بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین پلی به دنیای نوین

بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین پلی به دنیای نوین

ارتقاء تکنولوژی در دنیای کنونی امری محتمل و همسویی نهادهای مالی به خصوص بانک‌ها با این فرایند، امری اجتناب ناپذیر است.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از الفباخبر ، در دنیای رقابت نظام بانکی، بانک‌ها با ارائه خدمات جدید، بهبود کیفیت خدمات‌رسانی و توسعه بانکداری به دنبال تسهیل خدمات‌دهی به مشتریان هستند و هر بانک که در این مسیر پیشگام باشد و بتواند این مسیر را با سرعت طی کند، بی‌شک از سایر رقبا پیشی خواهد گرفت. با نگاهی گذرا به سال‌های قبل، نظام بانکی با روش‌های سنتی به مشتریان خدمات‌رسانی می‌کرد و جدا از هزینه‌های سنگین این امر، اتلاف مشتریان از دغدغه‌های نظام بانکی بود.

با ظهور تکنولوژی، فرآیند خدمات‌رسانی به جامعه تسهیل یافت و مشتریان نیز خود را با تکنولوژی‌های نوظهور هماهنگ کردند؛ پس در اینجا وظیفه بانک‌ها است که خود را با دنیای الکترونیک همگام سازند.

بانک ایران زمین یکی از سردمداران بانک‌هایی است که به دنیای دیجیتال ورود کرده‌اند و این بانک توانسته است با توسعه خدمات دیجیتال خود به مشتریان، گام محکمی در این مسیر بردارد. گامی که هم به نفع مشتری و هم به نفع بانک است.

در عصر کنونی که با یک کلیک به دنیایی از اطلاعات مختلف دسترسی داریم، نظام بانکی نیز نیازمند توسعه و بهینه‌سازی بزرگی است که تاکنون بانک ایران زمین بر آن فائق آمده است.

در این رابطه گفتگویی با ” محبوبه صالحی ” عضو انجمن بلاکچین ایران داشته ایم که در ادامه می خوانید.

محبوبه صالحی در خصوص تاثیر بانکداری دیجیتال بر نظام بانکی به خبرنگار الفباخبر گفت: حرفه، شغل یا نهاد با رشد و پویایی زنده است و سکون در روندکاری سبب افت کیفیت، افزایش هزینه و نارضایتی مشتریان خواهد شد.

به طور مثال، در سال‌های گذشته برای انجام یک تراکنش مالی ساعت‌ها وقت صرف می‌شد؛ اما اکنون تنها با چند کلیک، نه تنها این خدمت بلکه صدها خدمت دیگر به راحتی قابل انجام است. این مورد تنها گوشه‌ای از تاثیر بانکداری دیجیتال بر نظام بانکی است و به این مورد می‌توان افزایش سرعت، تسهیل امورات بانکی، افزایش دقت، افزایش امنیت، جلوگیری از ازدحام جمعیت در شعب و کاهش هزینه‌ها را اضافه نمود.

این عضو انجمن بلاکچین ایران در خصوص اقدامات بانک‌ها در دیجیتال‌سازی افزود: بدون شک دو مورد از سایر موارد مهم‌تر است: اول هزینه‌های مالی و دوم دانش تخصصی!

در بحث مالی یک بانک دولتی با دستی باز‌تر نسبت به یک بانک خصوصی، آن هم به دلیل تخصیص بودجه‌های مربوطه و سود عملیات‌های بانکی، می‌تواند برای دیجیتال‌سازی هزینه نماید، اما در حوزه دانش، سطح برابر است و یک بانک خصوصی می‌تواند با به کارگیری افراد متخصص، با دانش و کارآمد این فرآیند را تسهیل نماید.

یکی از مواردی که بسیاری از بانک‌ها از آن غافل هستند ارتباط با مشتریان است. به نحوی که یک بانک می‌تواند طی یک خبر یا گزارش، از مشتریان خود بخواهد که نیازهای خود را در رابطه با خدمات بانکی برای بانک مربوطه ارسال نمایند و یا مواردی که آن مشتری ترجیح می‌دهد تغییر کند را برای بانک ارسال کند. با جمع‌آوری این نظرات و طرح‌ها چند طرح برتر را می‌توان انتخاب نمود و آنها را عملیاتی ساخت. این اقدام هم ارتباط‌‌گیری بانک با مشتری را افزایش می‌دهد و هم نقش مشتریان در تصمیمات مهم بانک، پررنگ‌تر خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که کدام بانک‌ها توانسته اند در حوزه دیجیتال‌سازی موفق شوند افزود: بانک‌ها باید ۲ برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای خود تعریف نمایند و سرعت انجام این اقدام حرف اول را می‌زند. از میان تمام بانک‌ها و موسسات مالی تعداد انگشت شماری از آنها توانسته‌اند به صورت مشخص به حوزه بانکداری دیجیتال وارد و در آن موفق شوند و سایر بانک ها به دلیل برخی محدودیت‌های موجود هنوز به دنبال راهکار هستند. به نظر بنده در این اقدام ” با یک گل هم بهار ” می‌شود و هر بانک که توان حداکثری خود را برای دیجیتال‌سازی قرار دهد بی‌شک برنده اصلی است.

محبوبه صالحی در خصوص اقدامات بانک ایران زمین در حوزه دیجیتال‌سازی بیان کرد: بنده پس از مطالعه در این خصوص می‌بینم که روند شکل گیری بانکداری دیجیتال در بانک ایران زمین نتیجه‌بخش است. زیرا در پشت این اقدام طرح، برنامه‌ریزی، تیم‌سازی، هدف و زیرساخت بوده است و این مسئله که بانک ایران زمین به عنوان یک نهاد مالی پیش‌رو، در بحث دیجیتال‌سازی پیش قدم شده است، مطمئناً بازخوردهای مناسبی در آینده نزدیک خواهد داشت.

وی در خصوص نقش تحریم ها به عنوان یک مانع در دیجیتال‌سازی بانک‌ها افزود: بدون شک تحریم‌ها بی‌تاثیر بر این امر نیستند و به دلیل ارتباط محدود با کشورهای توسعه یافته و با تجربه در این زمینه و همچنین عدم وجود نسبی ابزارهای لازم در ایران، دیجیتال‌سازی با سرعت مطلوبی پیش نمی‌رود اما می‌توان با استفاده از ” متخصصان بومی ” کمی به این روند سرعت بخشید تا به سطح مطلوب از هدف‌گذاری برسیم.

این عضو انجمن بلاکچین ایران در پایان تصریح کرد: در دنیای کنونی اگر هر نهاد مالی بخواهد در مدار قدرت باقی بماند باید با نیازهای جامعه همگام شود تا علاوه بر خدمت‌رسانی با کیفیت، بتواند جامعه هدف را گسترده تر نماید.