زنگ هشدار برای کشورهای منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه نسبت به گرمای شدید ناشی از تغییرات شدید آب و هوایی به صدا در آمده است. این تغییرات بیشتر جمعیت فقیر این مناطق را در دهه‌های آینده در معرض خطر قرار می‌دهد. بر اساس این بررسی‌ها تا سال۲۰۷۰، بیش از ۸۰ درصد از جمعیت کویت و عمان در معرض آسیب‌های ناشی از گرمای شدید قرار می‌گیرند.

درآمد نیوز – زنگ هشدار برای کشورهای منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه نسبت به گرمای شدید ناشی از تغییرات شدید آب و هوایی به صدا در آمده است. این تغییرات بیشتر جمعیت فقیر این مناطق را در دهه‌های آینده در معرض خطر قرار می‌دهد. بر اساس این بررسی‌ها تا سال۲۰۷۰، بیش از ۸۰ درصد از جمعیت کویت و عمان در معرض آسیب‌های ناشی از گرمای شدید قرار می‌گیرند.

درآمد نیوز – حسین قیدر/براساس میانگین سالانه دمای نزدیک به سطح زمین بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ با احتمالی ۶۶درصدی و برای حداقل یکی از این سال‌ها بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح آن در دوره‌ی پیشاصنعتی خواهد بود. همچنین به احتمال ۹۸درصد، حداقل یکی از پنج سال آینده و کل این دوره‌ی پنج ساله گرم‌ترین رکورد تاریخی را ثبت خواهد کرد.

زمین گرم تر می شود

درهمین‌باره بهلول علیجانی، کارشناس هواشناسی  می‌گوید: «زمین هر سال گرم‌تر می‌شود، روندی که چندی سال است ادامه دارد، بنابراین گرمای هوا در این روزها به‌خاطر افزایش گرمای جهانی است.این‌که دما رو به افزایش است برای این است که انسان‌ها رعایت نکردند تا تغییر اقلیم اتفاق بیفتد، برای همین هوا مرتب گرم‌تر می‌شود، این مشکلی هم به آسانی حل نخواهد شد.»

مصرف بی رویه سوخت فسیلی دلیل گرمای زمین

علیجانی با اشاره به مصرف سوخت‌های فسیلی و افزایش دمای هوا می‌گوید: «مصرف بی‌رویه سوخت فسیلی و از بین رفتن پوشش گیاهی سبب شده افزایش دمای زمین ادامه داشته باشد،اما باید یک جهان دست به دست هم بدهند تا گرمای زمین افزایش پیدا نکند، با این وجود متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد، خیلی از کشورها که می‌خواهند توسعه پیدا کنند چندان تمایلی به کاهش مصرف سوخت فسیلی ندارند، طوری‌که توسعه و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی مقابل یکذیگر قرار گرفته‌اند، حل این مسئله طولانی مدت است، و کل کشورها باید تصمیم بگیرند مصرف سوخت فسیلی را پایین بیاورند و به‌جای آن از انرژی خورشیدی یا بادی و مواردی از این دست استفاده کنند.»

او ادامه می‌دهد: «دمای زمین نسبت به سال ۱۸۵۰ به طور متوسط چیزی حدود ۱.۲ درجه گرم‌تر شده است، کشورها در کنفرانس پاریس تصویب کردند که اجازده ندهند متوسط افزایش گرمای جهانی بیشتر از ۱.۵ درجه شود، اما با این روند موجود چنین هدفی امکان ندارد، برای همین کشورها در تلاش هستند این افزایش دما در نهایت به ۲ درجه برسد، اما متاسفانه دمای هوا روز به روز گرم‌تر می‌شود و کنفرانس‌های جهانی هم نمی‌توانند کاری انجام بدهند، آن‌ها فقط یک چیزهایی روی کاغذ تصویب می‌کنند، درحالی‌که برای کاهش مشکلات مردم باید سازگاری و صرفه‌جویی کنند، دولت‌ها هم باید برنامه‌های توسعه را طوری برنامه‌یزی کنند که مصرف سوخت فسیلی کاهش پیدا کند.»

