تاسیس بانک مشترک میان دو کشور یکی از استراتژی‌‌‌های شناخته شده برای تسهیل روابط مالی دو کشور به شمارمی‌رود که کمتر به آن پرداخته شده است.

درآمد نیوز – آذین؛ تاسیس بانک مشترک میان دو کشور یکی از استراتژی‌‌‌های شناخته شده برای تسهیل روابط مالی دو کشور به شمارمی‌رود که کمتر به آن پرداخته شده است. ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در سال‌های اخیر زمزمه‌‌‌های زیادی درباره این نهاد مالی به گوش رسیده است و در برخی موارد شکل عملیاتی نیز یافته است. اما ماهیت بانک‌های مشترک میان کشورها چیست؟ چه وظیفه‌‌‌ای برعهده این نهادها قرار خواهد گرفت و چه تفاوتی با بانک‌های عادی دارند؟

گروه اقتصادی/ کارنامه و عملکرد بانک‌های مشترکی که در تاریخ بانکداری ایران تشکیل شده‌‌‌اند چگونه بوده است؟ پاسخ به این سوالات نیازمند بررسی دقیق‌‌‌تر ماهیت بانک‌های مشترک و کارکرد آنهاست. در حال حاضر بانک ایران و ونزوئلا تنها بانک مشترک ایران با دیگر کشورهاست که همچنان مشغول به فعالیت است.

بررسی قابلیت‌‌‌ها و عملکرد این بانک از بدو تاسیس می‌تواند در روشن شدن پاسخ سوالات مطرح شده کمک کند. در شرایطی که اقتصاد ایران درگیر تحریم‌های بانکی بین‌المللی است به نظر می‌رسد این گونه نهادها قابلیت این را دارند که بخشی از نقل و انتقالات مالی کشور با شرکای خارجی را برعهده بگیرند.

هادی حق شناس؛ کارشناس اقتصادی :ونزوئلا می تواند از لحاظ اقتصادی یک بازی برد برد باشد

هادی حق شناس؛ کارشناس اقتصادی درخصوص ابعاد ارتباط ایران با کشورونزوئلا به خبرنگار ما گفت: اولا ارتباط با کشورهای ابعاد (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) مختلفی وجود دارد با توجه به اینکه روابط بین کشورهای دیگر می تواند برای اینران نه تنها از لحاظ اقتصادی مفید باشد بلکه از لحاظ سیاسی نیز می تواند مانع از برخی رخ دادها شود.

وی در ادامه مثالی زد: باید گفت همین هفته گذشته شورای حکام قطعنامه ای علیه ایران داد با توجه به اینکه ۳۰ کشور علیه ایران رای دادند اما ۵ کشور که با ایران رابطه خوبی داشته اند رای منفی یا خنثی داده است و این ۵ کشور، کشورهایی بودند که با ایران رابطه تجاری داند مانند چین ، روسیه و…. که این نشان می دهد اگر ایران با سایر کشورها بتوانند مانند این ۵ کشور ارتباط برقرا کند می تواند جوامع بین الملل موفق باشد و دیگر این رخ داده های سیاسی رخ ندهد این دیپلماسی دیدار با سایر کشورها است.

نفع ایران در همکاری با ونزوئلا

این کارشناس اقتصادی در ادامه از نفع ایران از این دیدارها گفت: دیپلماسی سیاسی با اقتصادی گره خورده است و این دیدارها نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از لحاظ سیاسی منافع ایران باید در نظر گرفته شود چرا که امروز اقتصاد و سیاست در هم تنیده هستند و این دیدارها می تواند روابط ایران را در جوامع بین الملل باید دیده شود تا بتواند در بخش اقتصاد موفق شود.

هادی حق شناس در خصوص اینکه ونزوئلا می تواند مشتری نفت ایران در زمان تحریم ها باشد گفت: بعداز تحریم ها ایران آمریکا علیه ایران وننزوئلا فرآورده های نفتی ایران را خریداری می کرد اما اینکه در قبال آن چه منفعتی برای ایران داشته است مشخص نشده است اما کشور ما نیز مانند روسیه می تواند با تخفیف نفت خود را به کشورهای ونزوئلا و سایر کشورها بفروشد و منابع مالی کسب کند بنابراین دیدارهای می تواند فرصتی برای هر دو کشور باشد هم ونزوئلا و هم ایران.