مراسم انعقاد همکاری بانک قرض الحسنه مهر ایران جهت تامین مالی ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان که با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری و وزیر اقتصاد و دارایی انجام شد.

مراسم انعقاد همکاری بانک قرض الحسنه مهر ایران جهت تامین مالی ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان که با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری و وزیر اقتصاد و دارایی انجام شد.

به گزارش درآمد نیوز، بر اساس این تفاهم نامه همکاری که روز چهارشنبه ۱۶ آذر به امضای معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری و سید سعید شمسی نژاد مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران که در حضور وزیر اقتصاد دکتر خاندوزی و رئیس کل بانک مرکزی رسید. 

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شمسی نژاد اظهار داشت: با بهره مندی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود و به منظور توسعه همکاری‌های مشترک با معاونت علمی، نسبت به تخصیص حداکثر ۱۰۰۰ فقره وام اشخاص حقوقی به شرکت‌های دانش بنیان و فناور با معرفی معاونت علمی یا صندوق توسعه فناوری‌های نوین تا سقف ۵ میلیارد ریال با دوره بازپرداخت ۲۴ ماه تامین مالی اقدام می نماید.

وی افزود: ۲۰۰ فقره از این وام‌ها، به شرکت های دانش بنیان و فناور مستقر در پارک فناوری پردیس و ۸۰۰ فقره دیگر به شرکت‌های برتر مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز برتر در سراسر کشور اختصاص خواهد یافت.

دکتر شمسی نژاد به اهم دستاوردهای بانک قرض الحسنه مهرایران در سال ۱۴۰۱ اشاره و تصریح کرد: که این بانک توانسته برای اولین بار در لیست ۱۰۰۰ بانک برتر جهان جای گیرد و موفق شده با ۷۷۳ میلیون دلار سرمایه پایه لایه اول، در رتبه ۸۸۳ رتبه بندی بنکر قرار گیرد و همچنین از نظر بازگشت سرمایه، با نرخ بیش از ۲۱ درصد، در جایگاه پنجمین بانک برتر غرب آسیا قرار گرفته است. 

وی اضافه کرد: بانک قرض الحسنه در سال جاری موفق به پرداخت ۲ میلیون و هفتصد هزار وام و با برنامه ریزی در نظر دارد آن را به ۳ میلیون فقره افزایش دهد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران نسبت مطالبات به مصارف رو کمتر از نیم درصد عنوان کرد و گفت: این بانک بهترین عملکرد در بین بانک های کشور رو کسب و کمترین معوقات یعنی ۴۶ درصد را دارا می باشد. 

وی با اشاره به افزایش سرمایه بانک عنوان کرد:امسال دو بار افزایش سرمایه از محل سود انباشته انجام دادیم که از ۲۵ هزار میلیارد ریال به ۵۰ هزار میلیارد ریال و با اخذ مجوزهای لازم به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برسانیم. 

 دکتر شمسی نژاد در راستای کمک به اقشار ضعیف جامعه گفت: با برنامه ریزی طرح اعطای وام تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال با کارمزد صفر درصد اجرا گردید.

وی به دیگر اقدامات مهم بانک از جمله؛ افزایش سقف وام به اشخاص حقیقی تا سقف ۲ میلیارد ریال، راه اندازی سوپر اپلیکیشن QBank به منظور تجمیع خدمات مالی و بانکی قابل ارائه از طریق تلفن همراه، راه اندازی سامانه اعتبارسنجی ضامن به منظور پرداخت وام بدون ضامن به واجدین شرایط، راه اندازی پرتال جامع خدمات الکترونیک بانک به منظور تسهیل در دسترسی مشتریان، غیر حضوری شدن تمامی فرآیند درخواست وام، تشکیل پرونده، معرفی ضامن و ارائه وثایق، امکان توثیق سفته الکترونیکی برای دریافت وام، امکان ارائه سهام خریداری شده در بورس به عنوان وثیقه وام، طرح مهریار، حذف کارمزد ثابت جهت دریافت مزد خدمت جایگزین می گردد، برگزاری اولین جشنواره ملی، فرهنگی هنری قرض الحسنه، کارت زندگی جهت جاری کردن سنت قرض الحسنه در متن زندگی آحاد جامعه، انتشار اوراق قرض الحسنه برای اولین بار در کشور اشاره کرد.‌

روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری، در این مراسم از نقش بانک‌ها در حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان گفت و افزود: یک جریان خوب حمایتی در سال جاری برای حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان شکل گرفت که نامگذاری امسال به نام «تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» آن را توسعه داد؛ اما نباید این جریان به امسال محدود شود و می‌بایست طلیعه یک جریان و حرکتی مستمر و بزرگ در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

وی افزود: قطعا نگاه مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال جاری نیز معطوف به ایجاد جریانی مستمر و پویا در حمایت از این اقتصاد بوده و در این نهضت، بانک‌ها با نظام‌های تامین مالی پویایی همچون قرض الحسنه در آن نقشی راهبردی دارند.

دهقانی، قرض‌الحسنه را راهکاری اثربخش و ارزش‌آفرین در تامین مالی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرد و افزود: براساس آیه شریف منْ ذا الّذی یقْرض اللّه قرْضًا حسنًا فیضاعفه له أضْعافًا کثیرهً، خداوند متعال تضمین می‌کند که برکات این اقدام نیکو، چند برابر بازمی‌گردد.

وی با بیان این‌که حوزه دانش‌بنیان، مصداق خلق ارزش افزوده چند برابری است؛ اظهار کرد: با یک رویکرد دوراندیشانه، نگرشی بلندمدت و جامع‌نگر، یکی از حوزه‌هایی را که می‌توان مصداق عینی بازگشت چندین برابری ارزش دانست، همین حوزه دانش بنیان است؛ حوزه‌ای که از ظرفیت ارزش افزوده‌های چندصدبرابری و خلق ارزش چندین برابری حوزه دانش بنیان واقعی برخوردار است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری افزود: حوزه دانش‌بنیان واقعی که به واسطه استفاده از دانش و فناوری روز، ارزش افزوده خلق می‌کند، می‌تواند بستر بسیار خوبی برای قرض‌الحسنه باشد.

دهقانی با بیان این که باید با استفاده از الگوی مطلوب قرض‌الحسنه، راه برای توسعه و رونق شرکت‌های دانش بنیان واقعی فراهم شود، ادامه داد: دانش و فناوری به واسطه قرض‌الحسنه شکل می‌گیرد و این روش، یکی از راهبردهای توسعه اقتصاد دانش بنیان به شمار می‌رود، امری‌که می‌تواند زمینه‌ساز رشد و پیشرفت کشور باشد.

وی ابراز امیدواری کرد امسال طلیعه حرکت جدی این بانک و سایر بانک‌ها در مسیر ارائه روش‌های کارآمد و نوین در ارائه تسهیلات و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.