بی توجهی به هشدارها

همان‌طورکه بهلول علیجانی گفت علیرغم قراردادهای بین‌المللی که تلاش دارند مانع افزایش گرمای هوا شوند اما به‌نظر می‌رسد این روند ادامه دارد، به‌گزارش یورونیوز، میانگین دمای هوای جهانی در پنج سال آینده به‌دلیل افزایش گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی و پدیده‌ی طبیعی ال‌نینو به بالاترین سطح خود خواهد رسید. دکتر لئون هرمانسون یکی از دانشمندان نگارنده‌ی این گزارش گفته که: «پیش‌بینی می‌شود میانگین دمای جهانی همچنان در حال افزایش باشد و ما را از آب و هوایی که به آن عادت کرده‌ایم دورتر و دورتر کند.»

زمین در بحرانی‌ترین زمان به سر می‌برد

جیمز هنسن، دانشمند سرشناس آمریکایی هشدار داد که جهان در حال نزدیک شدن به یک «مرز آب و هوایی جدید» است و در چنین وضعیتی، زمین به دمایی بالاتر از هر زمان در طول میلیون‌ها سال گذشته می‌رسد.

جیمز هنسن، دانشمند شناخته شده در علوم آب و هوای ناسا که در سال ۱۹۸۸ در کنگره ایالت متحده آمریکا، گرمایش جهانی را پیش بینی کرده بود، اکنون می‌گوید که جهان در حال نزدیک شدن به یک «مرز آب و هوایی جدید» است.

هنسن، که از بیانیه او در سال ۱۹۸۸ در مجلس سنای ایالات متحده به‌عنوان اولین افشاگری جنجالی در مورد گرمایش جهانی یاد می‌شود، اکنون در بیانیه‌ای به همراه دو دانشمند دیگر هشدار می‌دهد که جهان در حال حرکت به سمت یک «مرز آب و هوایی جدید» است. در این وضعیت جدید پیش بینی شده، زمین به دمایی بالاتر از هر زمان در طول میلیون‌ها سال گذشته می‌رسد و رسیدن به چنین گرمای بی‌سابقه‌ای، اثراتی مانند طوفان‌هایی شدید، موج‌های گرما و خشکسالی را به همراه دارد.

او می‌گوید: پیش‌تر، از زمان صنعتی شدن، این هشدار داده شده بود که به واسطه صنعتی شدن، دمای زمین ۱.۲ درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود و این افزایش دما، ۲۰ درصد، گرمای شدید تابستانی را موجب می‌شود. اکنون، شاهد این هستیم که این گرما و افزایش دما در بسیاری از نقاط نیمکره شمالی احساس می‌شود.

این دانشمند ۸۲ ساله، معتقد است: «این ابرطوفان‌ها پدیده نوظهوری هستند که در نتیجه فعالیت انسان رخ می‌دهند. در واقع، ما آگاهانه به سوی این واقعیت جدید حرکت می‌کنیم، چرا که هشدارها داده شده بود و ما می‌دانستیم که چنین وقایعی ممکن است یک روزی از راه برسند.»

هنسن یک دانشمند آب و هوای ناسا بود که به قانونگذاران درباره افزایش گرمایش جهانی هشدار داد و از آن زمان در تظاهراتی در کنار فعالان و دوستداران محیط  زیست شرکت کرد تا بی‌توجهی و عدم اقدامی موثر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را اعلام و محکوم کند.

این دانشمند ناسا در مورد واکنش بشریت نسبت به بحران آب و هوا، گفت: گویا ما باید طعم این حوادث زیست محیطی را بچشیم تا واقعیت را باور کنیم، به نظر می‌رسد امسال گرم‌ترین سالی باشد که تا به حال در سطح جهان به ثبت رسیده است. موج گرمایی بی‌سابقه‌ای که در هفته‌های اخیر ایالات متحده، اروپا، چین و مناطق دیگر را فرا گرفته است، باعث افزایش احساس ناامیدی شده است. متاسفانه ما دانشمندان، رهبران و مدیرانی را انتخاب نکردیم که قادر باشند در برابر چنین بحران‌هایی اقدامی انجام دهند و پاسخ هوشمندانه و عاقلانه‌ای ارائه دهند.

فرار از گرما

سازمان‌ و کارشناسان گردشگری پیش‌بینی می‌کنند افزایش دما در تابستان در جنوب اروپا ممکن است به یک تغییر پایدار در عادت‌های سفر منجر شود و مسافران را به مقاصد خنک‌تری سوق دهد یا باعث شود برای فرار از گرما تعطیلات را در بهار یا پاییز بگذرانند.

