مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی گفت: طبق قانون ثبت سفارش یعنی مجوز ورود کالا به کشور، هر کالایی که ثبت سفارش داشته باشد، وزارتخانه مجوز دهنده، ضرورت و نیاز ورود آن را  تشخیص داده است و متعاقباً امکان خرید و انتقال ارز را هم دارد. بر این اساس بانک مرکزی نقشی در انتخاب کالاها نداشته و صرفاً کد ثبت معاملات ارزی یا همان تخصیص را به ثبت سفارش‌های مورد تایید وزارت صمت ارائه می‌کند.

شیوا راوشی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از نظر بانک مرکزی هر وارد کننده‌ای که کالا به گمرک و مرزهای کشور رسانده، اگر ارز آن را پرداخت کرده است، نیازی به اجازه بانک مرکزی برای ترخیص ندارد و نباید به دلیل رسوب در مبادی ورودی کالا فاسد شود، گفت: لیکن اگر ارز را پرداخت نکرده و مغایر ترتیبات فرایند تجارت، قبل از أخذ تاییدیه ارز مربوطه کالا را به گمرک رسانده است، باید وزارتخانه ذیربط مراتب را به بانک مرکزی اعلام تا در سقف درآمد ارزی برای تامین ارز این گونه محموله‌ها نیز اقدام شود و در نهایت کالا با تایید وزارتخانه مربوطه وارد کشور شود.

وی در ادامه با تشریح مقید بودن بانک مرکزی برای تامین ارز نهاده‌های دامی افزود : بانک مرکزی در سال جاری بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موظف به تامین ارز واردات نهاده‌های دامی تا سقف معینی شد و در حال حاضر که فقط ٩ ماه از سال سپری شده است، ارز مصوب به طور کامل تامین و واردات اقلام مربوطه محقق شده است.

مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی در خصوص  روند تخصیص ارز کالاهای اساسی توضیح داد: روند تخصیص و تامین ارز برای واردات اقلام اساسی و ضروری کشور به هیچ عنوان متوقف نمی‌شود و واردات اقلام اساسی که توسط وزارتخانه‌های متولی  یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بهداشت تعیین اولویت شده و برای دریافت ارز معرفی می‌شوند، متناسب با درآمدهای ارزی جاری کشور مستمر در حال انجام است.

وی ادامه داد: چنانچه شرکت خاصی مراحل فرایند تجارت را اجرا کرده باشد، بنابراین ارز مورد نیاز برای واردات خود را دریافت نکرده و هنوز در لیست اعلامی از سوی وزارتخانه مربوطه قرار نگرفته که قطعاً در دست بررسی توسط آن وزارتخانه است.

این مقام مسئول در پایان سخنانش درباره انتقادهای مطرح شده با عنوان تخصیص ارز برای واردات غذای حیوانات خانگی گفت: طبق قانون ثبت سفارش یعنی مجوز ورود کالا به کشور، هر کالایی که ثبت سفارش داشته باشد، وزارتخانه مجوز دهنده، ضرورت و نیاز ورود آن را  تشخیص داده است و متعاقباً امکان خرید و انتقال ارز را هم دارد.  بر این اساس بانک مرکزی نقشی در انتخاب کالاها نداشته و صرفاً کد ثبت معاملات ارزی یا همان تخصیص را به ثبت سفارش‌های مورد تایید وزارت صمت ارائه می‌کند.

انتهای پیام