راه اندازی موزه تهران در ساختمان روزنامه اطلاعات، اعلام نرخ دستمزد راهنمایان گردشگری، امضاء بیانیه مشترک با وزارت فرهنگ چین از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

درآمد نیوز: در این هفته موضوع میدان حر و تخریب شیرهای مرمت شده آن مطرح شده بود. اثر اصلی میدان حر که همان تندیس نبرد گرشاسب است یک اثر ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است. اما چهار شیر اطراف آن را به بهانه مرمت تخریب کرده اند. نقل قول‌ها در این باره متضاد بود. در این باره شاپور دیو سالار معاون فرهنگی زیباسازی تهران گفت که هیچ دخل و تصرفی در این اثر نشده است. قطعاً اگر قرار بر انجام اقدام خاصی روی تندیس اصلی بود حتماً با وزارت میراث فرهنگی هماهنگی می‌شد. مجسمه شیرهای اطراف نیز ثبت ملی نیستند. در راستای مرمت این مجسمه‌ها سعی کردیم بدون کوچک‌ترین تغییری در شکل آنان، کاری مستحکم‌تر را اجرا کنیم. در این باره همچنین مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران گفته است که این اقدام بدون هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی انجام شد.

در این هفته همچنین وبینار سنجش رضایت محلی ساکنان از گردشگری در دوران کرونا برگزار شد. این برنامه توسط سازمان جهانی گردشگری در تاریخ ۲۵ می ۲۰۲۱ به وقت مادرید برگزار و در آن اساتید بین المللی سخنرانی کردند.

در این هفته علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی همزمان با شروع ایام تعطیلات خرداد گفت ما تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. اولویت برای ما سلامت مردم است. درباره واکسن اهالی گردشگری و اضافه شدن آن به سبد گردشگری کشور گفت پس از واکسینه شدن تمام مردم و تولیدواکسن داخلی در آینده‌ای نزدیک، این پتانسیل وجود دارد که واکسیناسیون را برای خارجی‌ها به ویژه کشورهای همسایه انجام دهیم. قطعاً این موضوع می‌تواند به گردشگری ایران کمک کند.

در این هفته همچنین وزارت میراث فرهنگی با وزارت چین در راستای تشریک مساعی بیانیه ای را امضا کرد. این بیانیه در راستای همکاری در ابتکار عمل آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی امضا شد.

این هفته همچنین دستمزد روزانه راهنمایان گردشگری در سال ۱۴۰۰ تعیین و اعلام شد. بر این اساس راهنمایان فرهنگی، تاریخی روزانه حداقل ۶۳۰ هزار تومان دستمزد روزانه خواهند داشت. به موجب این نرخ نامه چنانچه راهنمای گردشگری تجربه اجرای بیش از ۳۰ تور را داشته باشد می‌بایست ۱۰ درصد به کف نرخ دستمزد به عنوان سابقه کار او اضافه شود. این هفته همچنین نمایشگاه بین المللی فیتور اسپانیا در حالی برگزار شد که بسیاری از کشورها نتوانستند در آن حضور یابند. از ایران نیز تنها یک شرکت گردشگری در این نمایشگاه حضور داشت. این نمایشگاه هر سال بهمن ماه برگزار می‌شد اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با سه ماه تأخیر برپا شد.

مهرشاد کاظمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز خبر داد ساختمان روزنامه اطلاعات به موزه تهران تبدیل می‌شود. وی گفت که ضرورت دارد این شهر موزه خاص خود را داشته باشد می‌توان این موزه را در ساختمان روزنامه اطلاعات راه اندازی کرد. همچنین در مورد راه اندازی موزه تهران اتفاق نظر وجود دارد اما در مورد مکان آن تاکنون تصمیم گیری نشده است.