اطلاعات کمیته سفر اروپا (ETC) نشان می‌دهد شمار مردمی که قصد دارند در فاصله ماه‌های ژوئن تا نوامبر به منطقه مدیترانه سفر کنند، در حال حاضر در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که همزمان تمایل سفر به مقاصدی همچون جمهوری چک، دانمارک، ایرلند و بلغارستان با افزایش مواجه شده است.

کمیته سفر اروپا انتظار دارد وضعیت غیرقابل‌پیش‌بینی آب و هوا تاثیر زیادی بر تصمیم‌گیری مسافران اروپا ایجاد کند.

گزارش دیگری که توسط یک نهاد مسافرتی متفاوت منتشر شده است نیز نشان می‌دهد ۷.۶ درصد از مسافران اکنون وضعیت آب و هوایی را نگرانی بزرگی برای سفرهای ژوئن تا نوامبر ارزیابی می‌کنند.

تقاضا برای سفر در تابستان امسال بار دیگر افزایش پیدا کرده است. گردشگران محدودیت‌های مسافرتی دوران کرونا را پشت سر گذاشته‌اند و به گفته شرکت‌های مسافرتی، شدت گرما هنوز به لغو مسافرت‌ها منجر نشده است.

البته بریتانیایی‌ها برای تعطیلات کمتری در کشور خودشان برنامه‌ریزی کرده‌ و بیشتر سفرهایشان را برای منطقه مدیترانه رزرو کرده‌اند.

این وضعیت اما ممکن است با طاقت‌فرساتر شدن موج گرما تغییر کند. دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات اقلیمی ناشی از انتشار CO۲ حاصل از سوختن سوخت‌های فسیلی، رویدادهای آب و هوایی غیرعادی را مکرر، شدیدتر و مرگبارتر می‌کند.

رکورد بالاترین دمای اروپا در ماه اوت ۲۰۲۱ در منطقه “سیسیلی” ۴۸.۸ درجه سلسیوس ثبت شده است. هواشناسان پیش‌بینی می‌کنند که دمای هوا در هفته‌های آینده ممکن است این رکورد را بشکند و حالا نگرانی‌هایی برای تکرار مرگ‌های ناشی از افزایش دما در سال گذشته به وجود آمده است.

در هفته‌های اخیر، داستان‌هایی مبنی بر انتقال گردشگران از سواحل ایتالیا یا انتقال با آمبولانس‌ها از آکروپولیس آتن، رسانه‌های اروپایی را پر کرده است.

به گفته کمیته سفر اروپا، جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد علاقه‌مندان به سفر در ماه اوت (ماه اوج سفرها) کاهش پیدا کرده است و بیشتر اروپایی‌ها برای سفرهای پاییزی برنامه‌ریزی می‌کنند.

گردشگران حاضر در «رم» در گفت‌وگوهایی با «رویترز» توضیح دادند که با توجه به تلاش برای پیدا کردن کولر و لزوم نوشیدن آب زیاد برای سفرِ دوباره به «رم»‌ در ماه ژوئن تأمل خواهند کرد.

این خبر خوبی برای اقتصاد ایتالیا نیست؛ چراکه جمعیت گردشگران منبع بسیار خوبی برای اقتصاد این کشور است.

وزرات محیط‌زیست ایتالیا سال جاری میلادی در قالب گزارشی هشدار داده بود که گردشگران خارجی در آینده بیشتر در بهار و پاییز سفر خواهند کرد و مقاصد خنک‌تری را انتخاب می‌کنند.

با این وجود، برخی امیدوارند که این تغییر در طرز فکر گردشگران، صرفا ازدحام جمعیت را از بین ببرد و تعداد کلی گردشگران را کاهش ندهد.

در یونان که شمار مسافران بین‌المللی هوایی، با افزایش ۸۷.۵ درصدی سالانه همراه بوده، به ازدحام جمعیت به مقاصد گردشگری محبوبی همچون جزیره «میکونوس» آسیب رسانده است.

به گفته وزارت محیط‌زیست یونان، افزایش سفرها در زمستان، بهار و پاییز می‌تواند این مشکل را از بین ببرد و کاهش احتمالی سفر در تابستان را جبران کند.

مقام‌های یونان در جمعه‌ای که گذشت «آکروپولیس» ‌ را در طول ساعات گرم روز تعطیل کردند.

در اسپانیا نیز انتظار می‌رود تقاضا برای سواحل شمالی این کشور و جزیره‌های گردشگری آن افزایش پیدا کند که در تابستان هوای خنک‌تری دارد.