شکیبا محبی‌تبار دبیر ستاد ملی جمعیت و مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در امور زنان و خانواده در سفر به استان هرمزگان که به منظور بررسی نحوه اجرای برنامه‌های مرتبط با جوانی جمعیت انجام شد، ضمن دیدار با حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس و مهدی دوستی استاندار هرمزگان و شرکت در نشست تکریم خانواده در تأمین‌اجتماعی استان هرمزگان، از بیمارستان تأمین‌اجتماعی خلیج‌فارس بندرعباس بازدید کرد.

شکیبا محبی‌تبار دبیر ستاد ملی جمعیت و مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در امور زنان و خانواده در سفر به استان هرمزگان که به منظور بررسی نحوه اجرای برنامه‌های مرتبط با جوانی جمعیت انجام شد، ضمن دیدار با حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس و مهدی دوستی استاندار هرمزگان و شرکت در نشست تکریم خانواده در تأمین‌اجتماعی استان هرمزگان، از بیمارستان تأمین‌اجتماعی خلیج‌فارس بندرعباس بازدید کرد.

به‌گزارش درآمد نیوز به نقل از روابط‌عمومی و امور فرهنگی تأمین‌اجتماعی استان هرمزگان، حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در دیدار دبیر ستاد جوانی جمعیت کشور که با حضور انسیه کتابچی معاون پایش، نظارت و ارزیابی عملکرد ستاد ملی جمعیت و عباس اکبری مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان هرمزگان برگزار شد، با اشاره به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در موضوع افزایش جمعیت، گفت: همه ارکان نظام باید به سمتی گام بردارند که مسئله جمعیت به‌عنوان اولویت اصلی کشور شناخته شود و یک عزم همگانی برای مدیریت این موضوع ایجاد شود.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده با اشاره به شاخص‌های جمعیتی در شرق استان هرمزگان، افق خوبی را برای استان هرمزگان نشان می‌دهد، عنوان کرد: جامعه روستایی و سنتی استان هرمزگان، بیشتر مستعد فرزندآوری هستند به همین جهت توصیه می‌کنم حمایت از این اقشار و خانواده‌های دهک‌های بالای جامعه از طریق کمک‌های نهادهای حمایتی در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی قرارگاه جوانی جمعیت، عنوان کرد: سهم هر دستگاه و نهاد باید در تحقق این هدف مشخص شود و باید نقش ویژه‌ای برای دستگاه‌های تخصصی و رسانه‌ها و مطبوعات که بسیار تأثیرگذار هستند، دیده شود.

در این دیدار، محبی‌تبار موضوع جمعیت را یکی از مؤلفه‌های اصلی مؤثر بر اقتدار و امنیت و نیز شکوفایی و توسعه جوامع توصیف کرد و گفت: جوانی و افزایش جمعیت یکی از مهم‌ترین موضوعات در حال پیگیری در کشور است که نهادها و دستگاه‌های مختلف حاکمیتی و نیز تشکل‌های مدنی باید سهم و نقش خود را در این زمینه در هماهنگی و هم‌افزایی با یکدیگر انجام دهند.

وی افزود: نهادها و مراجع مذهبی و نیز رسانه‌ها با توجه به تأثیرگذاری بالا در جامعه باید اهمیت موضوع جمعیت و تبعات سالمندی جمعیت برای کشور را برای مردم تبیین کنند.

معاون پایش، نظارت و ارزیابی عملکرد ستاد ملی جمعیت نیز در این دیدار گفت: نرخ فرزندآوری در استان هرمزگان خوشبختانه رو به رشد است و این موضوع جای خرسندی دارد. اما در عین حال باید در مورد کنترل نرخ طلاق راهکارهای لازم ارائه و عملیاتی شود.

براساس این گزارش، دبیر ستاد جوانی جمعیت و مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در امور زنان و خانواده در سفر به استان هرمزگان همچنین با همراهی مدیرکل و مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان، با مهدی دوستی استاندار هرمزگان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار استاندار هرمزگان گفت: در استان هرمزگان مشارکت اجتماعی بانوان بسیار قابل توجه است و بانوان در عرصه‌های مختلف حضور پرشوری دارند.

