نگرانی نمایندگان مجلس درباره عدم تحقق منابع درآمدی بودجه، یک نگرانی واقعی نیست. نحوه برخورد مجلس با لایحه بودجه، کاملا سیاسی است.

سعید لیلاز

تحلیلگر اقتصادی،در پاسخ به انتقادات و مخالفت‌های نمایندگان مجلس با بودجه ۱۴۰۰ به خصوص انتقاداتی که در رابطه با عدم تحقق منابع درآمدی بودجه مطرح می‌شود، اظهار داشت:

نگرانی نمایندگان مجلس درباره عدم تحقق منابع درآمدی بودجه، یک نگرانی واقعی نیست. نحوه برخورد مجلس با لایحه بودجه، کاملا سیاسی است.

لیلاز ادامه داد: مگر عدم تحقق درآمدهای بودجه دولت در دو سه سال اخیر و با شدت گرفتن تحریم‌ها کم اتفاق افتاده است؟ خب پس چرا آن اَبَرتورم‌های چند صد درصدی و ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران، اتفاق نیفتاد؟ برای این که دولت هزینه‌هایش را نیز پایین آورده است. نگهبانی برای انطباق هزینه‌ها با درآمدها مهم است. دولت و سازمان برنامه و بودجه هم تاکنون این اصل را رعایت کرده است.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از ایلنا،این کارشناس اقتصادی با توجه به اصرار مجلس برای بازنگری اساسی در بودجه ۱۴۰۰ گفت: من معتقدم مجلس می‌تواند فقط یک قید به لایحه بودجه بزند و آن را تصویب کند. اگر این قید را نزند و در بودجه دست ببرد آن وقت بودجه دیگر بودجه دولت نیست و مسئولیت آن برعهده آقای روحانی و نوبخت نخواهد بود. آن قید این است که مجلس می‌تواند بگوید به جز هزینه‌های اساسی و مهم که الزاما باید پرداخت شود مانند حقوق کارمندان و بازنشستگان یا هزینه‌های نظامی و دفاعی یا هر هزینه‌ای که مهم می‌داند؛ در سایر هزینه‌ها و مخارج، هنگامی اجازه دارد هزینه کند که درآمد آن محقق شده باشد.

یعنی به جای این که دائم تاکید شود که منابع درآمدی و از جمله فروش بیش از ۲ میلیون بشکه نفت قابل تحقق نیست، مجلس این قید و شرط را بگذارد که فلان هزینه‌ها فقط هنگامی که منابع درآمدی و از جمله فروش نفت، محقق شد، قابل پرداخت است

.لیلاز افزود: اجازه بدهید به یک تجربه تاریخی در ایران اشاره کنم. در برنامه سوم عمرانی در دوران شاه که همین مشکل احتمال عدم تحقق منابع درآمدی برنامه را داشتیم، آمدند هزینه‌های برنامه را به دو بخش هسته و غیرهسته تقسیم کردند. گفتند هزینه‌های هسته، هزینه‌هایی است که به هر قیمتی باید پرداخت و انجام بشود. هزینه‌های غیرهسته نیز هزینه‌هایی بود که در صورت تحقق درآمد، انجام می‌شد. مجلس می‌تواند تنها با این قید و تقسیم بودجه به دو بخش هسته و غیرهسته، لایحه دولت را تصویب و برای اجرا در سال بعد، ابلاغ کند.

این اقتصاددان اظهار داشت: اگر مجلس می‌خواهد با موضوع لایحه بودجه، کارشناسی برخورد کند، راهش این است. اما متاسفانه برخورد مجلس، برخورد سیاسی است، برخورد کارشناسی با موضوع نیست. تاکید بر تورم‌زا بودن لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم یک برخورد سیاسی است.

لیلاز با اشاره به تجربه دیگر کشورها گفت: الان میزان کسری بودجه دولت عربستان به ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است. این عدد در ایران به ۵ درصد هم نرسیده است.اتفاقا انضباط مالی دولت و سازمان برنامه و بودجه بسیار بیشتر از این کشورها بوده است و این صرفا یک ادعا نیست، واقعیتی است که با عدد و رقم قابل اثبات است.

وی خاطر نشان کرد: مجلس اگر می‌خواهد به موضوع بودجه به صورت کارشناسی نگاه کند و نه سیاسی، خواهد دید که در مقایسه با دیگر کشورها با وجود این که ایران دارد بدترین و شدیدترین تحریم طول تاریخ‌اش را طی می‌کند، عملکرد بودجه‌ای و مالی دولت و سازمان برنامه و بودجه بسیار بهتر از بقیه بوده است.

من معتدم در سه سال اخیر علی‌رغم تحریم وحشتناکی که اجرا شد، ایران یکی از بهترین کشورهای خاورمیانه از حیث بودجه بوده‌ است و این با یک بحث کارشناسی قابل اثبات است. کسری بودجه ایران حدودا یک سوم کشور عربستان است علی‌رغم این که ایران در تحریم کامل اقتصادی است و عربستان بزرگ‌ترین فروشنده نفت در جهان است. ما کسری بودجه داشتیم اما این کسری حدود ۵ درصد جی‌دی‌پی است نه مانند عربستان که ۱۵ درصد جی‌دی‌پی است.وی با اشاره به این که برخی نمایندگان مجلس و فعالان اصولگرا ادعا کرده‌اند سازمان برنامه و دولت، بودجه سال ۱۴۰۰ را با هدف ارسال سیگنال مذاکره به آمریکا نوشته‌اند، گفت: این حرف بی‌پایه است و صرفا نیت‌خوانی است. اگر بنا به نیت‌خوانی باشد منم می‌توانم نیت‌خوانی کنم و مثلا به آقای مهرداد بذرپاش بگویم شما هم این حرف را می‌زنی که مانع موفقیت دولت روحانی بشوید.