سامانه رادار با هدف جمع‌آوری متمرکز رخداد‌های امنیتی در زیرساخت بانکی و پرداخت با عاملیت مرکز کاشف در بانک‌مرکزی ایجاد شده است.

به گزارش درآمد نیوز سامانه رادار با هدف جمع‌آوری متمرکز رخداد‌های امنیتی در زیرساخت بانکی و پرداخت با عاملیت مرکز کاشف در بانک‌مرکزی ایجاد شده است.

سامانه «رادار» شرکت کاشف یا «سامانه رویت آنی و دائم رخداد‌های امنیتی» با هدف جمع‌آوری متمرکز رخداد‌های امنیتی در زیرساخت بانکی و پرداخت کشور، با عاملیت مرکز کاشف در بانک‌مرکزی ایجاد شده است.

اهداف عملیاتی این پروژه، جمع‌آوری متمرکز رخداد‌های امنیتی، تحلیل رخداد‌ها و ارائه گزارش‌های یکپارچه و اشتراک‌گذاری با نهاد‌های بالادستی هستند.

این سامانه، رخداد‌های سایبری را با استفاده از استاندارد IODEF V۱ و از سه راه ارسال خودکار، دستی و نیمه خودکار، گردآوری و تجمیع می‌کند و با استفاده از ابزار‌های اطلاعات امنیتی و مدیریت رویداد SIEM و ارسال آن‌ها به مراکز SOC و CERT رخداد‌های امنیتی شناسایی می‌شود.

صحت‌سنجی و کیفیت سنجی تیکت‌های ارجاعی نیز بخش دیگر سامانه رادار است که در مرحله اول به تحلیل و استخراج اطلاعات تهدید و ارجاع آن‌ها به سامانه ساتا می‌پردازد و خروجی آن، گزارش‌های فنی و امنیتی، داشبورد‌های تحلیلی و مدیریتی، اشتراک‌گذاری اطلاعات تهدید با موجودیت‌های نظام بانکی و پرداخت و آگاهی وضعیتی و تعیین سطح هشدار امنیت اطلاعات در نظام بانکی کشور خواهد بود.

بررسی شاخص‌های عملکردی و رتبه‌بندی بانک‌ها در حوزه عملیاتی رادار و ارائه آن‌ها به بانک‌مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، مراجع امنیتی و مدیران و ذینفعان مربوطه، بخش دیگر صحت‌سنجی است که از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

ارائه داشبورد‌های آماری و تحلیلی و در نهایت ارجاع رخداد‌های در حال وقوع یا مهم به تیم رسیدگی به رخداد نیز، اقدامات نهایی بخش صحت‌سنجی و کیفیت‌سنجی هستند.