درآمد نیوز -زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در حوالی خوی استان آذربایجان غربی به ثبت رسید و شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۰۳:۵۱ دقیقه بامداد روز چهارشنبه ۱۳ مهرماه این زمین‌لرزه را ثبت کردند.

به گزارش درآمد نیوز – محمد رضا آذین، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در حوالی خوی استان آذربایجان غربی به ثبت رسید و شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۰۳:۵۱ دقیقه بامداد روز چهارشنبه ۱۳ مهرماه این زمین‌لرزه را ثبت کردند.

مختصات این زمین‌لرزه که در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده، ۳۸.۰۵ درجه عرض جغرافیایی و ۴۵.۰۱ درجه طول جغرافیایی ثبت شده است و کانون این زمین‌لرزه در ۷ کیلومتری خوی، ۲۹ کیلومتری ایواوغلی و ۳۷ کیلومتری تسوج (آذربایجان شرقی) بوده است.

گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور با استاندار آذربایجان غربی

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار آذربایجان غربی، بر لزوم اتخاذ تمهیدات لازم به منظور تامین سرپناه مناسب برای زلزله‌زدگان این استان پیش از آغاز فصل سرما تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی روز چهارشنبه (۱۳ مهر) در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار آذربایجان غربی، ضمن استماع گزارش آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده این استان، دستورات لازم را برای تسریع در فرآیند امداد و اسکان موقت مردم حادثه‌دیده صادر کرد.

همدردی با زلزله زدگان

رئیس‌جمهور در این تماس تلفنی دستگاه‌های امدادی را مکلف کرد با همه توان و ظرفیت موجود در استان آذربایجان غربی، برای رفع نیازهای فوری زلزله‌زدگان بکوشند.

رئیسی به استاندار آذربایجان غربی دستور داد پس از اسکان موقت آسیب‌دیدگان زلزله، تمهیدات لازم برای آغاز بازسازی یا بهسازی مسکن زلزله‌زدگانی که محل سکونت آنها دچار آسیب شده است، در اسرع وقت و پیش از فرارسیدن فصل سرما در دستور کار قرار بگیرد.

وی همچنین از اهتمام جدی دولت برای رسیدگی به امور مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: مردم منطقه دولت را در کنار خود بدانند و اطمینان داشته باشند که دولت تا زمان رفع مشکل همه مردم و زلزله‌زدگان، در کنار آنها خواهد ماند.

۲۰ تا ۵۰ درصد مناطق روستایی خسارت دیدند

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده خوی، گفت: این زلزله به مناطق روستایی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد کرده اما خوشبختانه تلفات جانی نداشته است.

یعقوب رضازاده در توضیح آخرین وضعیت زلزله خوی، گفت: زلزله‌ای به بزرگی ۵/۴ ریشتر در شمال استان آذربایجان‌غربی بامداد چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ رخ داد که کانون این زلزله اطراف شهرستان خوی گزارش شده است و طبق اعلام مرکز زلزله‌نگاری کشوری این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است .

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی مجلس شورای اسلامی، افزود: این زلزله به مناطق روستایی آسیب بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد کرده است اما خوشبختانه تلفات جانی نداشته است. در حال حاضر تیم های امدادی در منطقه مستقر هستند، از شهرهای همجوار نیز نیروهای کمکی به محل وقوع زلزله اعزام شدند.

وی در ادامه اظهار کرد: استاندار آذربایجان غربی و آقای نامی رئیس مدیریت بحران کشور نیز در این منطقه حضور پیدا کردند و از مناطق زلزله زده بازدیدی داشتند. با توجه به لرزش مناطقی از شهرستان سلماس و آسیب به تعدادی از افراد هنگام خروج از منزل، مسئولان نام برده از مصدومان شهرستان سلماس که تحت درمان قرار گرفتند، عیادت کردند.

رضازاده با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان هنوز جلسه‌ای تشکیل نداده است، گفت: نماینده مردم خوی در منطقه و در روستاهای مرزی حضور دارد. البته شامگاه چهارشنبه دکتر عین الهی وزیر بهداشت و درمان نیز به منظور بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده خوی، نحوه امدادرسانی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مصدومان این حادثه به آذربایجان غربی آمدند و در حال بازدید از مناطق زلزله زده هستند.

خسارت منازل مسکونی خوی بر اثر زلزله از ۱۰ تا ۵۰ درصد است

رییس جمعیت هلال احمر خوی گفت: خسارت وارد شده به منازل مسکونی این شهرستان بر اثر زلزله بامداد روز / چهارشنبه ۱۳ مهر/ از سوی تیم‌های ارزیاب این جمعیت از ۱۰ تا ۵۰ درصد برآورد شده است.

حجت رستمی روز چهارشنبه در گفت وگوی تلفنی با ایرنا با بیان اینکه حدود ۲۰۰ منزل مسکونی بر اثر زمین لرزه ۵.۴ ریشتری بامداد امروز دچار خسارت شدند، افزود: بیشتر خسارت منازل مسکونی در این زمین لرزه، ترک دیوار بوده است.

وی اضافه کرد: ۱۲ تیم ارزیابی برای بررسی کامل وضعیت منطقه زلزله در شهرها و روستاهای مختلف این شهرستان حضور یافته و بررسی‌های خود را برای برآورد دقیق میزان خسارت و آۀسیب دیدگی منازل مسکونی و دیگر اماکن آغاز کرده‌اند.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به مصدومان زلزله خوی

وزیر بهداشت در تماس‌های تلفنی جداگانه با رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه و رییس دانشکده علوم پزشکی خوی، ضمن تاکید بر رسیدگی فوری به آسیب دیدگان زلزله این منطقه، در جریان وضعیت مصدومان زلزله نیز قرار گرفت.

بهرام عین اللهی در تماس تلفنی با دکتر محمد امین ولی زاده حسنلویی، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های این استان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله در استان آذربایجان غربی شد.

وی در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تاکید کرد: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه زلزله انجام گیرد.

وزیر بهداشت همچنین طی تماس تلفنی با حسین حبیب زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی خوی از وی خواست تا با حضور در بیمارستان‌های این شهرستان بر روند رسیدگی به مصدومان زلزله نظارت مستقیم کرده و گزارش  نتایج درمان آنها را به وی ارائه کند.

در این تماس های تلفنی همچنین محمد امین ولی زاده حسنلویی، رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و دکتر حسین حبیب زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی خوی با اشاره به حضور فعال اورژانس پیش بیمارستانی و کادر تخصصی درمان  برای ارائه خدمات به مصدومان، گزارش های جداگانه‌ای از اقدامات انجام شده توسط اورژانس، اقدامات تشخیصی  و رسیدگی‌های درمانی به آسیب دیدگان زلزله به وزیر بهداشت ارائه کردند و از آمادگی کامل بیمارستان‌های استان  برای اقدامات درمانی آنان خبر دادند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، ولی زاده حسنلویی، رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در گفت وگوی تلفنی با وزیر بهداشت گفت: به محض وقوع زلزله، تیم‌های واکنش سریع و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی استان به مناطق آسیب دیده اعزام شدند.

حسین حبیب زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی خوی نیز در تماس تلفنی وزیر بهداشت با اشاره به آماده باش تمامی نیروهای اورژانس و کادر درمان بیمارستان های قمر بنی هاشم، امام خمینی و آیت الله خویی شهرستان خوی افزود:  تمام بیمارستان‌های استان در آماده‌باش کامل هستند و آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برای کمک به همراه امکانات کامل خدمات اورژانس به خوی اعزام شده است.