سیاست‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در به کارگیری فناوری‌های نوین اطلاعات، تحول دیجیتال، توسعه سامانه‌های یکپارچه، افزایش امنیت و توسعه زیرساخت‌ها در گردهمایی مدیران فناوری اطلاعات گروه هلدینگ تشریح شد.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گردهمایی مدیران فناوری اطلاعات گروه هلدینگ خلیج فارس روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه با شعار PGPIC4.0 و هوشمندسازی صنعت با هدف تبیین سیاست‌های گروه در به کارگیری فناوری‌های نوین اطلاعات، تحول دیجیتال، توسعه سامانه‌های یکپارچه گروه، افزایش امنیت و توسعه زیرساخت‌ها برگزار شد.

فرشته میراب‌زاده، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و سامانه‌های کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این نشست با اشاره به اقدام‌های انجام شده و برنامه‌های آتی گروه هلدینگ خلیج فارس در حوزه فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال بر فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای جمع‌آوری اطلاعات صحیح و دقیق، توسعه سامانه‌ها و استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در این گروه تأکید کرد.

وی به نیاز اساسی صنعت پتروشیمی مبنی بر توسعه راهکارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیرساخت‌های آن در همه بخش‌ها به جهت ضرورت یکپارچگی و یکسان‌سازی سطح بلوغ فناوری و رشد متوازن در همه شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس اشاره کرد و گفت: از این رو، در تلاش هستیم پس از بررسی همه راهکارهای توسعه بهینه در حوزه فعالیت‌های فناوری اطلاعات با هماهنگی هیات مدیره محترم بتوانیم بهترین راهکار و گزینه را انتخاب و پس از اخذ مجوزهای لازم با هدف جلوگیری از موازی‌کاری، تسریع در فعالیت‌ها و سهولت در به کارگیری نیروهای زبده و متخصص اقدام نموده و یا از ظرفیت‌های موجود بهره‌گیری نماییم.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و سامانه‌های کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به هدف سیاست گذاری صحیح و تحول در حوزه فناوری اطلاعات با به کارگیری یک فرایند و راهکار مشخص در خانواده گروه، ادامه داد: در این مسیر ابتدا همسو با ترسیم نقشه راه تحول دیجیتال، توسعه زیرساخت‌های امنیتی و توسعه سامانه‌های فناوری اطلاعات شرکت‌ها اقدام شده است.
دبیر کمیته راهبردی امنیت اطلاعات، نکته کلیدی تحول دیجیتال را مباحث امنیتی برشمرد و گفت: با توجه به حساسیت هلدینگ خلیج فارس، سیاست‌های امن سازی ابلاغ شده و پروژه سیستم حاکمیتی مدیریت امنیت اطلاعات در حال استقرار است، همچنین تست نفوذ در شرکت اصلی و چهار شرکت زیرمجموعه آغاز شده و در دوماه آتی در مابقی شرکت‌ها هم انجام می‌شود.

هدف‌گذاری هلدینگ خلیج فارس برای پرچم‌داری در تحول دیجیتال
مهدی غیناقی، مشاور حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در این نشست با اشاره به اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس پرچم‌دار صنایع کشور است، اظهار داشت: این پرچمداری باید در تمام حوزه‌ها حفظ شود و رشد کند. از این رو، ایجاد، تحول دیجیتال را از پارسال در گروه آغاز کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات در جایگاه واقعی خود نیست و باید به کمک اجرای پروژه‌های مختلف این جایگاه را ایجاد کنیم، افزود: سرعت تغییرات فناوری بسیار بالاست و باید همگام با فناوری‌ها و فرآیندهای جدید و به‌روز دنیا باشیم که به این منظور، به دنبال تعامل با شرکت‌های توانمند داخلی و بین‌المللی هستیم.
مشاور حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، سرمایه‌گذاری، آموزش، مشاوره و پشتیبانی در حوزه فناوری، ایجاد زیرساخت‌های اینترنت اشیاء و سرویس‌های کلود و زیرساخت‌های مرتبط با دیتاسنتر، ایجاد مراکز کنترل و پایش امنیت SOC، ایجاد مراکز کنترل سیستم‌های مرکزی مدرن و هوشمند CCR و طراحی و اجرای تحول دیجیتال گروه، را از جمله نیازهای هلدینگ خلیج فارس بیان کرد.
غیناقی با اشاره به اینکه طراحی و اجرای تحول دیجیتال در گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سه فاز تعریف شده است، تصریح کرد: فاز نخست این برنامه در سال ۱۴۰۱ اجرا شده است.
وی ادامه داد: پیاده‌سازی زیرساخت‌های متمرکز سیستم‌ها با ERP، پشتیبان جغرافیایی مراکز داده GDC، پیاده‌سازی مرکز عملیات امنیت SOC، پیاده‌سازی مرکز کنترل گروه CCR، پیاده‌سازی زیرساخت هوشمند گروه IIOT و آموزش مدیران ارشد به صورت داخلی Talent Pool از فهرست پروژه‌های گروه در فاز نخست پروژه تحول دیجیتال است.

