به گزارش درآمد نیوز عبداله علی پناه بهنمیری رئیس مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس در گفتوگو با خبرنگار روابط عمومی اظهار کرد: شرکت فجر انرژی خلیج فارس در جایگاه موتور پیشران صنایع پتروشیمی منطقه وظیفه تولید و تامین محصولات و خدمات حیاتی برای شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی را بر عهده دارد. یکی […]

به گزارش درآمد نیوز عبداله علی پناه بهنمیری رئیس مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس در گفتوگو با خبرنگار روابط عمومی اظهار کرد: شرکت فجر انرژی خلیج فارس در جایگاه موتور پیشران صنایع پتروشیمی منطقه وظیفه تولید و تامین محصولات و خدمات حیاتی برای شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی را بر عهده دارد. یکی از این خدمات دریافت، تصفیه و ارسال گاز سوخت و خوراک برخی شرکت های منطقه است.

وی با اشاره به اینکه گاز در شرکت فجر به عنوان سوخت توربین های نیروگاه ها برای تولید برق بهره گیری می شود، افزود: در بسیاری از شرکت های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گاز به عنوان خوراک و یا سوخت به کار می رود و قطعی، یا کاهش فشار و یا کیفیت آن می تواند عامل توقف تولید در کل منطقه ویژه شود.

رئیس مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس با تاکید بر اینکه گاز پیش از تحویل به نیروگاه ها و مجتمع ها باید تصفیه شود، بیان کرد: برای کنترل فشار گاز ورودی از بالا دست و تصفیه آن، ایستگاه ویژه این فعالیت با فیلترهای معمول تصفیه گاز در واحد تصفیه پساب ناحیه ۱ مستقر بوده؛ اما در چند سال گذشته با پدیده ورود ذرات همراه گاز روبرو شد و آسیب های زیان باری به سیستم وارد کرده است.

وی ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران که گاز را از شبکه سراسری بالادست برای دستگاه های سازمان تامین می کند، هر چند ماه یکبار عملیاتی به منظور پاکسازی خطوط خود انجام می دهد، همزمان با انجام این عملیات میزان ذرات همراه در ایستگاه به صورت چشمگیری افزایش یافته و ناگزیر به جایگزین کردن پی در پی فیلترهای نمدی حتی در فاصله چند ساعت می شد.

علی پناه گفت: پس از این موضوع، مهندسان شرکت فجر انرژی خلیج فارس با همکاری شرکت های داخلی و تکیه به توان فنی ومهندسی ایستگاه تصفیه پیشرفته ای را که از ذره گیری(اسکرابر) مرسوم و سیکلونی تشکیل می شد به همراه شیرآلات قطع و وصل، نشانگرها، ترانسمیترها، خطوط و زیربنای بتونی را طراحی و جانمایی کردند.

وی با تاکید بر اینکه این تجهیزات توانایی دارند تا ذرات معلق را به اندازه ۵ میکرون جداسازی و فیلتر کنند؛ عنوان کرد: تکنولوژی فیلتر اسکرابر ها با استفاده از فناوری گریز از مرکز بوده و باعث افزایش عمر سیستم های پایین دست فیلترها خواهد شد.

علی پناه ادامه داد: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال انجام شده است. شهریور ماه سال جاری اسکرابرها پس از نصب موفقیت آمیز و انجام آزمایش های مختلف وارد مدار تولید شده اند.

رئیس مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس در پایان با اشاره به اینکه راه اندازی اسکرابرها ضریب پایداری فجر انرژی و شرکت های منطقه را افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: با بهره گیری از این فیلترها افزون بر ارزش آفرینی و حمایت از سازنده داخلی، دستاوردهای اقتصادی مانند کاهش گرفتگی و خرابی رگلاتورها و تجهیزات پایین دستی ایستگاه، چه در نیروگاه و چه در سایت مشتریان و جلوگیری از پرداخت جرائم ناشی از قطع گاز مشترکان را در پی داشته است.