خودرویی که چند سال کار کرده و سپس وارد کشور ما می‌شود هیچ ارزش و کیفیت قابل قبولی ندارد. من قطعا مخالف واردات خودرو‌های کارکرده هستم. آیا ما قصد داریم کشور را تبدیل به انبار ضایعات دیگر کشور‌ها کنیم؟ اگر قرار باشد دویست الی سیصدهزار خودرو را وارد کنیم و هر یک از این خودرو‌ها نیز در روز حداقل ۲ لیتر بنزین مصرف کنند، در نهایت چیزی حدود نیم میلیون لیتر افزایش مصرف بنزین داخلی را رقم می‌زند. آیا کشور ما توان تامین دارد؟

درآمد نیوز / خودرویی که چند سال کار کرده و سپس وارد کشور ما می‌شود هیچ ارزش و کیفیت قابل قبولی ندارد. من قطعا مخالف واردات خودرو‌های کارکرده هستم. آیا ما قصد داریم کشور را تبدیل به انبار ضایعات دیگر کشور‌ها کنیم؟ اگر قرار باشد دویست الی سیصدهزار خودرو را وارد کنیم و هر یک از این خودرو‌ها نیز در روز حداقل ۲ لیتر بنزین مصرف کنند، در نهایت چیزی حدود نیم میلیون لیتر افزایش مصرف بنزین داخلی را رقم می‌زند. آیا کشور ما توان تامین دارد؟

درآمد نیوز -رضا قیدر/ واردات خودرو‌های کارکرده، پس از مدت‌ها انتظار و پاسکاری بین مجلس و شورای نگهبان، در مجمع تشخیص به تصویب رسید. در کنار این موضوع، تغییر تعرفه گمرکی و ترخیص ۴۰۰۰ خودروی خارجی از گمرک نیز از دیگر خبر‌هایی بود که اخیرا در حوزه واردات خودرو مطرح شده است. در کنار این اخبار، سخنان یک نماینده مجلس نیز بازخورد فراوانی داشت.

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع گفت: «اگر فردی در خارج از کشور یا در منزل خود ارز دارد، می‌تواند اقدام به واردات کند؛ در حال حاضر مردم ایران در خانه‌های خود بیش از ۶۰ میلیارد دلار ارز وجود دارد؛ مردم می‌توانند با ارز موجود در خانه‌های خود، خودرو وارد کنند.». این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که کمی پیش‌تر مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته بود: «با واردات خودرو‌های کارکرده در زمان کوتاه و با ارز کمتر می‌توان تعادل مناسبی در قیمت‌های خودرو به ویژه خودرو‌های خارجی ایجاد کرد، در حال حاضر قیمت این خودرو‌ها بی‌دلیل ۴ تا ۵ برابر قیمت خودرو‌های مشابه در کشور‌های اطراف است.»

معاملات خودرو در نقطه صفر

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در خصوص واردات خودروهای کارکرده گفت: باتوجه به اینکه جزئیات آیین نامه اجرایی واردات این خودروها مشخص نیست و توپ واردات خودرو در زمین دولت است. باید دید که برای خودروهای کارکرده دولت چه تعرفه ای را مشخص می کند و برند محصولات وارداتی چه خواهد بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران با اشاره به بحث واردات خودروهای کارکرده توسط اشخاص حقیقی، بیان کرد: از پایان سال ۱۳۹۶ که ممنوعیت واردات خودرو آغاز شد، نمایشگاه داران سهمیه دریافت خودرو از خودروسازان نداشتند، امکان واردات خودروهای کارکرده توسط اشخاص حقیقی در بازار رونق برای صنف نمایشگاه داران ایجاد می کند. سهمیه تحویل خودرو توسط تولیدکنندگان به افراد سودجو و صاحب رانت رسید که توانستند محصولات فراوانی را در بازار عرضه کنند.

موتمنی با اشاره به اینکه اگر دولت تعرفه منطقی را برای واردات خودرو لحاظ کند به نفع مشتریان است، اظهار داشت: خبر واردات خودروهای کارکرده علیرغم نوسان نرخ ارز، منجربه ریزش قیمت خودروهای وارداتی موجود در بازار طی هفته گذشته از ۲۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه در خصوص رکورد بازار خودروتوضیح داد: در حال حاضر معاملات خودرو در بازار صفر است، از پایان سال ۱۳۹۶ که ممنوعیت واردات خودرو ایجاد شد تا امروز معاملات خودرویی در بازار ۶۵ درصد کاهش یافته است.

زیرساخت تعمیراتی خودروهای کارکرده وارداتی آماده نیست

علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با اشاره به بحث واردات خودروهای کارکرده به کشور گفت: هیچ زیرساختی برای تامین لوازم یدکی، دانش فنی و دستگاه های عیب یاب خودروهای کارکرده وارداتی به کشور وجود ندارد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با بیان اینکه خدمات پس از فروش برای هر خودرویی اهمیت قابل توجهی دارد، اظهار داشت: در صورتی که خودروهای وارداتی کارکرده به کشور دچار ایراد فنی شوند، تعمیرکاران باید از شیوه آزمون و خطا برای رفع ایراد استفاده کنند.

نیک آیین با اشاره به تسهیل فرآیند واردات خودروهای کارکرده به کشور توضیح داد: در خصوص واردات خودروهای کارکرده مانند سایر تصمیمات صنعت خودرو، شتاب زده و بدون بررسی قوانینی وضع شده است.

بازار لوازم یدکی چالشی برای تامین ندارد

مصطفی اسکویی فعال بازار لوازم یدکی در خصوص تامین قطعات خودروهای وارداتی گفت: در حال حاضر برای خودروهای وارداتی موجود در کشور تامین قطعه توسط بازرگانان صنف لوازم یدکی انجام می شود، بنابراین برای خودروهای وارداتی کارکرده نیز این موضوع صدق می کند.

این فعال بازار لوازم یدکی با اشاره به چالش های موجود گمرکات و نظام بانکی کشور توضیح داد: شاید اصلی ترین چالش واردکنندگان معضل نقل و انتقال مالی، تشریفات دست و پاگیر گمرکی، تامین ارز و مشکلات ثبت سفارش باشد. در صورت حل این موضوعات در داخل کشور، امکان تامین قطعات خودروهای وارداتی با سهولت وجود دارد.