افراد مختلف در زندگی مدام برای اهداف خود برنامه‌ریزی می‌کنند؛ اما معمولا به آن‌ها دست پیدا نمی‌کنند. حتی برخی در این مسیر کتاب‌های بسیاری مطالعه کرده‌، در وبینارها و سمینارهای مختلفی شرکت کرده‌اند و از افراد با تجربه‌ای مشورت گرفته‌اند؛ اما مشکل کجاست که دستیابی به اهداف شخصی و شغلی همچنان برای آ‌ن‌ها مثل یک رویا می‌ماند؟

افراد مختلف در زندگی مدام برای اهداف خود برنامه‌ریزی می‌کنند؛ اما معمولا به آن‌ها دست پیدا نمی‌کنند. حتی برخی در این مسیر کتاب‌های بسیاری مطالعه کرده‌، در وبینارها و سمینارهای مختلفی شرکت کرده‌اند و از افراد با تجربه‌ای مشورت گرفته‌اند؛ اما مشکل کجاست که دستیابی به اهداف شخصی و شغلی همچنان برای آ‌ن‌ها مثل یک رویا می‌ماند؟

امروزه نیاز به یک مربی و راهنما که مسیر را برای ما روشن کند بسیار اهمیت دارد. مربی یا کوچ حرفه‌ای می‌تواند چالش‌های موجود در زندگی شخصی، شغلی و تحصیلی افراد را با کمک خودشان شناسایی کرده و برای حل آن‌ها اقدام کند.

در ادامه مطلب درباره کوچینگ شخصی و مزایای استفاده از آن در زندگی بیشتر صحبت می‌کنیم.

کوچینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

کوچینگ از نگاه ICF  (فدراسیون جهانی کوچینگ) به صورت زیر تعریف می‌شود:

«کوچینگ به مشارکت با مراجع در فرآیندی خلاقانه و تفکربرانگیز گفته می‌شود تا به او در استفاده از حداکثر پتانسیلش الهام ببخشد.»

همهٔ افراد اهدافی دارند که می‌خواهند به آن دست یابند، مشکلاتی دارند که نیاز به حل آن دارند، با موقعیت‌هایی روبه‌رو می‌شوند که انتخاب برایشان سخت است؛ تاثیر کوچینگ را در این مواقع نمی‌توان نادیده گرفت.

همیشه تصمیم نهایی را خود افراد می‌گیرند و عملی‌کردن کارها نیز به دست آن‌ها انجام می‌شود. کوچینگ نیز به این اصل باور دارد و به افراد کمک می‌کند تا خودشان چالش‌ها را بشناسند، راه آن را بیابند و برای حل آن اقدام کنند.

گاهی برای حرکت رو به جلو، اقدام‌ یا حل موانع دچار سردرگمی می‌شویم و دیدن راه درست یا حتی تشخیص و تعریف درست مشکلات اصلی برایمان سخت می شود. در چنین موقعیت‌هایی همراهی فردی متخصص و حرفه‌ای که بدون قضاوت موضوع را زیر نظر دارد، به ما کمک بسیاری می‌کند. کوچ‌های حرفه‌ای با یادگیری دوره‌های کوچینگ می‌آموزند چگونه احساسات خود را کنترل کنند، به مراجع خود باور داشته باشند، بدون قضاوت او سخنانش را گوش کنند و برای رسیدن به هدفش او را حمایت کنند.

انواع حوزه‌های مختلف کوچینگ چیست؟

«کوچینگ» دانشی نوپا در جهان بوده که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است و در انواع حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند. این مهارت امروزه به دومین صنعت رو به رشد در جهان تبدیل شده است و افراد در پیشبرد اهداف سازمانی یا شخصی می‌توانند از آن استفاده کنند. به طور کلی کوچینگ دارای ۱۴ نوع مختلف است که در ادامه محبوب‌ترین حوزه‌های آن را بیان می‌کنیم:

