سالخورده شدن جمعیت ایران موضوعی است که سالهاست درباره آن هشدار داده می‌شود. رشد جمعیت که در سالهای اول انقلاب بیش از ۳ درصد بود حالا به کمتر از یک درصد رسیده و مدتهاست که نسبت به پیری جمعیت در آینده نزدیک کشور هشدار داده می‌شود.

سالخورده شدن جمعیت ایران موضوعی است که سالهاست درباره آن هشدار داده می‌شود. رشد جمعیت که در سالهای اول انقلاب بیش از ۳ درصد بود حالا به کمتر از یک درصد رسیده و مدتهاست که نسبت به پیری جمعیت در آینده نزدیک کشور هشدار داده می‌شود.

اقتصاد اولین دلیل برای کاهش ازدواج

درآمد نیوز -مونا ربیعیان/این موضوع در حالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد راهکاری برای گریز از این وضعیت ندارد. اوج راهکارهای ارائه شده قانونی است که تحت عنوان « حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» تصویب شده بود و به نظر می‌رسد که در سال جاری در حال اجراست اما همان طور که از آمارها برمی‌آید نتیجه ملموسی نداشته است.  این قانون در آبان ۱۴۰۰ با هدف ترغیب به ازدواج و فرزندآوری به اجرا در آمد. در این قانون، تمهیداتی اندیشیده شد تا بتواند بر این مشکل فائق آید. اما آمار ازدواج ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۰، رشد منفی ۹ درصد بوده است و البته آمار طلاق متاسفانه اعلام نشده است گرچه با توجه به روند گذشته، به نظر می‌رسد که طلاق روند افزایشی خود را حفظ کرده باشد. از سوی دیگر تعداد موالید در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، رشد منفی ۴ درصد داشته است.

تورم و بیکاری علت اصلی عدم ازدواج

محمدرضا یوسفی عضو هیات علمی‌دانشگاه مفید چندی پیش در مطلبی با تشریح این روند اظهار کرد: دلایل زیادی برای این شکست می‌توان بیان داشت که تورم، بیکاری، بی ثباتی اقتصادی و فقدان آینده روشن از مهمترین آنهاست. تورم و بیکاری موجب گسترش فقر و شدت یافتن آن در جامعه می‌شوند. در شرایط فشار اقتصادی ناشی از تورم و بیکاری، خانوار‌ها مجبور می‌شوند برای پر کردن شکاف هزینه ـ درآمد، از برخی از خواسته‌های خود چشم پوشی کنند. برخی هزینه‌های معمول را کاهش دهند.

 به جای خرید وسیله جدید، به خرید وسیله دست دوم اقدام کنند. هزینه‌های آموزشی، بهداشتی و درمانی را کاهش دهند و یا حتی دچار آسیب‌های اجتماعی شوند. بر اساس برخی مطالعات تجربی، فشار‌های اقتصادی موجب افزایش اختلاف زوجین، خشونت کلامی‌و فیزیکی، پرخاشگری می‌شود. به دلیل فشار اقتصادی، افراد برای تامین هزینه‌های زندگی، مجبور به کار در بیش از یک نوبت می‌شوند و در نتیجه، زمان با هم بودن خانواده کاهش می‌یابد. در یک مطالعه به سال ۲۰۱۸ در انگلستان، بیست درصد پاسخ دهندگان، مشکلات مالی را مهمترین عامل طلاق و اختلاف همسران بیان کرده اند. آنان این مساله را مهم‌ترین علت درگیری و اختلاف در زندگی زناشویی دانسته اند.

اقتصاد اولین دلیل برای کاهش ازدواج

امان الله قرائی مقدم؛ جامعه شناس در خصوص علت کاهش ازدواج به خبرنگار ما گفت: اولین عامل اقتصاد است وقتی بیکاری در جامعه بیداد می کند و تامین معاش زندگی روز به روز با مشکل رو به رو است و البته این تنها علت عدم ازدواج جوانان نیست بحث های دیگری هم در مسئله ازدواج است که از سال ها قبل قابل پیش بینی بوده است و این تنوع طلبی در بین جوانان است و دیگری ترس از مسولیت پذیری در جامعه کاهش پیدا کرده است ما جوانان را مسولیت پذیر تربیت نکرده ایم.

وی در ادامه اظهارداشت: مثلا دختران آقا بالاسر نمی خواهند و از طرفی پسران ما تنوع طلب شده اند و از سوی دیگر ترس از آینده مبهم دارند چرا که در حال حاضر ۴میلیون بیکار در بین جوانان وجود دارد بنابراین چطور تامین معاش کنند با یان اقتصاد خرابی که ایجاد شده است چشم اندازی برای آینده وجود ندارد

بچه آوری در این شرایط غیر ممکن است

این جامعه شناس در بخش دیگر از مصاحبه خود از بچه آوری در این اوضاع اقتصادی نیز گفت: مسوولین ما فقط می گویند که بارور شوید بچه آوری کنید در زنان بر این باروند که اگر فرزندی بیاورند از کار بی کار می شوند و در این اوضاع اقتصادی که زن و مرد کار می کنند اما به هیچ نتیجه ای نمی رسند نمی توان یکی از انها بیکار شود با توجه به اینکه هزینه زندگی در کلانشهرها بالای ۱۰ میلیون تومان است

وی در ادامه بیان کرد: پیری جمعیت ایران را تهدید می کند و از سوی دیگر نکته ای که هست افزایش آمار طلاق آن هم به دلیل اینکه خواسته ها برآورده نمی شود خواسته هایی از جمله خانه ماشین و…. وقتی زن خلا احساس کند حاضر به ادامه زندگی نخواهد بود بنابراین طلاق می گیرد.

این جامعه شناس در پایان بیان کرد: پسری که در پیک کار می کند و نمی تواند زندگی خودش را به چرخاند چطور می تواند مسولیت یک خانواده را بردوش بکشد در همه این اتفاقات دولت مسوول است چرا که فقط شعار داده است و نتوانسته به شعارهای خود جامعه عمل بپوشاند بنابراین تا وقتی که جوانان ما آینده روشنی نبینند حاضر نخواهند شد تا خانواده تشکیل دهند بنابراین جامعه روز به روز به سمت پیری هدایت می شود.