مدیرکل بین‌الملل وزارت صنعت و تجارت قطر با بیان اینکه رشد مبادلات تجاری ایران و قطر در سال‌های اخیر ۴۳ درصد افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر ۸۴۵ شرکت ایرانی در کشور قطر حضور فعال دارند که این مهم بیانگر این است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میزان حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی در قطر به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

مدیرکل بین‌الملل وزارت صنعت و تجارت قطر با بیان اینکه رشد مبادلات تجاری ایران و قطر در سال‌های اخیر ۴۳ درصد افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر ۸۴۵ شرکت ایرانی در کشور قطر حضور فعال دارند که این مهم بیانگر این است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میزان حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی در قطر به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

 به گزارش خبر نگار درآمد نیوز ،  «صالح المانع » در آئین افتتاح نهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر گفت: امید است با تشریک مساعی و تلاش وافر، روابط فی‌مابین ایران و قطر در  نهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور هرچه بیشتر به جلو پیش برود و از این محل بتوانیم به توافقات خوبی دست یابیم.

مدیرکل بین‌الملل وزارت صنعت و تجارت قطر و دبیر قطری کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و قطر افزود: تحولات اقتصادی و ژئوپلیتیک موجود در منطقه و جهان، ما را بر آن می‌دارد که با همکاری‌های روز افزون هرچه بیشتر بتوانیم به سمت توسعه روابط و مناسبات بازرگانی و سرمایه‌گذاری گام برداریم.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به مبانی بسیار مستحکم روابط فی‌مابین دو کشور، بتوانیم هرچه بیشتر دست در دست یکدیگر بگذاریم و به اهداف بسیار مهم، قابل توجه و سازنده برسیم.

المانع اظهار کرد: با نگاه به حجم مبادلات و داد و ستدهای تجاری بین دو طرف به این نتیجه می‌رسیم که رشد مبادلات بین دو کشور در سال‌های اخیر ۴۳ درصد افزایش یافته است و این مهم  بیانگر رشد بیش از پیش مبادلات بین دو کشور است.

وی در این باره تصریح کرد: البته این میانگین بیانگر رویاهای دوکشور در جهت دستیابی به اهداف نیست و قطعا علاقه‌مندی مشترک فی‌مابین و نیز چالش‌های پیش رو ما را بر آن می‌دارد که بتوانیم به سطوح بیشتر داد و ستدهای بازرگانی برسیم و در این‌باره با آقای اکبری (رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیرو) هم عقیده هستیم که باید بتوانیم این روند را هرچه بیشتر توسعه دهیم.

شمار شرکت‌های ایرانی فعال در قطر رشد چشمگیری یافته است

دبیر کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در ادامه به نقش محوری بخش خصوصی در این زمینه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۸۴۵ شرکت ایرانی در کشور قطر حضور فعال دارند که این مهم بیانگر این است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میزان حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی در قطر به شکل چشمگیری افزایش یافته است؛ همچنین ۱۲ شرکت زیر نظر مرکز مالی قطر فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌های بین دوطرف با تقویت و تحکیم روابط تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و قطر همراه شده است، افزود: در این زمینه می‌توان به موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مشترک و نیز یادداشت تفاهم مربوط به تسهیل حمل و نقل و روند جابه‌جایی کالا اشاره کرد.

رئیس امور بین‌الملل وزارت برق قطر در ادامه صحبت‌های خود به نتایج بسیار مهم حاصل از برگزاری اجلاس‌های گذشته بین دو کشور ایران و قطر اشاره و تصریح کرد: تجارت بخش بسیار مهمی از تجارت استراتژیک کشورها به شمار می‌رود، در این باره دولت قطر تلاش وافری دارد تا از این طریق بتواند پیوندها و ارتباطات خود را با شرکای تجاری خود در سراسر جهان ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه قطر به زنجیره واردات و نیز استفاده از فرصت‌های برابر در راستای توسعه پایدار و متقابل اهمیت بسزایی می‌دهد، یادآور شد: این امر می‌تواند به پشتوانه بسیار خوبی در زمینه تقویت روابط با کشورهای همسایه، دوست و برادر به ویژه جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

المانع در ادامه از بخش خصوصی به منظور حمایت و پشتیبانی از تلاش‌ دولت‌ها و حمایت از شرکت‌های تجاری برای حضور در این عرصه دعوت کرد و گفت: برپایی پروژه‌های مشترک می‌تواند با افزایش بهره‌وری و انگیزه همکاری همراه باشد.

دبیر کمیسیون مشترک ایران و قطر تاکید کرد: بی‌تردید این سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به حمایت مرجع ذی‌ربط قطری می‌تواند خاستگاه خوبی در راستای تحقق توسعه و شکوفایی باشد. و سرمایه‌گذاران می‌توانند بر ساختار زیربنایی بسیار مستحکم که در کشور قطر با بالاترین استانداردها ایجاد شده تکیه کنند؛ در این باره می‌توان به بنادر، فرودگاه بین‌المللی حمد، مناطق آزاد بازرگانی و مناطق پشتیبانی و خصوصی ویژه در قطر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص ملی کشور قطر در سال ۲۰۲۳ به ۳٫۳ درصد برسد، ادامه داد: این امر بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول بوده است؛ این میزان یکی از میانگین‌های بسیار بالای رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با شمار می‌رود.

وی یادآور شد: دستورکار نهمین اجلاس همکاری‌های مشترک ایران و قطر موضوعات زیادی را در برگرفته است که از جمله آن می‌توان به همکاری در زمینه‌های تجارت، صنعت، اتاق‌های بازرگانی، فرهنگ، امور ورزشی، حمل و نقل دریایی و زمینی و مسائل مورد توجه دو کشور اشاره کرد.

المانع خاطرنشان کرد: ما جهت دستیابی به نتایج ثمربخش و دستاوردهای بسیار خوب این دوره از اجلاس، چشم امید به این تفاهمات بسته‌ایم و این امر می‌تواند به رشد اقتصادی دو کشور برادر کمک بسزایی داشته باشد.