با یک چارچوب درست می‌توان ضمن کنترل نیاز کاذب به ارز، به نیاز‌های واقعی نیز پاسخ داد.

به گزارش درآمد نیوز با یک چارچوب درست می‌توان ضمن کنترل نیاز کاذب به ارز، به نیاز‌های واقعی نیز پاسخ داد.

احسان ناصر؛ فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایبِنا اعلام کرد: افتتاح حساب ارزی برای متقاضیان دلار حرکتی مثبت و مبتنی بر شناخت واقعیت بازار است چرا که ما نمی‌توانیم با پاک کردن صورت مساله اصل قضیه را از یاد ببریم و باید بدانیم برای ارز یک سری نیاز‌های واقعی و یک سری نیاز‌های کاذب وجود دارد.

او ادامه داد: متاسفانه به علت وجود نیاز‌های کاذب به نیاز‌های واقعی هم نمی‌توان به خوبی پاسخ داد، با یک چارچوب می‌توان ضمن کنترل نیاز کاذب به نیاز‌های واقعی نیز پاسخ داد.

ناصر گفت: حساب ارزی در راستای پاسخ به نیاز واقعی و حذف نیاز کاذب است افرای که نیاز واقعی به ارز دارند با افتتاح حساب ارزی می‌توانند به مبلغ تعیین شده دسترسی پیدا کنند.

عضو اتاق بازرگانی خرم آباد با تاکید بر اینکه یک سری هستند که نیاز واقعی به ارز ندارند، افزود: این افراد به زعم خود برای حفظ ارزش پولشان در مقابل کم ارزش شدن ریال به دنبال تبدیل آن به سایر ارز‌ها هستند. این نیاز گرچه کاذب است، اما وجود دارد و بخش وسیعی از نیاز‌های ارزی را در بر می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه مبارزه با این بخش از بازار کاری از پیش نمی‌برد، گفت: حساب ارزی برای کنترل بازار ارز ضروری بوده و به اعتقاد من روش درستیست و از هر جهت که به آن نگاه کنیم طرح خوب و کارآمدی است.

این فعال اقتصادی بیان کرد: با داشتن حساب ارزی شما می‌توانید بدون مشکل پول خود را تبدیل به ارز کنید. در این بین هم از ارزش پولتان حفظ می‌شود و از تورم عقب نمی‌مانید هم این ارز از کنترل دولت خارج نمی‌شود و می‌تواند با تعریف یک سری تعرفه بر آن هیجان کاذب را کنترل کند. مثل کارمزدی که برای دریافت پول نقد از حساب کم شده و باعث می‌شود فرد بابت آن مالیات پرداخت کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: صورت مساله این است که یک نیازی در جامعه وجود دارد و لازم است که به رسمیت شناخته شود و با ترفند آن را کنترل کرد؛ حساب ارزی در همین راستا ایجاد شده. وی  با بیان اینکه باید در بخش‌های مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی بتوانیم به این درجه از عقلانیت برسیم، افزود: با شناسایی نیاز‌ها و سیاست گزاری‌های صحیح بر این نیاز‌ها می‌توانیم آن‌ها را کنترل کنیم در این صورت  اتفاقات مبارکی در کشور رخ خواهد داد.

ناصر در پایان گفت: برخی افراد به دنبال دلار هستند و اگر بدانند به هر میزانی که نیاز داشته باشند، دلار در بازار موجود است هیجان کاذبشان فروکش خواهد کرد و جو روانی موجود در بازار نیز کمتر می‌شود.