بررسی ها نشان می دهد که بانک مسکن در دور جدید از یک سو سیاست های تامین مالی بخش مسکن با اولویت خانوارهای کم درآمد تنظیم کرده و از سوی دیگر، با ارتباط مستقیم مردمی مشکلات آن را جویا شده است.

بررسی ها نشان می دهد که بانک مسکن در دور جدید از یک سو سیاست های تامین مالی بخش مسکن با اولویت خانوارهای کم درآمد تنظیم کرده و از سوی دیگر، با ارتباط مستقیم مردمی مشکلات آن را جویا شده است.

به گزارش درآمد نیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، یکی از اولویت های بانک مسکن در دوره مدیریت جدید، توجه به تامین مالی بانک مسکن و ارتباط مستقیم با مردم است. بر اساس آمارهای روابط عمومی، طی یک ماه گذشته مدیرعامل بانک مسکن در ۴ جلسه با بیش از ۲۰۰ نفر از مشتریان و کارکنان بانک مسکن ملاقات داشته و وی به بررسی مشکلات آنها پرداخته است. این موضوع نشان می دهد که ارتباط مستقیم با مردم، اولویت نخست بانک مسکن بوده است. البته این سیاست، یکی از اولویت های مهم دولت سیزدهم نیز بوده است. این رویه ای است که رییس جمهوری نیز در دستور کار قرار داده است، به نحوی که با سفرهای استانی در جریان مشکلات مردم به طور مستقیم قرار می گیرد. بسیاری از مردم نیز این عملکرد دولت سیزدهم را مورد تایید قرار داده اند.

بخش دیگری از سیاست های بانک مسکن که با محوریت مردم تنظیم شده است، توجه به تامین مالی بانک مسکن به خصوص در بخش خانوار است. به گفته مسوولان بانک مسکن، بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای تولید مسکن اختصاص داده شده که سیستم بانکی باید این تسهیلات را پرداخت کند و بانک مرکزی این سهمیه را به ۲۷ بانک و موسسه مالی اختصاص داده است که بیشترین تسهیلات را باید بانک مسکن پرداخت کند. بانک مسکن با توجه به شبکه گسترده‌ای که در کشور دارد و همچنین با استفاده از تجربه‌ای که در بخش مسکن و ساختمان کسب کرده است آمادگی دارد بعنوان عاملیت اعطای وام سایر بانک‌هایی که تمایل دارند با این بانک تفاهم‌نامه امضا کنند این تسهیلات را پرداخت کند.

به گفته مسوولان، بانک مسکن نقش محوری در طرح نهضت ملی مسکن ایفا خواهد کرد. طرح نهضت ملی مسکن با ۶ استراتژی افزایش تولید مسکن، افزایش آبادانی و ساخت‌و ساز در بافت‌های فرسوده شهری، کمک به خانه‌دار شدن دهک‌های یک تا سوم، خانه‌دار شدن دهک‌های متوسط، ساخت مسکن روستایی و شروع اجرای طرح اجاره‌داری حرفه‌ای از سوی دولت سیزدهم وارد مرحله عملیاتی شده است و با مشخص شدن سهم دستگاه‌های دولتی در مدیریت تعداد ساخت‌وسازها، اکنون در یک قدمی تفاهم با جامعه انبوه‌سازان کشور است.

از چهار میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن قرار است حدود ۶۱۵ هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شود. بر این اساس زمین ساخت این تعداد واحد تامین شده و شرکت عمران شهرهای جدید آماده آغاز عملیات اجرایی این واحدها است. هم‌زمان برنامه تامین زمین ساخت مسکن در ۳۲ شهر و سه شهرک جدید واقع در ۱۳ استان کشور هم توسط شرکت عمران فراهم شده است.

اکنون زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است که طولانی بودن زمان بازپرداخت وام امکان خوبی را به متقاضیان می‌دهد تا اقساط پایینی را پرداخت کنند. همچنین دولت تلاش می‌کند درباره نرخ سود بانکی و عوارض پروانه ساختمانی حداکثر کمک را به دهک‌های اول تا سوم داشته باشد.