تجربه چهار دهه گذشته در خصوص پیش بینی و تخصیص ارز ترجیحی در کشور بیان گر آن است که به علت ساختارهای ضعیف نظارتی، اهداف ترسیم شده در این طرح محقق نشده است.

به گزارش درآمد نیوز، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی درباره تبعات پرداخت ارز ترجیحی در سال بر اقتصاد کشور گفت: تجربه چهار دهه گذشته در خصوص پیش بینی و تخصیص ارز ترجیحی در کشور بیان گر آن است که به علت ساختارهای ضعیف نظارتی، اهداف ترسیم شده در این طرح محقق نشده است. در عین حال، ارزیابی کارشناسان اقتصادی این است اهدافی که برای ارز ترجیحی پیش‌بینی ‌شده بود محقق نشد، متأسفانه برخی هم از این طریق رانت‌خواری می‌کردند. معدل اثربخشی وجود ارز ترجیحی رضایت بخش نبود و زمینه سوء استفاده مالی و رانت خواری را فراهم کرد.

غلامرضا منتظری، نایب رییس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت گو با خبرنگار ما بیان کرد: وقتی ارز ترجیحی در کشور توزیع می شد، باید به عنوان مثال مرغ و تخم‌مرغ و گوشت و لبنیات با استفاده از ارز ترجیحی تهیه می‌شدند یعنی  با قیمت ۴۲۰۰ اما در عمل قیمت‌ها خیلی بیشتر از حد معمول و پیش‌بینی‌های تعیین‌ شده بود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اقشار کم برخوردار جامعه از مزیت های ارز ترجیحی بهره بسیار ناچیزی کسب می‌کردند و بیشترین سود نصیب واردکنندگان کالا به کشور می شد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای کامل جراحی اقتصادی در یکی از استان‌های کشور به صورت پایلوت در حال انجام  و امیدواریم با آسیب شناسی اشکالات به حداقل ممکن برسد و زمینه شکل گیری ایران قوی و سربلند در همه حوزه ها فراهم شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به باری که ارز ترجیحی بر دوش مردم، اقتصاد و کشور قرارداد دولت و مجلس به این نتیحه رسیدند که این ارز باید از ادبیات اقتصادی کشور حذف شود واین اتفاق افتاد اما دولت باید حتما قبل از اجرای این طرح پیش‌بینی‌های لازم را انجام می داد، به‌گونه‌ای که پس ‌از اجرای طرح جدید، بر مشکلات مردم مانند تورم کالاهای اساسی افزوده نمی شد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: تصمیم دولت و مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ درست بود و دولت نیز برای کنترل شرایط تلاش بسیاری کرد اما  باید دوراندیشی و دقت بیشتری منظور می شد.تجربه چهار دهه گذشته در خصوص پیش بینی و اقتصاص ارز ترجیحی در کشور بیان گر آن است که به علت ساختارهای ضعیف نظارتی، اهداف ترسیم شده در این طرح محقق نشده است.

منتظری ادامه داد: هنگامی که قرار است سیاست و راهبرد اقتصادی کلانی در جامعه پیاده سازی شود باید پاسخ اقناعی در خوری برای مردم در نظر بگیریم، هر چند انتظار استقبال ۱۰۰ درصدی از این طرح را نداشتیم. در واقع دولت باید طرحی را آماده می‌کرد و بر اساس آن برای مردم توضیح می داد که پس ‌از حذف ارز ترجیحی قیمت‌ها چقدر افزایش پیدا می‌کند و برای افزایش قیمت راهکار دولت چیست که مردم با مشکل گرانی کنونی کالاهای اساسی مواجه نشوند.