  • کوچینگ شخصی: کوچینگ شخصی به افراد در تصمیم‌گیری‌ صحیح، تعیین اهداف و رسیدن به آن‌ها، بهبود عملکرد شغلی،‌ روابط شخصی و دیگر جنبه‌های زندگی فردی کمک می‌کند. این شاخه از کوچینگ با مشاوره و روان‌درمانی کاملا تفاوت دارد و نباید با آن اشتباه گرفته شود.
  • کوچینگ مدیران: مدیران نیز برای مدیریت صحیح یک کسب‌و‌کار یا سازمان نیاز به مهارت‌های لازم دارند. کوچینگ به مدیران کمک می‌کند مشکلات سازمانشان را بررسی کنند، روابط خود را با کارمندان بهبود ببخشند، در جهت افزایش بهره‌وری کارکنان اقدام کنند و در نتیجه به رشد و توسعهٔ کلی سازمان دست یابند.
  • کوچینگ کسب‌و‌کار: کوچینگ کسب‌وکار یا بیزینس کوچینگ به‌صورت اختصاصی بر روی مشکلات و اهداف صاحب کسب‌وکار یا مدیران داخل سازمان تمرکز کند، موارد متنوعی مثل بازاریابی و فروش، روابط داخل سازمانی، مشارکت کارمندان، سیستم سازی و… موارد دیگر. در این نوع کوچینگ، کوچ به مراجع برای دستیابی به اهداف شغلی و رشد کسب‌و‌کارش کمک می‌کند.
  • کوچینگ فروش: در دنیای تجارت امروزی که رقابت بین سازمان‌ها بسیار بالا بوده؛ «فروش» یکی از عوامل کلیدی در رشد و توسعهٔ هر کسب‌و‌کاری است. فروش مهارتی است که باید آموخته شود. کوچینگ فروش بر روی فنون و مهارت‌های فروش، ارتباط مؤثر با مشتریان، مدیریت موقعیت‌های دشوار و حل مشکلات، مدیریت پیش‌فروش، مدیریت نگرش و انگیزه و بهبود استراتژی‌های فروش و بازاریابی تمرکز دارد.
  • کوچینگ سازمانی: گاهی به علل مختلف عملکرد و راندمان کلی کارمندان یک سازمان کاهش پیدا می‌کند. در این مواقع کوچینگ سازمانی می‌تواند به شما کمک کند تا موانع و مشکلات درون سازمانی را بشناسید و برای رشد و توسعه شرکت خود گام بردارید.

کوچینگ شخصی چیست؟

اگر برای کنترل احساسات و عواطف، بهبود عملکردتان در زندگی و تغییر عادات و رفتارها نیاز به کمک دارید؛ کوچینگ شخصی می‌تواند شما را یاری کند.

  • کوچینگ شخصی یکی از انواع مختلف کوچینگ است که بر روی اهداف شخصی هر فرد، موانع و چالش‌ها و راه‌های دستیابی به آن تمرکز دارد.
  • کوچ فردی به شما کمک می‌کند تصمیمات درست‌تری بگیرید، اهداف مشخصی تعیین کنید، نقاط قوت و پتانسیل‌های خود را بشناسید و در جهت رسیدن به هدفتان قدم بردارید.
  • در جلسات کوچینگ شخصی، کوچ با طرح سوالات مناسب، گفتگوی بالغانه و دعوت به تفکر و بحث، به مراجع کمک می‌کند اهدافش را بشناسد، با نقاط قوت و ضعفش آشنا شود و برای استفاده از حداکثر پتانسیل خود راه‌حل‌های مناسبی پیدا کند.
  • این اهداف می‌توانند شغلی، تحصیلی یا حتی مربوط به زندگی باشند. از جملهٔ این اهداف می‌توان به بهبود روابط شخصی، کاهش وزن، ارتقای شغلی،‌ پیشرفت تحصیلی و موارد دیگر اشاره کرد.

کوچ حرفه‌ای باور دارد که مراجع توانایی یافتن تمامی پاسخ‌ها را دارد. او مراجع را فردی توانمند، خلاق و مسؤلیت‌پذیر می‌داند و تنها برای حمایت و روشن‌کردن مسیر او را همراهی می‌کند.

مزایای استفاده از کوچینگ شخصی چیست؟

کوچینگ مهارتی بر پایهٔ یادگیری و تمرین است و کوچینگ شخصی بر روی هدف‌گذاری، غلبه بر موانع، کشف خود، بهبود روابط با دیگران و… تمرکز دارد.

در ادامه برخی از مزایای استفاده از کوچینگ شخصی را بیان می‌کنیم:

  • کاهش اهمال‌کاری در کارها؛
  • تغییر عادات و سبک زندگی؛
  • افزایش تعادل بین کار و زندگی؛
  • تصمیم‌گیری بهتر؛
  • بهبود مهارت‌های بین فردی؛
  • افزایش مسئولیت‌پذیری؛
  • افزایش اعتماد به‌نفس؛
  • افزایش خودآگاهی؛
  • دستیابی به اهداف؛
  • رضایت بیشتر در زندگی.

