در حالی که طی روزهای گذشته ریاست محترم جمهوری در جلسه هیئت دولت عنوان فرمودند “اینکه گفتیم سانتریفیوژ می چرخد و چرخ اقتصاد هم می چرخد ، به آن عمل کردیم و ما انرژی هسته ای را بی هزینه کردیم ” ولی شواهد و قرائن مستدل اقتصادی در سفره معیشتی مردم و بخش های متعدد اقتصادی در کشور نمایانگر مطلبی دیگر است.

? سهراب بختیار

در حالی که طی روزهای گذشته ریاست محترم جمهوری در جلسه هیئت دولت عنوان فرمودند «اینکه گفتیم سانتریفیوژ می چرخد و چرخ اقتصاد هم می چرخد ، به آن عمل کردیم و ما انرژی هسته ای را بی هزینه کردیم » ولی شواهد و قرائن مستدل اقتصادی در سفره معیشتی مردم و بخش های متعدد اقتصادی در کشور نمایانگر مطلبی دیگر است.

جناب آقای رئیس جمهور؛ با توجه به سیطره تحکمی دولت بر بانک مرکزی و مرکز آمار ایران و انتشار آمار مصلحتی و قطره چکانی آن در جامعه که از نظر بنده و بسیاری از اقتصاددانان غیر قابل استناد است و طبق همین آمار میانگین رشد اقتصادی صفر درصدی کاملاً مشهود است ، تورّم نقطه به نقطه بیش از ۵۰درصدی ،تغییرات پی در پی قیمت ارز و طلا و…رشد بیش از چندصد درصدی و فاجعه بار مسکن و موارد بیشمار دیگر ،نویدی بر چرخیدن چرخ اقتصادی را نمی دهد !!

جناب آقای رییس جمهور ؛در حالی که آمار سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر اینکه ۴۰درصد جمعیت مردم ایران زیر خط فقر قرار دارند، با بررسی سر انگشتی امسال بر تعداد متقاضیان وام ۱میلیون تومانی معیشتی طی ماه های گذشته که بالغ بر ۱۷ میلیون نفر سرپرست خانوار را شامل می شود و با احتساب ۴نفر جمعیت متوسط خانوار ،جمعیتی نزدیک ۷۰میلیون نفر را در بر میگیرد که خود بیانگر میزان تقریبی جامعه زیر خط فقر فعلی ایران اسلامی میباشد.

جناب آقای رییس جمهور؛بر اساس متقاضیان وام ناچیز ۱میلیون تومانی اقشار محروم جامعه و بی تردید در حدود ۸۰ درصد مردم ایران در حال حاضر و براساس پارامترها و متغیرهای اساسی اقتصادی ،زیر خط فقر زندگی میکنند؟؟
همچنین و طبق آمار بخشی از این تعداد با درآمدی در حدود ۹۰۰هزار تومان ماهانه و بخش دیگری نیز فقط با واریز مبلغ ناچیز یارانه امرار معاش می نمایند که در واقع فقر مطلق محسوب میشود.
ریاست محترم جمهوری؛ شرایط بحرانی در اقتصاد و تحریم و خود تحریمی و شرایط ناشی از بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده است تا طی ماههای گذشته تعطیلی کسب و کارها و بالطبع تعدیل نیرو و بیکاری بیشتری را شاهد باشیم.

ریاست محترم جمهوری؛ در شرایط فعلی وضعیت معیشتی اقشار مختلف جامعه سقوطی فاحش داشته است و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران و اطلاعات بدست آمده از مقدار مصرف سرانه کالاهای اساسی در کشور ،خود نمایانگر تضعیف و کوچکتر شدن سفره معیشتی مردم در شرایط فعلی است که علّت اصلی آن تورّم شدید در این قبیل کالاها است ،کالاهایی همچون گوشت،مرغ،ماهی،روغن،برنج ،لبنیات و غیره که کم کم از سفره معیشتی اقشار متوسط و ضعیف جامعه حذف میشود.

جناب آقای رئیس جمهور ؛شاخص های اقتصادی ،اکثر عرصه های مختلف جامعه از جمله شیوه زیستن ،اشتغال ،معیشت و….در بر میگیرد که بافرمایش حضرتعالی در رابطه با چرخیدن چرخ اقتصاد، تناقض دارد.

مولفه های اساسی همچون خط فقر، توسعه انسانی، شاخص گرسنگی ، قدرت و توان خرید، سهولت کسب و کار ، سرانه مصرف غذا، نرخ بیکاری، نرخ تورّم،تولید خالص و ناخالص، ضریب نابرابری درآمد، شاخص کیفیت زندگی و غیره که موارد تاثیرگذار در رشد اقتصادی است مواردی که در حال حاضر و در دولت فعلی نه تدبیری در اِصلاح آن دیده می شود و نه امیدی!!!