رییس کل بانک مرکزی پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد را پیش‌نیاز ثبات بازارها خواند و گفت: ثبات بازارها در راستای یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار است و در این زمینه بانک مرکزی از رونق بازار سرمایه حمایت می‌کند.

 به گزارش درآمد نیوز و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر همتی در دیدار با فعالان بازار سرمایه، با تاکید بر اینکه رویکرد بانک مرکزی حمایت از بازار سرمایه است، تصریح کرد: یکی از محورهای اعتقادی اقتصادی شخصی من این است که مشکل ما در اقتصاد عدم تکامل بازارهای مالی و به طور ویژه بازارسرمایه است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ابتدای سال ۱۳۹۹، اقتصاد کشور با شرایط حادث شده ناشی از شیوع ویروس کرونا مواجه شد، گفت: در نتیجهٔ شیوع همه‌گیری کرونا فعالیت های اقتصادی کشور به شدت کاهش یافت؛ در این بین با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا ۷۵ هزار میلیارد تومان در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، برای کمک به معیشت خانوارها و نیز اعطای تسهیلات یک میلیون تومانی و بخش های مختلف اقتصادی مطرح شد. از طرفی برای تحقق این رقم، بانک مرکزی نیز نسبت به آزادسازی ۲۰ هزار میلیارد تومان سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی کرد.

وی ادامه داد: مجموع این اتفاقات موجب شد عرضه پول از تقاضای آن پیش بیفتد. بنابراین تحت این شرایط بانک‌ها با بیش از ۷۰هزار میلیارد تومان منابع مازاد بین بانکی مواجه شدند و نرخ بین بانکی به شدت کاهش یافت و بانک مرکزی به منظور حفظ ثبات بازارها و جلوگیری از بحران پولی ناچار شد نرخ بازار بین بانکی را درمحدوده ۱۲-۱۴ درصد قرار دهد. در حالیکه درحالت عادی بانک‌ها همیشه ۱۰-۱۵ هزار میلیارد تومان پول نزد بانک مرکزی داشتند. این ادعا که بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را کاهش داد، صحیح نیست.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از رونق بازار سرمایه حمایت می کنیم، تصریح کرد: در مقام مسئول بازار پولی کشور، معتقدم که ثبات همه بازارها در راستای یکدیگر اعم از بازارهای پولی، سرمایه تولید و کار از اهمیت بالایی برخوردار است و در این زمینه بانک مرکزی از رونق بازار سرمایه حمایت می کند.

به گفته دکتر همتی انتظارات تورمی بر نرخ سود بانکی‌ موثر است و از این رو امید است کاهش انتظارات تورمی، منجر به کاهش تورم و نیز کاهش نرخ شود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازارها نسبت به انتظارات از حساسیت بالایی برخوردارند، گفت: تمام بازارها نسبت به تغییرات و انتظارات از حساسیت بالایی برخوردارند و این امر تنها منحصر به بازار سرمایه نیست.

رییس کل بانک مرکزی با تأکید بر این مهم که درخصوص رمزارزها نباید شتابزه عمل کرد، یادآور شد: تراکنش های حوزه رمزارزها از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است و تنها با بستن شتابزده درگاه‌های بانکی مشکلات برطرف نمی‌شود. البته در این زمینه دولت کارگروهی را با مسئولیت بانک مرکزی تعیین کرده است و جلساتی نیز در این باره برگزار شده است. بانک مرکزی در هر حال هشدارهای لازم را درباره مخاطرات رمزارزها مطرح کرده است و البته در این مسیر تلاش می‌کنیم هرچه سریع‌تر با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی تصمیماتی اتخاذ کنیم.

عالی ترین مقام بانک مرکزی ضمن تشکر از مباحث طرح شده در این جلسه گفت: از تمام کسانی که انتقادات و نکات خود را مطرح کردند، تشکر می‌کنم. البته ضروری است یادآور شوم اقتصاد باید از پیش‌بینی پذیری لازم و ثبات برخوردار باشد و از حالت دستوری و دخالت خارج شود.

نرخ تسعیر دارایی های بانک‌ها، نرخ ارز، مباحث کلان اقتصادی، نرخ سود بانکی، رمزارزها و … از جمله مباحث طرح شده از سوی فعالان بازار سرمایه در این جلسه بود.