محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه مجمع عمومی عادی سالیانه گفت: شرکت فولاد مبارکه سال گذشته چهار استراتژی‌های راهبری با تایید هیئت مدیره در دستور کار قرار داد که این استراتژی‌ها به چهار بخش استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، توسعه کمّی، کیفی و متوازن، توسعه پایدار و تبدیل شدن به صنعت سبز و تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین تقسیم شده است.

افزایش تولید , اقتصاد , تجارت , تجارت گردان , تولید فولاد , سرمایه‌گذاری , شرکت فولاد مبارکه , صنعت سبز , فولاد مبارکه , مجمع عمومی , مجمع عمومی عادی , محیط زیست , مصرف آب , نوآوری , کاهش مصرف آب

به گزارش درآمد نیوز به نقل از ایراسین، مجمع عمومی عادی سالیانه فولاد مبارکه اصفهان منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱، روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات نگین نقش جهان اصفهان با حضور ۷۷.۲۲ درصدی سهامداران برگزار شد. محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت با اشاره به سال ۱۴۰۱ به عنوان سال ویژه‌ای برای فولاد مبارکه، بیان داشت: صنعت فولاد سال گذشته با رکود در بازارهای جهانی مواجه بود و فولاد مبارکه در کنار رکود جهانی، بزرگ‌ترین سود سنواتی را توزیع کرد. همچنین شرکت در کنار این مسائل احداث پروژه‌های گسترده‌ای را آغاز کرد که هدف آن ایجاد تحول‌های بنیادی و اساسی نه‌تنها در شرکت فولاد مبارکه، بلکه در اقتصاد و سطح کشور بود.

چهار استراتژی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل فولاد مبارکه درخصوص استراتژی‌های این شرکت در سال ۱۴۰۱ توضیح داد: شرکت فولاد مبارکه سال گذشته چهار استراتژی‌های راهبری با تایید هیئت مدیره در دستور کار قرار داد که این استراتژی‌ها به چهار بخش استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، توسعه کمّی، کیفی و متوازن، توسعه پایدار و تبدیل شدن به صنعت سبز و تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین تقسیم شده است.

وی در ادامه افزود: اولین آن استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود بود. گزارش‌های سال‌ گذشته نشان می‌دهد در صنعت فولاد ظرفیت‌های خوبی ایجاد شد؛ درعین حال که ضریب بهره‌وری در صنعت کشور ما تنها ۳۰ درصد است، این رقم برای صنعت فولاد سال گذشته بالاتر از ۶۰ درصد محاسبه شد.

طبق گفته مدیرعامل فولاد مبارکه و آمار منتشر شده گروه فولاد مبارکه با گذر از مرز تولید سالانه ۱۰ میلیون تن تولید فولاد خام در سال ۱۴۰۱ حماسه‌ای تاریخی آفرید و نسبت بهره‌برداری از ظرفیت نصب‌شده فولاد خام کشور توسط این گروه به ۶۷ درصد رسید. افزایش تولید تختال به میزان ۹۰۰ هزار تن در گروه فولاد مبارکه، نشان‌دهنده افزایش قابل توجه میزان تولید سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ است.

طیب‌نیا توسعه کمی، کیفی و متوازن را استراتژی دوم این شرکت معرفی کرد و گفت: اکنون توسعه کمی در صنایع کشور زیاد است و ما در کنار آن، توسعه کیفی و متوازن را نیز هدف مجموعه خود قرار داده‌ایم.

توسعه پایدار در کنار تبدیل شدن به صنعت سبز

مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر اهمیت صنعت سبز در کنار توسعه پایدار، اظهار کرد: اگرچه شاهد طرح‌های توسعه‌ای بسیاری در کشور هستیم ولی در کنار توسعه شاهد آلایندگی، عدم توازن در حوزه آب، گاز، برق و… نیز هستیم. فولاد مبارکه در کنار تمامی طرح‌های توسعه‌ای، بحث محیط زیست را به همراه توسعه متوازن و پایدار را سرلوحه خود قرار داده است؛ برای‌ نمونه نوآوری و فناوری، محیط زیست، کاهش ضایعات و دیگر موارد مرتبط با توسعه پایدار را مورد توجه قرار داده است.

طیب‌نیا با اشاره به کاهش مصرف آب مجموعه فولاد مبارکه، گفت: یکی از اقدامات فولاد مبارکه در راستای توسعه پایدار و تبدیل شدن به صنعت سبز، کاهش برداشت آب خام از رودخانه است. اکنون این شرکت حدود ۱۴ میلیون مترمکعب آب در سال برداشت می‌کند و مصارف ما از طریق پساب فاضلاب‌های اطراف تامین می‌شود. با رویکرد صنعت سبز فولاد مبارکه، برداشت آب این مجموعه از روخانه در دو سال آینده به صفر می‌رسد. همچنین این شرکت سال قبل پروژه‌های نیروگاهی زیادی در راستای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن اجرا کرد.

نوآوری رمز موفقیت شرکت‌های بزرگ

طیب‌نیا معتقد است تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین، استراتژی چهارم و رویکرد مجموعه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ تلقی می‌شود زیرا رمز موفقیت شرکت‌های بزرگ در دنیای امروز، بحث نوآوری و فناوی‌های نوین است. وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در ۵۰ شرکت بالغ دانش‌بنیان، تشکیل ۱۵۰ هسته و استارت‌آپ فناور و حمایت از ۵۰۰ طرح دانشگاهی از دیگر اقدامات فولاد مبارکه برای تحقق توسعه و نوآوری در سال گذشته بوده است. ما حوزه نوآوری را بسیار جدی می‌دانیم زیرا تضمین کننده رشد خود و توسعه شتابدار کشور است.†