آب مورد نیاز برای نهال هلو باغداران زیادی در کشور اقدام به کاشت نهال هلو می‌کنن. حدود ۲ درصد صادرات جهانی هلو، به ایران اختصاص داره.

باغداران زیادی در کشور اقدام به کاشت نهال هلو می‌کنن. حدود ۲ درصد صادرات جهانی هلو، به ایران اختصاص داره. برای پرورش این میوه محبوب، یکی از مهم‌ترین موارد، توجه به آبیاری اونه. کارشناسان نهالستان پالیز معتقدن هرگونه کم‌کاری در زمینه آبیاری، می‌تونه کل محصول رو بی‌ارزش کنه. این مجموعه به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نهالستان ایران، وظیفه تامین نهال برای اغلب نهالستان‌های کشور رو بر عهده داره.

آب مورد نیاز هلو

آبیاری یکی از حیاتی‌ترین بخش‌ها برای پرورش درختان میوه محسوب میشه. توجه به آبیاری اصولی برای موفقیت یک باغ هلو (رشد خوب، عملکرد بالا و میوه‌های باکیفیت) ضروریه. به‌طور کلی رطوبت کم خاک و آبیاری ضعیف، باعث رشد کم و کاهش عملکرد درخت می‌شه.

به‌طور میانگین، یک درخت هلو سالانه به حدود ۷۶۰ میلی‌متر آب (از طریق بارندگی یا آبیاری) نیاز داره. به‌طور مشابه، به یک باغ هلو در هکتار باید حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ متر مکعب آب داد. این میزان می‌تونه با توجه به نوع خاک، سن درختان و تراکم گیاه متفاوت باشه.

هدف از آبیاری اینه که خاک رطوبت کافی رو حفظ کنه و در طول فصل رشد به درختان منتقل کنه. نیاز آبی درختان هلو در مرحله سخت شدن اندوکارپ میوه و تا مرحله بلوغ میوه به اوج خود می‌رسه. این مراحل معمولا از بهار تا تابستان اتفاق می‌افتن. در برخی موارد، توقف آبیاری به مدت ۴۵ روز پس از گلدهی تا ۶ هفته قبل از برداشت می‌تونه مفید باشه. علاوه بر این، آبیاری بلافاصله پس از برداشت باعث تقویت جوانه‌های انواع اولیه می‌شه.

نوبت‌های آبیاری نهال هلو

در باغ‌های هلو که درختان آن بالغ هستن، پرورش‌دهندگان معمولا یک بار در هفته یا هر ۲ تا ۳ هفته یک‌بار آبیاری می‌کنن. در دوره‌هایی که درختان به آب بیشتری نیاز دارن، مصرف آب ممکنه بیشتر بشه (هر ۳ روز یک نوبت).

در باغ‌های تازه کاشته شده، کشاورز باید بلافاصله بعد از کاشت (برای کمک به ته‌نشین شدن خاک) آبیاری رو آغاز کنه و برای کمک به استقرار درخت، هر ۱٫۵ ماه یک بار در هفته این کار رو تکرار کنه. برای درختان بالغ، آبیاری‌های کمتر اما طولانی‌تر نتایج بهتری به همراه داره و به آب اجازه می‌ده در منطقه ریشه درختان نفوذ کنه.

برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه کاشت و نگهداری از نهال هلو می‌تونید از منابع آنلاین مثل ویکی‌پدیا، پالیز نهال، برتر نهال و … کمک بگیرید. برای خرید نهال هلو و همچنین استعلام قیمت نهال هلو  و سایر انواع نهال‌ها می‌تونید به وب‌سایت پالیز نهال دسترسی داشته باشید.

با خرید بهترین ارقام نهال هلو؛ آفات و بیماری‌ها را کنترل کنید!

نحوه آبیاری باغ هلو

در باغ‌های تجاری بزرگ هلو در آمریکا، تولیدکنندگان از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و سیستم‌های میکرو جت استفاده می‌کنن. پرورش‌دهندگان باید از خیس کردن تاج درخت برای کاهش خطر شیوع و گسترش برخی بیماری‌ها خودداری کنن.