مهدی دوستی افزود: در استان هرمزگان به‌منظور کمک به زوج‌های جوان، مراکز درمان ناباروری راه‌اندازی شده‌ است و به این زوج‌ها خدمات درمانی ارائه می‌شود.

استاندار هرمزگان همچنین گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی به دلیل اینکه در ارتباط با بخش زیادی از مردم است، خدمات متنوعی به آنها ارائه می‌کند و در زمینه ناباروری نیز این سازمان در استان خدمات ارزشمندی به اقشار تحت پوشش ارائه می‌کند.

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در امور بانوان همچنین در جریان این سفر، در نشست تکریم خانواده در تامین‌اجتماعی استان هرمزگان نیز شرکت کرد. در این جلسه که با حضور مدیرکل تأمین‌اجتماعی هرمزگان و جمعی از بانوان شاغل در این اداره‌کل برگزار شد، عباس اکبری مدیرکل تامین‌اجتماعی استان گفت: در حال حاضر ۱۴۲ نفر از کارکنان اداره‌کل تأمین‌اجتماعی هرمزگان در ستاد و شعب را بانوان تشکیل می‌دهند که ۳۴ درصد جمعیت کارکنان بخش بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی استان را تشکیل می‌دهند.

اکبری افزود: فعالیت در سازمان تأمین‌اجتماعی نیازمند روحیه ایثار و جهاد است و اگر این روحیه در کارکنان این سازمان وجود نداشته باشد کارها به سرانجام نمی‌رسد و خوشبختانه بانوان همکار در این زمینه و در تعامل با مخاطبان، عملکرد خوبی دارند.

بازدید از بیمارستان تأمین‌اجتماعی خلیج‌فارس بندرعباس، دیگر برنامه دبیر ستاد ملی جمعیت کشور در سفر به استان هرمزگان بود. محبی‌تبار به‌همراه مدیرکل امور بانوان استانداری هرمزگان، مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان و هرمزگان و همچنین رئیس بیمارستان خلیج‌فارس از بخش‌های مختلف این بیمارستان بازدید و با تعدادی از مراجعان و کادر درمان گفتگو کرد.

در جریان این بازدید مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان هرمزگان در مورد ظرفیت‌های بیمارستان خلیج فارس بندرعباس گفت: بیمارستان خلیج‌فارس در حال حاضر ده درصد از تخت‌های درمانی استان را در اختیار دارد، اما در مقاطعی بیش از چهل درصد از خدمات درمانی بستری استان را به مراجعه‌کنندگان ارائه کرده است.

غلامعباس مومنی اظهارداشت: بیش از نیمی از جمعیت استان هرمزگان تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارند و بسیاری از مراجعه‌کنندگان به این مرکز درمانی از قشر کارگری هستند.

رئیس بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس نیز با اشاره به اجرای بند چ ماده ۵۰ قانون جوانی جمعیت در این بیمارستان گفت: ما در سال ۱۴۰۱ نسبت سال قبل از آن افزایش ۱۷ درصدی استفاده از گازهای استنشاقی “انتونکس” در کاهش درد زایمان را داشتیم.

فرشته بستان خاطرنشان کرد: با تلاش کادر درمانی این بیمارستان، تعداد زایمان‌های صورت‌گرفته به روش سزارین در این بیمارستان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته‌است و در حال حاضر برای راحتی مادران باردار، زایمان در آب و زایمان بدون درد نیز در این بیمارستان انجام می‌شود.

حضور در جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان هرمزگان از دیگر برنامه‌های این سفر بود. در این جلسه که در استانداری هرمزگان برگزار شد، دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: موضوع جمعیت و جوانی جمعیت، یکی از موضوعات اصلی و مهم در برنامه‌های دولت بوده و تاکنون نیز اقدامات مختلفی در این زمینه صورت گرفته ‌است.

وی افزود: چالش‌های مرتبط با جمعیت یکی از مسائل مهم در همه کشورهاست و بسیاری از کشورهای جهان که نتوانسته‌اند نتیجه مطلوبی در این زمینه کسب کنند، مجبور شدند مهاجرانی را از کشورهای دیگر بیاورند.