در حالی که بیش از ۴۴ سال از تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی می‌گذرد، پیشنهاد انحلال این سازمان در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه داده شده است و در صورت تصویب نمایندگان مجلس در صحن علنی، این سازمان منحل و ماموریت‌های آن به معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش سپرده می‌شود.

درآمد نیوز – محمدرضا آقا گلی؛ در حالی که بیش از ۴۴ سال از تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی می‌گذرد، پیشنهاد انحلال این سازمان در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه داده شده است و در صورت تصویب نمایندگان مجلس در صحن علنی، این سازمان منحل و ماموریت‌های آن به معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش سپرده می‌شود.

نهضت سوادآموزی در دی ماه ۵۸ با فرمان امام خمینی (ره) و به منظور از بین بردن بیسوادی در کشور تشکیل شد. در طول سه سال ابتدایی تاسیس این سازمان، نهضت سواد آموزی به صورت شورایی و با حضور نمایندگان  آموزش و پرورش، جهاد سازندگی، نماینده روحانیت و جهاد دانشگاهی  اداره می‌شد و مسئولیت تشکیل کلاس‌های سواد آموزی را بر عهده داشت.

علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در  نشست خبری که در ساختمان نهضت سوادآموزی برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی می‌گویند نهضت کار ویژه‌ای انجام نداده است اما مشخص نیست استدلال آنها چیست و چه زمانی آمار دقیق را از ما گرفتند، اظهار کرد: کشور ما با جمعیت ۳۵ میلیونی وارد جریان ریشه‌کنی بیسوادی شد و اکنون جمعیت به بیش از ۷۰ میلیون نفر رسیده است.

وی افزود: در ابتدای انقلاب، شکاف بسیار بیسوادی بین مناطق شهری و روستایی وجود داشت و تا به امروز میزان باسوادی به ۹۰ درصد رسیده است؛ آیا نهضت سهمی نداشته است؟

انحلال نهضت سواد آموزی در کار نیست

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه انحلال سازمان سواد آموزی در دستورکار نیست و گفت: هدف مجلس این است که فعالیت نهضت سواد را بیشتر و به دورترین روستاها برساند تا در آنجا کمک‌های مردمی را انجام دهند و نهضت را از بروکراسی اداری خلاص کنند.

جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی در مورد ادغام نهضت سوادآموزی در معاونت ابتدایی، گفت: آموزشیاران نهضت سواد آموزی با تبدیل وضعیت در موقعیت شغل آموزگاری مشغول به کار شده‌اند بر همین اساس آموزش بزرگسالان فعالیت چندان سختی برای آنها نیست که مورد انتقاد گروهی قرار گرفته است.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی تدریس را حرفهِ معلمی دانست و افزود: آموزش و تدریس حرفهِ معلمی است، هر آموزشیار، آموزگار و دبیری وظیفه آموختن را بر عهده دارد، بر همین اساس با برگزاری کلاس‌های آموزشی مهارت آموزی، به راحتی توانایی یاد دادن به بزرگسالان و نهضتی ها را خواهند داشت و در این راستا مشکلی وجود ندارد

سرنوشت آموزشیاران نهضتی روشن شده اس

کوچکی نژاد با تاکید بر اینکه مجلس اعلام نکرده که نهضت سواد آموزی منحل می‌شود، اظهار داشت: ماموریت نهضت سوادآموزی در برنامه هفتم توسعه تغییر پیدا کرده و هدفمند می‌شود و از توانمندی معلمان ابتدایی بهره می‌گیرند. از طرفی طبق این مصوبه برنامه هفتم توسعه سرنوشت آموزشیاران نهضت سواد آموزی که تقریبا بی‌انگیزه بودند، روشن شده و انگیزه برای ادامه فعالیت آنها بیشتر می‌شود که می‌توان با آموزش کوتاه‌مدت بیسوادان روستا و حاشیه شهرها را به شکلی تحت پوشش قرار داد.

 کل آموزش و پرورش را درگیر آموزش نهضت می‌کنیم

عضو کمیسیون تلفیق با بیان اینکه تعداد معلمان نهضت سوادآموزی در روستا قابل توجه هستند و حجم وسیعی را شامل می‌شوند، گفت: در واقع علاوه بر آموزشیاران، معلمان ابتدایی نیز در خارج از ساعت اداره و با دریافت حق‌التدریس و حق‌الزحمه در روستاها کار می کنند، حتی در برخی از مواقع معلمان متوسطه هم به نهضت کمک می کند چرا که طبق مصوبه برنامه هفتم توسعه ما کل آموزش و پرورش را درگیر نهضت می‌کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: طبق این مصوبه در ماموریت نهضت سوادآموزی هیچ تغییراتی در عملکرد نهضت ایجاد نمی‌شود و هیات وزیران، شورای عالی آموزش و پرورش و خود آموزش و پرورش اختیار دارند دامنه نهضت را مردمی کنند.

بالای ۹۸ درصد مردم باسواد هستند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وجود ۹ میلیون بی سواد مطلق در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر بالای ۹۸ درصد  کشور باسواد و تنها ۲ درصد بیسواد هستند، امروز با تلاش سیستم آموزشی شاهد کاهش بیسوادان در کشور بودیم و آماری اعلامی از بیسوادی مبنی بر ۹ میلیون نفر  درست نیست.

مجلس سعی دارد نهضت سواد آموزی را از بروکراسی اداری خلاص کند

 عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه انگیزه مجلس از این مصوبه را رهایی نهضت از بروکراسی اداری دانست و گفت: هدف مجلس این است که فعالیت نهضت سوادآموزی را بیشتر و به دورترین روستاها برساند تا در آنجا کمک‌های مردمی را انجام دهند و نهضت را از بروکراسی اداری خلاص کنند.

این نماینده مجلس شورای در پایان خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها نهضت سوادآموزی یک کارشناس داشته که وظیفه  شناسایی و ترغیب بیسوادان برای یادگیری را بر عهده دارد که در حال حاضر همان کارشناس وجود دارد و تنها ساختار سیستم نهضت سوادآموزی را در برنامه هفتم توسعه سروسامان داده‌ایم که در زیر مجموعه معاونت ابتدایی آموزش و پرورش قرار گرفت، قبلا آموزشیاران وظیفه آموزش یادگیری به این گروه سنی را داشتند اما امروز آموزگاران هم این وظیفه را بر عهده دارند که این مسئله خبر از تقویت نهضت سواد آموزی را می‌دهد.