دارایی‌های اطلاعاتی هر سازمان ارزشی کمتر از محصولات تولیدی و خدمات قابل ارایه آن ندارد

ظهیر حیدری، رییس مهندسی اطلاعات و حکمرانی داده‌های گروه نیز با بیان اینکه در تمام صنعت‌های پیشروی جهان به خصوص در صنعت پتروشیمی تحلیل داده‌ها و به کارگیری فناوری‌های نوین به کارگیری اطلاعات در همه حوزه‌های ستادی و صنعتی باعث کاهش هزینه های واقعی تمام شده تولید، افزایش بهره‌وری و ایمنی گردیده است. به کارگیری دانش اطلاعات و داده‌ها را از اولویت‌های گروه برشمرد.
عضو کمیته راهبردی امنیت اطلاعات گروه اضافه کرد: با توجه به ارزش اطلاعات و مخاطرات متصور بر آن، سیاست‌گذاری امنیت اطلاعات در سطوح کلان و حاکمیتی و با همکاری مستقیم نهادهای نظارتی و بالادست صورت پذیرفته و در حال رصد میزان انطباق همه شرکت‌های تابعه با استانداردهای روز هستیم.
وی افزود: امروزه ارزش دارایی‌های اطلاعاتی هر سازمان به موازات ارزش محصولات تولیدی در حال رشد است و به گواه آمار ارزش اطلاعات در حال پیشی گرفتن است.
مدیر پروژه تحول دیجیتال گروه ادامه داد: آینده صنایع پیشرو به خصوص پتروشیمی وابسته به ایجاد تحول دیجیتال است و این تحول بدون ایجاد بستر مناسب اطلاعاتی و تجمیع همه داده‌های کاربردی و حفظ امنیت آن‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

ضرورت برنامه‌ریزی غلتان در زمینه فناوری اطلاعات

سعید روحانی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تهران نیز در این نشست اظهار داشت: بیش از ۶۰ درصد شرکت‌های برتر در رأس فهرست Fortune500 از سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ به دلیل تحولات فناوری اطلاعات جابه‌جا شدند.
وی ادامه داد: سهم بخش خدمات از اقتصاد کل جهان به بیش از ۳۰ درصد و بخش دانش از اقتصاد کل به بیش از ۱۵ درصد رسیده در حالی‌که سهم تولید به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تهران تأکید کرد: در زمینه فناوری اطلاعات با توجه به سرعت آن نمی‌توان برنامه بلندمدت راهبردی داشت بلکه باید برنامه‌ریزی غلتان داشته باشیم.
به گفته روحانی، اینترنت اشیاء، ابزارهای پوشیدنی، واقعیت افزوده، عظیم‌داده و یادگیری ماشینی، ماشین‌های برقی، پول مجازی و محاسبات سبز از جمله روندهای اصلی فناوری در سال ۲۰۲۳ هستند.
براساس این گزارش محسن وحدت جعفری رییس فناوری اطلاعات و ارتباطات، ناصر حسینی رییس زیرساخت‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات به همراه محمد دهقان رییس سامانه‌های کسب و کار گروه هریک با بیان سیاست‌ها و برنامه‌های پیش رو نسبت به حفظ یکپارچگی همه طرح‌ها و پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید کردند.
در پایان نظرات، پیشنهادها و پرسش‌های مدیران فناوری اطلاعات گروه هلدینگ خلیج فارس در زمینه های مختلف از جمله: حوزه فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال، امنیت اطلاعات در این نشست مطرح و پاسخ داده شد.