هر یک از این دو سیستم آبیاری امکان نظارت دقیق‌تری بر رطوبت خاک را فراهم می‌کنه. به‌طور خاص، اگر کشاورز از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده کنه، می‌تونه کود آبیاری (کوددهی همراه با آبیاری) رو اعمال کنه. یک سیستم آبیاری قطره‌ای استاندارد شامل ۲ خط جانبی در هر ردیف به طول حداکثر ۷۶ تا ۹۱ متر (برای حفظ فشار آب مناسب) میشه.

در باغ‌های کوچک‌تر یا خانگی هلو، پرورش‌دهندگان ممکنه یک لایه مالچ با ۷٫۵۰ تا ۱۵ سانتی‌متر ضخامت رو در اطراف تنه درخت بریزن تا علاوه بر حفظ رطوبت خاک، علف‌های هرز رو نیز کنترل کنه.

درختان هلو و آبیاری بیش از اندازه

هدف از آبیاری باغ هلو، حفظ رطوبت کافی در عمق ۴۶ تا ۶۰ سانتی‌متری هست. با این حال، از آبیاری بیش از حد باید اجتناب بشه؛ زیرا اغلب منجر به پوسیدگی ریشه، کاهش رشد ریشه و افزایش خطر شستشوی مواد مغذی (عمدتاً نیتروژن، بور و گوگرد) و کمبود موادی مانند آهن می‌شه.

آب دادن بیش از حد به نهال هلو می‌تونه منجر به پوسیدگی ریشه و طوقه فیتوفتورا بشه. این بیماری قارچی در صورت شدت پیدا کردن، درخت رو از بین می‌بره. پوسیدگی ریشه، همون طور که از اسمش پیداست، ریشه درخت رو نابود می‌کنه. پوسیدگی طوقه هم باعث پوسیدگی در پایه درخت می‌شه. هیچ کنترل شیمیایی برای قارچ عامل این بیماری‌ها وجود نداره.

درختان هلو که کمتر از حد آبیاری شده باشن هم بیشتر در معرض ابتلا به گوموزیس هستن. این یک بیماری قارچی هست که باعث ترشح شیره از تنه درخت می‌شه. این بیماری با گذشت زمان، می‌تونه بعضی شاخه‌ها یا حتی کل درخت رو از بین ببره. خشک نگه‌داشتن تنه درخت هنگام آبیاری برای جلوگیری از این بیماری اهمیت زیادی داره. جلوگیری از رشد علف‌های هرز در اطراف درخت هم احتمال ابتلا به این بیماری رو کم می‌کنه.

نکته مهم در مورد آبیاری درخت هلو

 نیاز به آب درختان در شرایط آب‌و‌هوایی و خاک متفاوت، یکسان نیست. به‌عنوان مثال، خاک‌های رسی سنگین معمولا نسبت به خاک‌های شنی به آبیاری کمتری نیاز دارن. علاوه بر این، درختان ممکنه در روزهای بارانی یا روزهای شرجی و در زمان خواب، نیاز به آبیاری نداشته باشن. از طرف دیگه، درختان هلو در روزهای خشک با دمای بالا به جلسات آبیاری بیشتری نیاز دارن. انواع مختلف هلو نیز ممکنه نیاز آبی متفاوتی داشته باشن.

تهیه نهال هلو سازگار با شرایط اقلیمی ایران

درسته که توجه به نگهداری اصولی از باغ اهمیت زیادی داره، اما نباید از کاشت نهال باکیفیت غافل شد. خرید نهال هلو از مراکز نامعتبر، احتمال محصول‌دهی بی‌کیفیت رو به همراه داره. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم نهال رو از نهالستان پالیز تهیه کنید. کارشناسان زبده این مجموعه انواع نهال سازگار با شرایط آب‌و‌هوایی و اقلیمی ایران رو پرورش دادن.

خرید نهال سیب، هلو، گردو و … از پالیز هم به‌صورت آنلاین و هم حضوری امکانپذیره. از جمله انواع هلو در این مرکز می‌شه به هلو انجیری، ۶۰ روزه، ردتاپ، جوادی، دماوندی، البرتا و … اشاره کرد.

شماره تماس کارشناسان جهت دریافت مشاوره: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷ / ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

آدرس فروشگاه نهال: paliznahal.ir