و روسیه ظرفیت ها و زمینه های فراوانی برای گسترش تعاملات با یکدیگر دارند.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به حادثه تروریستی شیراز یک بار دیگر با دولت و ملت ایران ابراز همدردی و تروریسم را در هر شکلی محکوم کرد.

*محورهای سند همکاری ایران و روسیه بر اساس گفته های معاون امور بین الملل وزارت نفت شامل موارد زیر است:

برقراری همکاری‌های بانکی گسترده برای ایجاد یک نظام پرداخت مناسب و قابل اتکا جهت تسهیل تجارت و سرمایه گذاری؛

بهره‌برداری کامل ایران از وام دولتی ۵ میلیارد دلاری روسیه به ایران و مذاکره جهت افزایش این مقدار به دو برابر؛

تجارت حامل‌های انرژی بویژه گاز، نفت خام و فرآورده‌های نفتی و توسعه بازارهای صادراتی گاز ایران با مشارکت طرف روس ؛ سرمایه‌گذاری طرف روس در بخش‌های مختلف صنعت نفت ایران خصوصاً توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و پالایش نفت ایران؛

گذردهی بار از کریدور شمال_جنوب به ویژه با تمرکز بر استفاده کامل از ظرفیت و زیرساخت‌های موجود و توسعه زیرساخت‌ها در ادامه ؛

انجام هماهنگی‌های لازم بین دو کشور در زمینه استانداردهای‌شان در زمینه اقلام و محصولات مختلف صنعتی، کشاورزی و غیره ؛

تبادل محصولات کشاورزی شامل واردات غله از روسیه و صادرات محصولات کشاورزی گرمسیری به روسیه و استفاده از موقعیت ایران جهت تبدیل شدن به هاب ترانزیتی و سوآپ محصولات کشاورزی روسیه؛

ایجاد صندوق مشترک برای سرمایه گذاری‌های منطقه‌ای و جهانی؛

ایجاد اتحادیه مناطق آزاد ایران و روسیه و توسعه این همکاری‌ها به سایر کشورهای حاضر در کریدور شمال-جنوب؛

و توافق صندوق‌های ضمانت دو طرف برای صدور ضمانتنامه متقابل برای شرکت‌های هر طرف با هدف کاهش ریسک تجارت و سرمایه‌گذاری

از این رو می توان گفت که توسعه روابط برای هر دو کشور مثمر ثمر است: از یک سو، روسیه ضروری ترین و برجسته ترین همسایه ایران است. از طرف دیگر، ایران به دلیل داشتن منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی عالی که نقش پل ارتباطی آسیا و اروپا را ایفا می کند، برای روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ یعنی ایران در حال تبدیل شدن به هسته اصلی پروژه های اتصال اوراسیا است که در مورد روسیه آن را به دروازه هند تبدیل می کند. ایران می‌تواند جایگاه خوبی را در بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری روسیه به دست آورد که شامل صادرات مواد دارویی، مصالح ساختمانی، و لوازم آرایشی به این کشور است.