چه افرادی به کوچ فردی نیاز دارند؟

کوچینگ شخصی منحصر به افراد خاصی نیست و تمامی افراد می‌توانند در هر شرایطی از آن استفاده کنند. وقتی نیاز به تغییر سبک زندگی خود دارید، زمانی که می‌خواهید به هدفی بزرگ دست پیدا کنید، مواقعی که در روابط خود دچار مشکل و تعارض شده‌اید؛ یک کوچ فردی می‌تواند به شما کمک کند.

در ادامه ۳ دلیلی را که «چرا افراد به کوچ فردی نیاز دارند» باهم بررسی می‌کنیم:

۱) کوچ فردی با نیازهای منحصربه‌فرد شما پیش می‌رود:

هر فردی منحصربه‌فرد است و نیازها، شرایط، چالش‌ها، نقاط قوت و پتانسیل‌های متفاوتی دارد. کوچ فردی با توجه به تمامی فاکتورهای شخصی شما، همراهیتان می‌کند.

۲) انعطاف‌پذیری بالا: ممکن است زمان زیادی برای شرکت در جلسات کوچینگ نداشته باشید یا انقدر دغدغه‌هایتان زیاد باشد که دائما در حال تغییر برنامه باشید. کوچ فردی کاملا منعطف است و زمان ایدئال را با شما تنظیم می‌کند.

۳) کوچ شما را در مسیرتان با انگیزه و متعهد نگه می‌دارد: وجود یک کوچ فردی که نظارت و حمایتی همدلانه دارد باعث بالا ماندن میزان انگیزه در راه رسیدن به هدفتان می شود.

انواع جنبه‌های کوچینگ توسعه فردی چیست؟

کوچینگ شخصی بر جنبه‌های بسیاری در زندگی تاثیر می‌گذارد و به افراد کمک می‌کند تا به سطح بالاتری از رشد و توسعهٔ فردی دست پیدا کنند. در ادامه به برخی از جنبه‌های کوچینگ توسعه فردی می‌پردازیم:

افزایش اعتماد به‌نفس: کوچینگ فردی به مراجع کمک می‌کند تا بر باورهای محدودکنندهٔ خود، ترس و خجالت‌هایش غلبه کند و با بهبود عملکرد و مهارت‌های او باعث افزایش اعتماد به‌نفسش شود.

افزایش شادی و رضایت در زندگی:‌ کوچینگ فردی به مراجع کمک می‌کند تا دید بهتر و عمیق‌تری نسبت به زندگی داشته باشد و با بالابردن عملکرد خود میزان رضایتش از زندگی افزایش یابد.

افزایش خلاقیت:‌ در کوچینگ فردی با تکنیک‌های مختلف مانند طرح سوالات، دعوت به تفکر و… به مراجع کمک می‌شود تا خلاقیتشان افزایش یافته و راه‌حل‌های مناسب را پیدا کنند.

جمع بندی

کوچینگ شخصی یا فردی یکی از روش‌های توسعه و بهبود عملکرد در زندگی است که در فرآیند آن کوچ به مراجع کمک می‌کند تا از حداکثر پتانسیل‌هایش در جهت رسیدن به اهداف خود در ابعاد مختلف زندگی استفاده کند. کوچ شخصی با استفاده از تکنیک‌های گوناگون به مراجع کمک می‌کند تا راهکارهای لازم را برای حل چالش‌ها و مسائل زندگی پیدا کند.

کوچینگ شخصی یک ارتباط مشارکت‌محور است که در آن کوچ و مراجع با همدلی و اعتماد با هم همکاری می‌کنند و بر روی تمامی جنبه های زندگی هر فرد با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد او تاثیر می‌گذارد.

از مزایای کوچینگ شخصی در زندگی افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با استعدادها، ارزش‌ها، علایق، نقاط شعف و قوت خود؛
  • تعیین اهداف واقع‌گرایانه در زمینه‌های شغلی، تحصیلی، ورزشی و…؛
  • ایجاد انگیزه و تعهد برای گام‌برداشتن در مسیر دستیابی به اهداف؛
  • یافتن راه حل‌های خلاقانه و مناسب برای حل مشکلات و رفع موانع موجود در مسیر؛
  • افزایش اعتماد به‌نفس، پشتکار، تعادل و رضایت از زندگی.