انگیزه اقتصادی برای واردات نفت از منطقه گلف کاست آمریکا به آسیا در پی افزایش هزینه رزرو ابرنفتکش‌ها در این مسیر از بین رفته است.

به گزارش درآمد نیوز انگیزه اقتصادی برای واردات نفت از منطقه گلف کاست آمریکا به آسیا در پی افزایش هزینه رزرو ابرنفتکش‌ها در این مسیر از بین رفته است.

با بسته شدن آربیتراژ محموله‌های نفت آمریکا، پالایشگاه‌های آسیایی ممکن است بخشی از اختلاف قیمت را با نفت مشابه خاورمیانه جبران کنند، زیرا عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده این منطقه است، قیمت فروش گرید‌های نفتی خود را در فوریه کاهش داده است و انتظار می‌رود روند مذکور به نفت مناطق دیگر هم سرایت کند. افزایش تقاضا برای نفت خاورمیانه، ممکن است از قیمت نفت این منطقه حمایت کند.

به گفته معامله‌گران و طبق داده‌های شرکت کارگزاری کشتی «سیمسون اسپنس اند یونگ»، هزینه اجاره یک نفتکش بزرگ از نوع VLCC که ظرفیت حمل دو میلیون بشکه نفت از آمریکا به آسیا را دارد، از حدود هشت میلیون دلار در هفته گذشته، به حدود ۱۰ میلیون دلار افزایش یافت.

معامله‌گران اظهار کردند افزایش نرخ کرایه نفتکش‌ها، نرخ پریمیوم نفت وست تگزاس اینترمدیت از آمریکا را از حدود ۲ دلار در هفته گذشته، به بیش از چهار دلار در هر بشکه، در برابر قیمت‌های دبی بر اساس قیمت و کرایه حمل برای تحویل در آوریل، افزایش داده است. در نتیجه، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل به آسیا، یک دلار در هر بشکه گران‌تر از نفت موربان امارات عربی متحده شد که کیفیت مشابه نفت آمریکا را دارد.

به گفته معامله‌گران و تحلیلگران، کاهش قیمت فروش نفت توسط عربستان سعودی در فوریه، می‌تواند به تقاضای حمل اضافه کند، زیرا انتظار می‌رود بعضی از پالایشگاه‌ها، برنامه بارگیری‌های خود را در ماه آینده تغییر دهند تا نفت بیشتری از عربستان دریافت کنند و خرید خود از خاورمیانه را افزایش دهند.

داده‌های شرکت تحقیقاتی کپلر نشان می‌دهد که ارسال محموله‌های نفت آمریکا در سال ۲۰۲۳، به رکورد جدیدی رسید، اما برآورد می‌شود حجم صادرات نفت آمریکا در ژانویه، در پی افزایش صادرات نفت موربان، کاهش یابد. این روند احتمالا در کوتاه مدت تحت تاثیر افزایش نرخ حمل، ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، معامله‌گر یک پالایشگاه شمال آسیا گفت: افزایش کرایه حمل، یک شوک بود. نتیجه مستقیم این است که نفت آمریکا دیگر در آسیا رقابتی نیست.

منبع: ایسنا